چرا اسراییل از تروریزم اسلامی حمایت میکند ؟

 

اگر بدنبال پاسخ به این سوال ها هستید که چرا رژیم  اسراییل از داعش و القاعده حمایت می کند و به کشور مستقل سوریه تجاوز کرده آنرا بمباران می کند و یا چرا همه جا بدنبال نابودی حزب الله لبنان است باید به سراغ ریشه رفت، نام این ریشه ها در اینجا نفت و گاز است، ثروتی كه در واقع به آواره گان فلسطینی تعلق دارد (مترجم)

 

روسیه الیوم

اسراییل قصد دارد که در زمینه انرژی نه تنها بی نیازشود ؛ بلکه به یک کشور صادرکننده انرژی هم تبدیل شود.« منطقه لوانتین » در نزدیکی ساحل اسراییل می تواند به این اهداف کمک کند. لبنان اما اسراییل را متهم به دست اندازی به مرزهای دریایی خود می کند و حتا رفتار این کشو را با اعلام جنگ رسمی برابر می داند.

در تاریخ اسراییل و همسایه اش درگیری و اختلافات کم نبوده است، ولی دشمنی و عداوت بر سر تعیین مرز آبی بر این اختلافات شدیدا افزوده است. هردو طرف قصد دارند امکان دسترسی بر منابع گاز و نفت موجود در غرب مدیترانه را داشته باشند. پارلمان اسراییل « کنست »  طرح لایحه ای را در دست بررسی دارد که به دولت اسراییل آزادی عمل زیادی را خواهد داد تا در مناطق و سواحلی که احتمال پیدا شدن نفت و گاز می رود ،  وارد عمل شود و هر کاری را لازم تشخیص دهد انجام دهد.

اختلاف بر سر منطقه ای به مساحت ۸۵۰ کیلومتر مربع بین اسراییل و قبرس است، برای نبیه بری رییس پارلمان لبنان این تحرکات اسراییل، استقلال لبنان را تهدید می کند ودر همین رابطه عملا از « اعلام جنگ» اسراییل به این کشور سخن به میان می آورد.

دولت لبنان اما نظر خود را دارد و مناطق مورد اختلاف را بخشی از مرزهای آبی کشورش ارزیابی می کند،  دولت لبنان اما در وضعیت فعلی معتقد است هیچ  یک از طرفین در مناطق مورد مناقشه  نباید دست به استخراج و حفاری بزنند.  اسراییل با فراخواندن سازمان ملل متحد ، از این ارگان تقاضا کرده است لبنان را مجبور به رعایت قوانین بین المللی کند. اسراییل بعکس رویای بی نیازی از واردات انرژی را می بیند و از آنهم فراتر رفته قصد صدور نفت و گاز غرب مدیترانه را به اردن و مصر را دارد.از سال ۲۰۱۸ ترسایی قرار است در « منطقه  لوانتین »  فعالیت برای استخراج گاز و نفت آغاز شود، این منطقه گازی در سال ۲۰۱۰  ترسایی کشف شد و بزرگترین منطقه گازی است که در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ترسایی کشف شده است.

اما این عملیات هم بدون دخالت ارتش دولت اسراییل غیر قابل اجراست، برج های حفاری را خطرات جدی می تواند تهدید کند و حفاظت از آنها حمایت نظامی گسترده ای را می طلبد.

اسراییل نگران ضربات نظامی حزب الله لبنان به این برج های حفاریست.مرکز« منطقه لوانتین» تنها ۱۳۵کیلومتر از ساحل بندراسراییلی حیفا فاصله دارد، با وجود خطر حملات نظامی و تروریستی و احتمال درگیری با لبنان و اختلافات جدی بر سراین که منابع انرژی متعلق به کیست،  اسراییل مصمم است به فعالیت های خود برای استخراج منابع  مورد اختلاف و مناقشه ادامه دهـد و حتا این کار را مفید هم می داند. آنها چنین استدلال می کنند که با این کار صلح را تقویت می کنند.استخراج منابع انرژی که  یونان، ترکیه  و قبرس هم در آن سهیم هستند می تواند به رفاه مردم این  کشورها و از آنجا به ثبات و آرامش منطقه کمک کند.

دولت اسراییل تا اکنون یک میلیارد دلار برای تحقیق و برنامه ریزی استخراج منابع انرژی در ساحل اسراییل و لبنان سرمایه گذاری کرده است.سال ۲۰۱۹ ترسایی قرار است گاز این منطقه وارد بازار شود.

Quelle: Reuters © Amir Cohen

منابع هنوز استخراج و ارزیابی نشده حتا صاحب هم پیدا کرده اند. ۳۹،۷ درصد آنها به شرکت آمریکایی « نوبل انرژی » از تکزاس تعلق گرفته است، شرکت های اسراییلی « دلک دریلینگ » و « آونر اویل اکسپولاسیون » هر یک ۲۲،۷ درصد منابع را بین خود تقسیم کرده اند، « اسراییل  راتیو اویل» ۱۵ درصد را بلعیده  و در ازای این دست و دلبازی های دولت نتانیاهو قرار است این شرکت ها ۳،۷۵ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند.

به همین دلیل «یوآو گالانت» وزیر خانه سازی اسراییل اخیرا اعلام کرد اگر حزب الله لبنان باعث درگیری جدید در منطقه شود این کشور (لبنان) را با بمباران و جنگ به ۱۰۰ سال قبل باز می گردانیم./ برگردان از : میم. الف

 بامداد ـ دیدگاه ـ ۱ / ۱۷ـ ۲۱۰۴