در راستای غنامندی زبان و ادبیات کشور

 

عبدالوکیل کوچی    

انسان مظهر آفرینش ها ، ایجاد گر زبان ، ادبیات و ارتباطات است . زبان با پیدایش انسان به وجود آمده است که پیوند ، انتقال وارتباط  محصول کارایی آن است. ارتباط در واقع واژه عمومی برای اعمال متفاوتی است که انسان با زبان انجام می دهد .همه انسان ها گرچه تقریباً زبان را به کار میبرند وزبانشناسان مسایل زیادی را در باره آن حل کرده اند .هنوز هم پدیده های زبانی زیادی مورد اختلاف است که با مسایل جهانبینی راه حل وسیر تکامل خود را پیدا میکند .

انسان برای فهماندن هدف خود به دیگران تلاش کرده راهی پیدا کند. در تلاش پیگیر این راه ، با اختراع کلمات ، صورت علایم واشارات موفق گردید و در گسترش جوامع بشری،  اشکال اصوات و کلمات تغیر کرد. با گذشت زمان و ایجاد گرامر های مختلف اختلافات وسیع تر گردید وزبان های مختلف به وجود آمد واما در ماهیت دارای ریشه یگانه بوده و هر فامیل زبان ها دارای مشخصات مشترک می باشند که از روی تشابه کلمات ونزدیکی صرف ونحو گرامرهای دارای ساخت مشترک میباشد .

با استناد ومطالعه اسناد واساسات زبان یا زبان مادر اکثر زبانشناسان به این با ور اند که کلمات اولی زبان هند اروپایی قبل از آغاز مهاجرت ها در یک مرز مشترک یعنی مناطق اکسوس واندوس ومنطقه واحد زنده گی داشته بعداً در اثر وقوع حوادث طبیعی ورویداد های نا هنجار اجتماعی به نقاط دیگرگسترش یافت. یکی از شاخه های آن زبان فارسی دری که در سر زمین ما گزینش استفاده زبان پارسی بر اساس ادبیات نوشتاری وتوانایی پاسخ گوی آن به نیازهای دیوان علمی ادبی ومعاشرتی در درازنای قرن ها به عنوان زبان مشترک وعمومی در سطح کشور وهمزمان چند گویش قوی در مناطق مختلف طور طبیعی جا افتاده وپذیرفته شده است .

در کشور تا جیکستان نیز شاخه های زبان پارسی تاجیکی دری قدامت بسیار زیاد تاریخی دارد.آریانای کهن به عنوان میهن تاریخی تاجیکان از قدیم ترین تمدن آسیای میانه وبه اغلب گمان که واژه تاجیک ابتدا نام یکی از قوم های خراسان بوده وبعداً بنام فارسی زبانان اطلاق شده است .

درهند زبان فارسی دری بعد از دوره سلطان محمود غزنوی جایگاه ویژه ای در ادبیات هند بر می آید که ادبا وفضلای این دوره وپس از آن ظهور کرد . به هر صورت زبان فارسی نخست دربین مردمان دیار همجوار مایه گرفت. در ایران با لهجه شیرین فارسی ، درافغانستان به لهجه مقبول دری ودر تاجیکستان با شیوه خوش آهنگ تا جیکی به رشد خویش ادامه داد .

همچنان در اثر لشکر کشی های اعراب به پارس و پس از آن در سال ۶۵۲ م در آریانا وتسلط اعراب در ۱۵۰ سال  بر خراسان زمین ، زبان عربی در منطقه حکمروایی عام وتام  پیدا کرد  و فرهنگ عربی مسلط گردید که با نشر کتب ، نوشتاری وتصویری علما و روحانیون ، فرهنگ منطقه را زیرگرفته بود ودر دوره انحطاط در گذشته نیز زیر تاثیر زبان عربی قرار گرفت لغات ترکی ومغولی هم دراین زبان راه یافت .

واما این زبان با مرور زمان سیر ترقی وتحولات را نیز می پیمود .هر چند یکی از نکات بارز نزدیکی دوره نو زایش ادبی خراسان  با دوره نو زایش اروپا تفاوت زمانی این هردو رنسانس می باشد ولی رویهمرفته جامعه شناسان وادیبان شرق وغرب از عوامل زیرین نام می برند . وجود تجارت ، لشکر کشی ها ، روابط نامه نگاری که نخستین خاصیت این دوره رواج وانتشار شعر وادب است . لسان دری هما نند هر لسان دیگر همراه با چگونه گی تکامل اقتصادی ، اجتماعی وتحولات سیاسی در جامعه رشد می کند .

