« فیدل کاسترو برای همیشه درقلب انسان های سیاره ما خواهد بود»

تاسف شخصيت ها و رهبران جهان از درگذشت فرمانده فيدل

 

شی جین پینگ منشی عمومی  کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس جمهوری چین روز ۲۶ نوامبر با ارسال پیامی به راوول کاسترو دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس شورای دولتی کوبا در گذشت فیدل کاسترو را به نماینده گی از حزب کمونیست، دولت و مردم چین و همچنین از طرف خودش تسلیت گفت.

در پیام شی جین پینگ آمده‎ است: فیدل کاسترو بنیانگذار حزب کمونیست و سوسیالیسم و رهبری بزرگ برای مردم کوبا بود. او تمام نیروی خود را صرف آزادی ملت و دفاع از حق حاکمیت کوبا و گسترش سوسیالیسم در این کشور کرد و سهمی به‌ سزا در توسعه سوسیالیسم در کوبا و جهان داشت. رفیق فیدل کاسترو، یکی از شخصیت‎های بزرگ زمان ما بود و یاد وی در تاریخ و خاطر مردم زنده خواهند ماند.

رییس جمهوری چین تاکید کرد: رفیق فیدل کاسترو، در عمر خود برای دوستی چین و کوبا تلاش کرد و توسعه سریع روابط چین و کوبا ظرف ۵۶ سال پس از برقراری روابط سیاسی به خاطر زحمات وی بود. با درگذشت او، مردم چین یک رفیق صمیمی و دوست صادق را از دست دادند.

لی که چیانگ نخست وزیر چین نیزدر همین‎ روز پیام تسلیت خود را برای راوول کاسترو ارسال کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه شنبه از فیدل کاسترو تقدیر کرد و پدر فقید انقلاب کوبا را « نمادیک عصر» توصیف کرد.

بر اساس بیانیه ‌ای که کرملین منتشر کرد، پوتین در پیامی خطاب به راوول کاسترو رییس جمهور کوبا اعلام کرد: «این سیاستمدار ممتاز نماد یک عصر در تاریخ مدرن جهان قلمداد می شود.»

پوتین افزود: «فیدل کاسترو یک دوست صادق و مورد اعتماد روسیه بود.»

مادورو ، دنباله روی میراث فیدل کاسترو

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزویلا در پیامی به مناسبت درگذشت فیدل کاسترو­ رهبر انقلاب کوبا، ضمن یادآوری روابط  نزدیک  دو کشور، خواستار « دنباله روی از­ میراث » پدر انقلاب کوبا شد.

مادورو در صفحه تویتر خود نوشت: « همه انقلابی های جهان! ما باید میراث او (فیدل) را دنبال کنیم و مشعل استقلال، سوسیالیسم و میهن پرستی را دوباره در دست بگیریم.»

اولاند فیدل کاسترو را شخصیت قرن بیستم نامید

رییس جمهور فرانسه فیدل کاسترو  رییس جمهور سابق و فقید کوبا را شخصیت قرن بیستم نامید.

فرانسوا اولاند با انتشار بیانیه ای در مورد مرگ فیدل کاسترو گفت کاسترو با همه امیدها و سرخورده گی هایی که به همراه داشت انقلاب کوبا را تحقق بخشید. وی بازیگر جنگ سرد و شخصیت قرن بیستم بود.

پیام تسلیت روسای جمهور هند و مکسیکو 

پراناب موکرجی رییس جمهور هند در پیامی در صفحه تویتر خود نوشت درگذشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا ، رییس جمهور سابق این کشور و دوست هند را تسلیت می گویم.

انریکه پنا نیتو رییس جمهور مکسیکو نیز ضمن ابراز تاسف برای درگذشت فیدل کاسترو ، اعلام کرد کاسترو دوست مکسیکو بود و به برقراری روابط  بر اساس اعتماد ، گفت و گو و همبسته گی کمک کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف در پیامی درگذشت رهبر فقید کوبا را تسلیت گفت.

متن پیام دکتر ظریف بدین شرح است:

درگذشت جناب آقای فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا را که شخصیتی کم نظیر در مبارزه علیه استعمار و استثمار و الگوی مبارزات استقلال طلبانه ملت های ستمدیده بود؛ به دولت و ملت مقاوم و انقلابی کوبا تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای این بزرگمرد فقید آرامش روح و برای دولت و ملت کشور کوبا صبر مسلت می نمایم.

رییس جمهور بولیویا: بهترین یادبود برای کاسترو همبسته گی ملت هاست  

اوو مورالس، رییس جمهور بولیویا تاکید کرد  بهترین راه برای بزرگداشت فیدل کاسترو، رهبر فقید انقلاب کوبا، تقویت اتحاد میان ملت های جهان است.

رییس جمهور بولیوی که از درگذشت کاسترو بسیار متاثر بود، به نماینده گی از مردم کشورش تسلیت و همدردی خود را به خانواده فیدل، دولت و مردم کوبا اعلام کرد.

بشار اسد در پیامی به راوول کاسترو رییس کوبا، درگذشت رهبر فیدل کاسترو را تسلیت گفت / دمشق - سانا

رییس جمهور سوریه دکتر بشار اسد در پیامی به راوول کاسترو روس رییس جمهور کوبا، درگذشت رهبر فیدل کاسترو را به وی ، رهبری و ‏ملت دوست کوبا تسلیت گفت و برای مردم کوبا سربلندی و پیروزی ‏آرزو کرد.

عبدالعزیزبوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر: از دست دادن کاسترو، خسارت بزرگی برای ملت الجزایر محسوب می شود!

عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر به دنبال درگذشت فیدل کاسترو رهبرانقلابی کوبا، هشت روزعزای عمومی درکشورش اعلام کرد.براساس این گزارش، عبدالعزیز بوتفلیقه در پیامی ضمن تسلیت به مقامات کوبا به دنبال مرگ کاسترو، هشت روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد. در پیام تسلیت بوتفلیقه آمده است: یک دوست خوب و همراه ۵۰ ساله خود را از دست دادم. ازدست دادن کاسترو، خسارت بزرگی برای ملت الجزایر محسوب می شود.

وی افزود: ملت الجزایر روابط بسیار خوبی با کاستروی فقید داشت.

قانونگذار روس: مرگ کاسترو ضایعه ای برای مردم کوبا و بشریت

کنستانتین کاساچف رییس کمیته امور بین المللی دومای دولتی روسیه روز شنبه مرگ فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا را ضایعه ای برای مردم کوبا­ و بشریت دانست.

وی از اهمیت تاریخی در سراسر جهان برخوردار بود و تاثیر واقعی بر تاریخ جهان گذاشت و این موضوعی است که درباره هر سیاستمداری نمی توان گفت.

 گنادی زیوگانف در باره درگذشت فیدل کاسترو: سکوی عظیم سیاست از میانمان رفت

گنادی زیوگانف صدرکمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس فراکسیون حزب کمونیست درمجلس دومای روسیه در سوگ رهبر انقلاب کوبا  فیدل کاسترو وی را پایه گذار سیاست اخلاقی بشریت دانست و در مورد وی چنین سخن راند: او حامی سیاستی بود که در درجه اول به انسان های معمولی و زنده گی شایسته ای برای کارگران و جهانیان با تفکر چپ باشد.

 بامداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۱۶ـ ۱۱۲۷