شادروان دکترعبدالباطن « ظاهر» به خاک سپرده شد

 

جنازه مرحومی پیش از ظهر امروز  اول اپریل  در حالیکه جمع غفیری ازافغانان اعم از اعضای خانواده ، اقارب  و دوستان از دنمارک و سایر کشور ها، همکاران و شاگردان استاد فقید حضور بهم رسانیده بودند؛ بعد از ادای نماز جنازه به امامت جناب داکتر « رحیمی » مسوول مسجد افغانان در هدیره مسلمانان واقع کوپن هاگن به خاک سپرده شد. 

در ختم مراسم جنازه جناب فتاح سکندری رییس شورای افغانان دنمارک سوانح مرحومی را قرایت و پیرامون شخصیت نیک او صحبت نمود که متن آن تقدیم دوستان می گردد:

 مرور مختصر برشخصیت و بیوگرافی داکتر ظاهر فقید 

با وفات مرحوم دکتر عبدالباطن « ظاهر » جامعه افغانی مقیم دنمارک ضایعه جبران ناپذیر علمی را متحمل گردیده است و اکنون ما بار دیگر در وداع با یکی از بهترین استادان سابقه دار افغانسنتان سوگوار می باشیم. 

دریغا می برد امـواج ایام

عزیزان را زما آرام آرام

دکتر الباطن فقید در سال ۱۹۵۷م در شهر کابل و در یک فامیل افسر عالیرتبه نظامی دیده به جهان گشود.  تعلیمات ابتدایی و متوسطه را در شهر قندهار و دوره ثانوی را در لیسه عالی حبیبیه به مثابه شاگرد ممتاز به اتمام رسانید.  در سال ۱۹۷۴م در انستیتوت پولی تخنیک کابل در رشته جیولوجی و جیودیزی شامل گردید. موصوف  با اخذ دیپلوم و درجه عالی در سال ۱۹۷۹م، نایل آمد. و بنابر قریحه واستعداد عالی،  و کسب معیارهای لازم در کدرعلمی آن موسسه  پذیرفته شد. 

استاد فقید ضمن خدمت گذاری به مثابه اسیستانت و پس ازآن به حیث استاد در آماده ساختن کادرهای جوان ملی، مصدر خدمات شایان و صادقانه به وطن گردید.

استاد فقید با استفاده از بورس های دولتی تحصیلات عالی باز هم عاشقانه، تحصیلات اکادمیک خویش را تا درجه داکترا  در موسسات عالی تحصیلی شهر ماسکو  به پایان رسانیده و تا  مسوول دیپارتمنت  و ارتقا به رتبه پوهنوال ایفای وظیفه نموده و مدارک علمی- تحقیقی را آماده نمود.

تیزس های ماستری و دوکترای که به لسان های ملی ترجمه شده منحیث ماخذ علمی در اختیار محصلان و محققان قرار داشته و دارد. افزون برآن، شادروان استاد « ظاهر » طی این سال ها رساله های زیاد علمی را آماده و آثار جدید را به لسان های ملی برگردان نموده است. 

در دهه نود که جنگ های خانمانسوز تنظیمی و برادر کشی دمار از روزگار مردم بیرون می کرد، استاد فقید همانند هزاران هموطن خویش به جلا وطن مجبور و در سال ۲۰۰۰ م به کشور دنمارک پناهنده گردید.

 زنده یاد استاد ظاهر به برکت استعداد عالی و فراگیری لسان دنمارکی توانست در یونورستی   تخنیکی دنمارک « دی. تی. او.»( دانسک تکنیک اونیورسیتت)  بحیث استاد در همان رشته تحصیلی تعیین و با برجسته گی وظایف محوله را انجام و منحیث شخصیت علمی در سمینار ها و سمپوزیم های علمی اشتراک و منبع افتخار برای هموطنان گردد. 

حب الوطن من الایمان و عشق به مسلک و احساس عالی خدمت به مردم انگیزه استاد فقید در کار های علمی و تربیه کدرملی بود. چنانچه خود با انکسار اذعان می نمود که مقروض وطن است و با همین نیت نیک و شریفانه از طریق سکایب روابط علمی و تدریسی را با انستیتوت پولی تخنیک کابل برقرار ساخته بود. 

در دیارغربت و درجامعه افغانی مقیم دنمارک، استاد فقید بحیث یک شخصیت نیک سیرت و خیر خواه طرفدار اتحاد و وفاق افغانان بود و پیوسته در محافل فرهنگی و ملی اشتراک میورزید. 

شادروان داکتر عبدالباطن « ظاهر» در برخورد با همکاران و محصلان و دوستان بسیار صمیمی و با محبت بود و خاطرات نیک از او در اذهان همه ای ما به جا مانده است. 

استاد فقید در زنده گی شخصی انسان مهربان و باعطوفت، پدرعزیز فرزندان و شوهر خوب خانم با تحصیل عالی خود بود و در مجموع خانواده بزرگ شان محبوب همه بود. 

با دریغ ودرد که این هموطن عزیز و شخصیت علمی افغانستان در حالیکه آرزوهای سترگ خدمت گذاری بوطن و مردم را را همیشه در سر می پرورانید، در آوانی که می توانست خدمت بیشتر به علم و رشته تخصصی خود انجام بدهد، به بیماری مهلکی گرفتار و به روز ۲۸ مارچ  داعی اجل را لبیک گفته  فامیل، دوستان، همکاران علمی و وطنداران را سوگوار ساخت.

شورای افغانان دنمارک به این مناسبت غم انگیز و فقدان این شخصیت علمی وطن خود را سوگوار دانسته و ضمن ابراز تسلیت، صبر و شکیبایی را به خانم فرزندان و خانواده ارجمند مرحومی آرزو  و روحش را شاد و فردوس برین را برایش استدعا می دارد.

 

خادم چه په وطن وی حوک په صدق او صداقت

وطن یی پس له مرگه په مدفن فخر کوی

(گزارشگر شورای افغانان مقیم دنمارک)

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۳/ ۱۷ـ ۰۳۰۴