در رابطه به ادبیات کشور ما زبان پشتو نیز از مهمترین زبان ها با داشتن پیشینهه تاریخی قدیم ونقش پررنگی در ادبیات کشور ما دارد که با توجه به گستره ها و تحولات زبانی در عصر حاضر باید گفت که ساختن کلمات جدید پشتو باید به اجزای لغات پیشوند وپسوند به اشکال ترکیب کلمات در اصل زبان جست و جو گردد . یکی از دانشمندان سابق زبان پشتو مجموعه بزرگی از لغات و اصطلا حات پشتو را درست کرده بود که دست نویس آن در مجموعه اسناد ادبی کشور موجود می باشد . پشتو زبان ها در دراز نای سیر فرهنگی و زنده نگهداشتن روحیات ملی افغان ها خدمات بزرگی انجام دادند و کلمات مدغم شده یکسان رشد می کنند . به همین ترتیب دیگر زبان های مروج در کشور ما هم چون زبان ازبیکی ، ترکمنی ، پشه یی نورستانی وغیره ، کلمات واصطلاحات مشترک دارند .

 واما زبان دری ، زبانشناسی معاصر حوزه های مطالعاتی بیانگر گسترده ای را شامل می شود که توجه دانش پژوهان ودانشمندان گونا گون را با ذایقه های علمی متنوع به خود جلب نموده است و نشانه های ارتباطی گوناگون از مجموعه های رشته زبانشناسی تلقی می شود که در رابطه به فلسفه پیدایش زبان،  تفصیل وتفسیر آن ، مکتب های زبان شناسی پاسخ گوی آن میباشد .

بعضی دانشمندان ،  زبان را وسیله بیان تفکر وانتقال آن را به وسیله گفتن نوشتن اشاره ، مسایل تصویری و لمس که عمل انتقال را تشکیل بدهد می دانند . اکتشافات واختراعات علمی تخنیکی در همان لسانی که کشف و اختراع شده است نام گذاری می شود طبعاً منحیث یک پدیده جدیدالورود تاثیر رهیاب ناپذیر دارد .چنانچه در اثر بازشدن روابط با کشورهای غربی کلمات واصطلا حات انگلیسی و فرانسوی وارد این زبان شد. به گونه مثال از صدها چند تا لغات مروج خارجی « طیاره » ،«موتر »،« موتر سایکل » ، «بایسکل» ،« تلویزیون »، «رادیو»، «موزیک» ،«پاساژ» ،«کامره »، «پیلوت » ، « فابریک » ، «بانک»‌ ،«تانک» وغیره  در صورتی که افاده عام فهم دری وجود داشته باشد جانشین ساختن اصطلاحات زبان دری را ناگزیر وحتمی می سازد .

 پس ازآنکه فردوسی اصالت زبان خویش را از گرد وخاک فرهنگ هجومی اعراب پاکسازی  نموده و در کاخ نظم سچهُ پارسی عجم زنده کرد،  اندرین باب محققان و  زبانشناسان اخلاف آن در کشور همسایه ایران با ادامه پژوهش های ادبی از زبان خویش پاسداری کرده و به خاطر رهایی کامل زبان فارسی از فرهنگ غیر از فارسی ، کانون های علمی واکادمیک ایران تکمیلات ونوآوری را در صدر وظایف خود قرار داده اند . چنانچه آن ها واژه گان علمی از زبان پارسی را با اصطلاحات تازه افزایش می دهند وشمار چشمگیری از واژه نامه وپژوهش نیز در باره گویش ها منتشر شده است که از صدها وهزاران دستاورد زبانی و ادبی فقط  به گونه مثال از چندی لغات واصطلاحات یاد آوری می گردد. واین  نوآوری در زبان فارسی به جای کلمات معلم ، استاد وآموزگار ـ ب] جای متعلم ، دانش آموز ــ ب, جای فاکولته ، دانشگاه وبزرگتر آن ،دانشکده ــ ب] جای همچون ، بعنوان ــ جای کلمه پسوند، گک ، کوچک ــ به جای خوردنی ،‌‌ غذا ــ جای طیاره ، بالکرد ــ به جای هلیکوپتر ، چرخبال ــ به عوض بایسکل ، دو چرخه ــ به جای جیب ، کیسه ــ به جای بکس ،کیف ــ جای تابلیت قرص ــ به جای علاج ،‌ درمان ــ جای طبیب ، پزشک ــ به جای عمارت،  کاخ ــ به جای توریستی ،گردشگری وبسیاری کوشش ها ی ادبی در راستای غنامندی زبان پارسی بسیار دستاورد های مهم وگسترده ای دارند .

