یادی از دوست !

داود کرنزی

هرقدرازکوه بطرف دامنه آن پایین بروید واز آن دور شوید ، زمانی که روبه طرف کوه برگردانید به عظمت وبزرگی کوه ملتفت می شوید.
امروز در محفل یاد بود سال وفات رادمرد نستوه، شجاع و دلیر، فقیر ازلحاظ  اقتصادی ؛ امیر درغیرت وعزت ، سازمانده توانا وخدمت گزار مردم ، متعهد به تامین عدالت اجتماعی و سعادت انسان زحمتکش کشورما  زنده یاد رفیق شفیق الله توده یی باجمعی از رفیق ها شرکت نمودم.
اویار دوران جوانی من بود ما هردو ۱۸ سال داشتیم که در یک جلسه حزبی درکندز تنظیم بودیم.
لبخند معنا دار او را خوب می دانستم ومی شناختم .
در دوران حاکمیت دموکراتیک او در ولایت بغلانِ  ومن در ولایت کندز مسوولیت رهبری حزبی داشتیم .درکارها با هم  تبادل  نظر و تجربه می کردیم  ؛ ومن اکثرا از نظریات ارزشمند او استفاده میکردم.
تعداد ی از رفیق ها و علاقمند آن او امروز درین محفل از کارکردهای  مردمی  و خدمات او در ولايت لغمان  به ویژه در جریان جنگ  بزرگ میهنی دربرابر تجاوزات ارتجاع و نیروهای نظامی پاکستان درجلال آباد به نیکویی یادکردند.دیدم و دانستم که زمان با چه سرعتی درحرکت و پیشروی است .

از آن روزی که قلب رووف ومهربان او در۲۹جولای۲۰۱۶ بر اثر ایست نابهنگام از حرکت ماند ، چطوربه زودی یکسال و چند روز گذشت.
آه که چگونه زمان راه خود را به پیش می گیرد و بدون توجه به دیگران از گذشته به آینده می رود.

از محتوای صحبت های  دوستان و بزرگان،  جهان آموختنی ها ، توانمندی ها ، و کارنامه های را که می توان رهنمایی کار خود برای آینده ساخت ، شنیدییم  و یاداشت کردیم.
درنبود این رفیق ،همرزم و همراه عزیزم متاثرشدم ؛ اما وقتی به گذشته ، کارنامه ها  و شخصیت بزرگ و باورمند او به انسانیت ، عدالت و بهزیستی  می اندیشم؛  او را می بینم که مانند همان کوه بزرگ و بزرگ تر نمایان می شود .
می بینم که او چقدر باعظمت و سرکش بود.
رفیق نوراحمد نوریکی از دوستان او ؛ و دوست ما چه خوب فرمودند :
« شما یاران او (رفیق توده یی) سعی کنید که خصوصیت عدم علاقمندی توده یی به زر اندوزی، پول پرستی ، تجمل پرستی ، مال ومنال وجیفه دنیا را که نزد اوبی ارزش بودند ،  به اخلاق نسل آینده مبدل سازید.»
عقیده و شناخت من نیز در مورد او چنین بود.
روحت شاد توده یی عزیز!

 بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۸۰۷