در حاشیه رخداد هوتل انترکانتیننتال

بصیر دهزاد

قضیه حمله تروریستی هوتل انترکانتیننتال کابل با یک سلسله مصاحبات اعترافات مقام های امنیتی  و وزارت مالیه ابعاد مغلق را به خود می گیرد و یک عملیات مخصوص استخباراتی  را به تصویر می دهد.
مقامات مسوول همه از یک اشتباه در انتقال امنیت هوتل به یک شرکت خصوصی حکایت می کنند در حالیه این قضیه احتمال یک دسیسه بزرگ را بازگو می کند که دست داشتن استخبارات بیش تر از یک دولت و همدستی حلقه های در داخل دولت را مدلل و قابل پیشبینی می سازد.
دراین عملیات که طالبان مسوولیت آنرا به عهده گرفتند، تعداد نامعلوم کشته شده اند زیرا تنها ۱۹ جسد به محلات نگهداری اجساد انتقال گردیده ولی تعداد دیگر که در روزحادثه درهوتل بودند ، ناپدید اند.
دلایل پیچیده گی این عملیات تروریستی استخباراتی را در چند مساله می توان برجسته ساخت:
درست یک روز قبل از این حمله تروریستی آقای مجاهد سخن گوی طالبان از طریق تلویزیون پیام افغان حملات تروریستی طالبان را تحت نام حملات اشتهادی و بنیاد اسلامی آن توضیح نموده و آنرا مشروع و لازمی دانست. تروریستان طالبی با آنکه حملات شان را متوجه خارجیان اعلام نمودند  ولی دریک محفل شخصی ، بدون کدام تفکیک، سه هنرمند را به گلوله بستند . ده ها هموطن افغان را به شمول زنان و اطفال عمداٌ و هدفمندانه  در سالون رستورانت به گلوله بسته ، کشته و زخمی ساختند.
مسوولین ارگان های دولتی همه فقط از یک اشتباه حرف می زنند در حالی که این قضیه به مراتب بزرگ تر و عمیق تر از یک اشتباه است. سوالات زیر بیان یک توطیه بزرگ استخباراتی را می تواند مدلل سازد:
تا جایی که از تعداد اسناد که در رسانه ها منتشر یافته اند، این شرکت امنیتی الی سال ۲۰۱۰  ترسایی نزد اداره نظامی امریکا در کابل از اعتبار برخوردار بوده و دارای سرتیفکیت های متعدد بوده است. فوتوها نشان می دهند که اکثریت پرسونل این شرکت جوانان ( حتا ممکن زیر سن ۱۸ سال) می باشند.
وزیرمالیه در مصاحبه اش اعتراف نمود که این شرکت بعد از داوطلبی و اخذ جوازهای تازه از کمیسیون تدارکات و «  همه نهاد های دیگر؟ »  بدست آورده بودند. با آنکه وی بیشتر توضیح نداد که این نهاد ها کدام ها اند، ولی این نهاد ها غیر از امنیت ملی ، شعبات شورای امنیت ملی  و دفتر نظامی امریکاییان در کابل کسی دیگر بوده نمی تواند.
در حالیکه موسسات شخصی امنیتی دیگر صلاحیت و کارایی تاٌمین امنیت محلات مهم  را نداشته اند و اکثریت آنها ملغی گردیده بودند، چگونه یکبار دیگر موضوع امنیت یک تعمیر مهم مانند هوتل انترکانتیننتال  در وزارت مالیه مطرح می گردد و متعاقباٌ همه احتمالاٌ با یک سرعت عمل اجازه به تحویل گرفتن امنیت این هوتل را می دهند.
این قضیه ایجاب یک بررسی عاجل را توسط یک کمیسیون مستقل می نماید که  :
مانند کمیسیون بررسی سقوط کندوز در دو سال قبل ( بصورت معامله گونه ) معلومات اصلی زیر پرده گذاشته نشوند.
کمیسیون نباید تحت رهبری و صلاحیت شورای امنیت بررسی اش را آغاز، ادامه و ختم نماید.
کمیسیون باید متشکل از یک گروپ از اعضای پارلمان، اداره څارنوالی ، پولیس ملی که  در پاکی، صداقت و بخش کاری شهرت خوب داشته باشند ، نماینده اتحادیه جامعه مدنی و اتحادیه حقوقدانان افغانستان ایجاد و بکار آغاز نمایند.
کمیسیون به صورت قطع به نهاد های نظامی و دیپلوماتیک خارجی گزارشده  نباشد و استقلالیت شان حفظ و مورد احترام قرار گیرد.
کمیسیون باید در ختم کار نتایج بررسی شان را با وسایل اطلاعات جمعی شریک سازند.

بامداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۱۸ـ ۲۴۰۱