ژاندارک افغان؛ شیردخت فرخنده شهید، نام پرافتخارات ثبت تاریخ است!

شیر احمد صمیم

گتنبرگ ، سویدن                                                                                                  

با مروری بر رویداد های کشور و صفحه گردانی اوراق تاریخی آن، دیده میشود که هزارها سال نیاز بود تا انسان نیمه برهنه و متوحش به مرحله کنونی یعنی در جهان متمدن امروز گام گذارد.

گذار مراحل تاریخی در ابتدا با بطائت و کندی اما در مرحله بعدی سیر صعودی خویش را توام با تکامل حیات بشری ادامه داد که این تحولات و تغییرات کم نظیر هم در زمان و مکان معینی بوجود نیامد و بل نظر به شرایط محیط اجتماعی چه طبیعی و یا غیر طبیعی به ظهور رسیدند که کانون های تمدن کهن خود نماد سیرتکاملی آنرا در جوامع متمایز بشری به نمایش گذاشته است.

در کشور ما افغانستان که یک جامعه  سنت گرا، قبیله وی و مذهبی میباشد نظربه عقب مانده گی فکری، بیسوادی و فقر، سالیان متمادیست که در ورطه جهل و ظلمت دست و پا میزند، به ویژه با ورود ایدیو لوژی های متنوع، از راست افراطی تا چپ افراطی، طی چهار دهه است که جنگ های تحمیلی و برادرکشی با مداخله آشکار بیگانگان میهن ما را در فضای ناهنجار قرار داده و توده های میلیونی جامعه ما در شرایط بسا اسفناک و دشوار حیات بسر میبرند. حال که ورود فرهنگ بیگانه به بهانه دموکراسی و با استفاده از بازی های مختلف با احساسات پاک مردم، انسانهای سرزمین ما را به پدیده های شومی چون اعتیاد به مواد مخدر، فساد، قتل و غارتگری ملوث نموده اند، این سرزمین باستانی را به ویرانه ای مبدل ساخته و چهره مظلوم مردم بی دفاع، صلح دوست ومحروم از مزایای زنده گی انسانی را توسط عمال شان بنام های تروریست، قاچاقبر، وحشی و زن ستیز به جهانیان معرفی کرده اند.

هرگاه به گذ شته های دور نظر اندازیم، مشاهده میشود که سرزمین افغانستان، به گفته برخی ازتاریخ نگاران، با داشتن حدود پنجهزار سال قدامت تاریخی، که اندی از قلمروها در جهان با تمدن ابتدایی آن وقت خطه باستانی ما برابری مینمود، درآن زمان هم درکشور سلطه سیاسی بدست تیکه داران دین بود و مردم منجمله دهقانان و پیشه وران همه وهمه مورد تهدید و تحقیر همین نمایندگان قشر روحانیت قرارمیگرفتند که پس از گذشت قرنها با تاسف این وضعیت تا حال ادامه داشته و توده های محروم جامعه ما را افیون خرافات ساخته اند که پیامد های آنرا بیشترین قشر جامعه از جمله زنان رنجدیده کشور متحمل میگردند.

بشر بعنوان اشرف مخلوقات و دارای عقل و فراست آفریده شده و بالا ترین مقام را در بین موجودات حیه دارد، بدین لحاظ همواره بایست با همنوع خود با لطف، مهربانی و مدارا رفتار نماید. اما متاسفانه طوریکه دیده میشود اغلب بی عدالتی ها را همین انسانها در حق هم دگر روا میدارند و زن که بمثابه مادر، همسر و خواهر نیمه پیکره جهان بشریت را تشکیل میدهد، در بسیاری از نقاط روی زمین به خصوص کشور های افریقایی و آسیایی بعنوان موجود ضعیف، فاقد حقوق و حتا بعنوان کنیز و برده به حساب می آمده، مورد استثمار قرارگرفته و از وجود آن صرف برای مقاصد جنسی استفاده برده میشود. در حالیکه زن دارای حقوق مساوی با مردان بوده و حق حرمت گذاری بیشتری را نظر ه  و مسووولیت های سنگینی که درتربیه اطفال و سازماندهی امور منزل دارند مورد احترام عظیمی باید قرارگیرند.

اما شوربختانه عقب مانده گی اجتماعی، جهل، خرافات و سنت های ناپسند آنقدر درجامعه نفوذ نموده است که در نتیجه آن نیمی از نفوس کشور یعنی قشر اناث جامعه ما تحت فشار دوگانه خانواده گی و اجتماعی با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم مینمایند و همواره در آتش ناملایمات روزگار و محرومیت های بیشمار جامعه مردسالار و زن ستیزمیسوزند.

حادثه دلخراش شهادت فرخنده فقید نمونه روشن ایست که بر ادعای ما مهر صحه میگذارد.

بلی هموطن!

تا چه وقت تحت تاثیرفریبکاری ها و ریاکاری های دست نشانده گان اجانب به خرافه گرایی ها، عقب گرایی ها و سنتگرایی های ناپسند قرار خواهی گرفت.

زمان ناقوس قرن بیست و یک را به صدا در آورده و از پیشرفت علم و تکنالوژی به ما پیام میدهد. بهتراست به هوش آمده به خود تکانی دهیم، خود و هم نوعان خویش را ازین منجلاب بدبختی رهایی بخشیم.

مردان معتقد به مدنیت و راه انسانیت!

 بر شماست که دوشادوش نیمه پیکره جهان انسانیت یعنی قشر زن ، بخاطر رفاء آزادی، ترقی اجتماعی و رهایی انسان از زیر یوغ ستم و نابرابری ها دست بکار شوید و این جامعه محروم را به شگوفایی سوق دهید.

 نگذارید که شیادان تاریخ و گما شته گان بیگانه ها زنده گی زنان رنجور کشور ما را به تلخکامی بیشتر بکشانند. رسالت و وجیبه روشنفکران، آزادی خواهان و ترقی پسندان بیشتر به این امر معطوف میگردد.

جایگاه شهید فرخنده فداکار که علیه خرافات می رزمید، چون شیر زنانی مانند رابعه ها و ملالی ها در قلوب انسان های چیزفهم کشور ما برای همیش محفوظ بوده، مبارزات اش ثبت تاریخ گردیده والگوی رزم و پیکار و خرافه ستیزی برای نسل جوان کنونی و نسل های بعدی کشور خواهد شد.

روان همه پیشتازان جنبش آزادیخواهی شاد!

یاد فرخنده فقید جاودان و کارنامه هایش با خطوط زرین ثبت تاریخ باد!

 بامداد ـ دیدګاه ـ ۱۵/۲ـ ۱۳۰۴