زبان ها تاجیکی ازبیکی، ترکمنی ، قرغیزی وقزاقی که شامل حوزه جغرافیای زبان فارسی  دری می باشد تا هنوز از نفوذ وتاثیرزبان روسی رهایی کامل نیافته است ودر صورت خلاصی نیز تا مدت های زیادی مشترکات زبانی بین زبان های آسیای میانه وزبان روسی باقی خواهد ماند.

در کشورما اگرچه با توجه به مطالعه سیر تحولات زبانی می توان گفت که از یکصد سال گذشته به طور منظم روی مسایل زبان وغنامندی زبان ، کارهایی صورت گرفته است که سرآغاز آن به دوره های نهضت مشروطیت و روشنگرایی روشنفکران اهل فرهنگ به رهبری محمود طرزی در ایجاد فعالیت های مطبوعاتی و نشراتی جولانگاه فکری وآفرینش های علمی آن دوره پیش زمینه خوبی برای تکامل زبان و ادبیات کشور ما بود که نهضت ترقی خواهی دوره امانی رونق بخش مهم آن محسوب می شد .

ولی دیری نگذشت که با تسلط دوره استبداد اخیر، چراغ علم و فرهنگ کم نورشده رفت  تا اینکه پس از یک دوره رکود ، بار دیگر در اثر تحولات اجتماعی وسیاسی در کشور زمینه های ترقی و رشد عادلانه و دموکراتیک زبان دری وهمه زبان ها ی مروج در کشور ما مساعد گردید . درین دوره بود که زبان در گستره ادبیات وفرهنگ زمینه جولان فکری یافت وغنامندی زبان های کشور به صورت آزاد انه ومتحدانه راه خود را به پیش گشود که از طریق رادیو ، تلویزیون ،جراید ، مطبوعات ونشر ات  تا جریان درسی مکاتب به لسان مادری شاگردان ، سیمای ادبی کشور را رنگ و روان تازه بخشید. ولی اخیراً متاسفانه در اثر درگیری جنگ ها و دریک تحول سیاسی منفی بار دیگر چراغ زبان و ادبیات کشور دستخوش حوادث ناگوار گردید وپروگرام علما ً تنظیم شده زبان مادری در کشور را درهم پیچید . ولی هیچ توفان مدهشی نتوانست چراغ فرهنگ ترقی وادبیات کشور را خاموش و زبان گویای مردم را ساکت وچشم پویای ملت  را بسته ویا جریان تحولات ادبی را در سطح کشور متوقف سازد  .

در حال حاضر افغانستان با داشتن اکادمی علوم ، دانشگاه ها ودانشکده ها ، پوهنحی ها وپوهنتون های مجهز ، نهادهای علمی ، شورای مرکزی وکانون های فرهنگی وشورا های تحقیقاتی ، برغم دستاوردهای معینی عمدتاً در سطح برون مرزی کشور،  تا هنوز نتواانسته ایم کار های با ثمروهدفمندانه را در عرصه زبان وادبیات نوین وپیشرفته انجام دهیم . به خصوص در باره نوسازی ونو آوری  کلمات تازه و اصطلاحات بکر برای جایگزینی کلمات نفوذی خارجی در پهنای زبان و ادبیات کشور کمبودی های جدی تا هنوز موجود است. در کشورعقب نگهداشته ما در بسا موارد این زبان در چار چوب قرار دادها و لهجه هایی گیر مانده است که موجودیت  بعضی کلمات واصطلاحات برونی گویا از آدم تا ایندم زمان گیر بوده وبدیل خود را تا هنوزنیافته است . همچنان در حال حاضر البته  این دلیل عقب مانده گی کشور ماست که کلمات نفوذی و اصطلاحات عربی وغربی  در ادبیات کشور ما بی بدیل و زمانگیرمی شود زیرا عدم مراجع مسوولیت پذیر ونبود  فعالیت های پیگیر نهاد های مسوول و با صلاحیت که بتواند نظریات نوآوری وفناوری های علمی را با تحلیل وپژوهش های اکادمیک جمع بندی نموده و با استخراج ارزش های نوین علمی زبان را غنامند سازند.

