گرامیداشت از شخصیت  بزرگ حقوقی


۱۳ثور ۱۳۹۵

امروز سیزدهم ثور مصادف با  ۲۴ مین سالروز شهادت  قاضی القضات اسبق افغانستان ، شادروان عبدالکریم  شادان  می باشد . درآن شب سیاه زنده یاد شادان توسط تروریست های تنظیم های جهادی ، با دسایس الحیل از منزل بیرون و به شکل بسیار خشن و وحشیانه به شهادت رسید .

شادروان شادان از حقوقدانان برجسته ، دانشمند و مجرب افغانستان بود ، دوره لیسانس را در فاکولته حقوق پوهنتون کابل و فوق لیسانس و ماستری را در یونورستی های انگلستان و امریکا سپری و دوره های ستاژ قضایی را درکشور های مختلف انجام داد .

زنده یاد شادان از قضات سابقه دارکشور بود که در قوه قضایی افغانستان مسوولیت های مختلف را عهده دار و مدارج عالی را به شایسته گی سپری و سر انجام به حیث قاضی القضات ایفا وظیفه نمود . شاد روان  شادان  به مثابه حقوقدان مجرب و با اندوحته های وسیع علمی با کمیته های کمیسیون های قوانین اساسی سالهای ( ۱۳۴۳ و ۱۳۵۵ ) همکار بوده و عضویت کمیسیون قانون اساسی سال ( ۱۳۶۸ ) را داشت و در کار تسوید بسیاری از قوانین اشتراک داشت .

شادان مرحوم از خادمان صادق وطن و شخصیت محترم علمی و  فرهنگی بود و اشعار ناب می سرود . مرحومی با استاد بزرگوارش جناب پوهاند داکتر غلام سخی  مصئوون  در کار ایجاد انجمن حقوقدانان افغانستان سهم گرفت و عضو وهمکار انجمن بود .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا با گرامی داشت ازین حقوقدان شهیر و فقید افغانستان ، نفرین و انزجار عمیق بر قاتلان ددمنش او ابراز میدارد ، متاسفانه در تمام این بیشتر از دو دهه ، هیچ گونه تشبث و تلاش از طرف مراجع ذیربط ملی و بین المللی به خاطر مشخص ساختن قاتلان و محاکمه تروریستان صورت نگرفته است .

روح این هم مسلک گرانقدر ما شاد ، یادش گرامی و نام نیکش جاودان باد!

 

با احترام

هیات اجراییه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

 

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱ /۱۶ ـ ۰۷۰۵