 طوریکه معلوم است برغم جایگاه رفیع زبان وادبیات دری در میان زبان های مروج جهان ، زبان دری به خانه تکانی ، باز سازی وبازنگری بیشتری نیاز دارد زیرا هنوز از چنگال مشترکات نا هنجار  زبان های غیر زبان دری خلاصی نیافته است .در چنین عصر ترقی و پیشرفت های علمی و فناوری لازم است تا بسیاری ازواژه های ادبی و فرهنگی کشور ما تحت تحقیق وبازنگری ادیبات شناسانه قرار گرفته روی اصالت زبان ونو آوری های آن کار هدفمند صورت گیرد .

همین اکنون در زبان وادبیات ما کلمات تاریخی قبول شده واصطلاحات باسابقه  و بی سابقه پذیرفته شده که اگر اصلی باشد یا تقلیدی ، نفوذی باشد یا بومی ، تحمیلی باشد یا طبیعی به نظر می رسد که بدلیل نامقبولی  قابل تغیر می باشد که می باید بدیل وجایگزین آن جستجو گردد .  به نظر بنده نگارنده که زبان شناس هم نیستم ولی از صدها وهزار ها کلمات چند کلمه بگونه مثال « گفتگو » «الگو » «بازگو » « سخنگو» «سخنگوی » «گولایی » « گوساله » « گویش » « گویا » « شلغم » « بلند گوی » یا هزاران واژه وکلمات عربی  بسا واژه ها وکلماتی است که کلمه دری عام فهم و مشابه به آن هم موجود است قابل بازنگری می باشد  . به گونه مثال از هزاران لغت چند تا از بخش عربی ، دارالمعلمین ، دارالمساکین ، دارالایتام ، دارالمجانین ، ام البلاد ، کلمات فی البدیهه ، فی المجلس ، عظیم الشان ، طریقه ، طریقت ، الجبال ، قتل ، قیام ،سیاره ،شمس ، قمر ، برق، کوکبه ،کواکب ، ارض، ارضی ، واما در رابطه به بازنگری واژه های عربی فارسی بحث رابا صرف ونحوآن میگذاریم به نهاد های زبانشناسی واکادمیک زیرا اگر قرار باشد که زبان فارسی دری از لغات واصطلاحات عربی جدا سازی یا نوسازی شود کاریست زمانگیر وقابل دقت چنانچه بیان مشترکات حروف و لهجه ها ی جاگرفته تاریخی وکلمات مروج دیرینه کار را دشوار میسازد. امید وارم مراجع زبانشناسی علمی واکادمیک ، سروران قلم و ادبیات کشور ما بتوانند در کاربازنگری و غنابخشیدن زبان وادبیات مترقی وپیشرفته کشور ما سهم تاریخی خویش را موفقانه ادا نمایند تا در پرتو آن مردم شریف کشور ما با تفکر عالی وبا خرد جمعی وهمبسته گی آگاهانه سرنوشت خود و زبان خویش را در دست گرفته روحیه همدلی را در بین مردم خویش تقویت بخشند .

ندارد  عرب   از  عجم   بر تری

نه پیش است یا پس ، زبان  دری

همه در اصل زاد  یک  مادر اند

همه نور یک  جوهری خا وراند

بکار مداوم ، نه  سه سال  و سی

نیاز  است  تا  با  ا فقها    رسی

بنا یی که  فردوسی   آنجا   نهاد

گز ند ش  نباشد  زباران  و  باد

بسازیم ما هم درین خاک  و آب

کلامی  که روشنتر  از   آفتاب

که از پرتوش فکر روشن شود

از آن همدلی خاره  گلشن   شود

پس آنگاه توهم جاودان زنده یی

که  تخم  سخن را پرا گنده  یی 

 

زیر نویسها : منابع زبانشناسی وسرگذشت زبان و یگانگی زبان فارسی در دهکده جهانی

و برداشت های پراگنده نگارنده  جمع نظم کوتاه  .

بامداد ـ فرهنگی ـ ۱ /۱۶ ـ ۱۶۰۱

زندگی سازمانی

كمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه كمیته حزبی كشوری هالند شام روز دوشنبه هژده ام مارچ...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور روز شنبه تاریخ سوم ف...
شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه نوبتی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان  بتاریخ ۲۷ جنوری ۲۰۲۴...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افعانستان بمناسبت حلول سال نو عیسوی ۲۰۲۴   طوریکه  میدانیم جشن سال نو ترسایی  یکی...
جلسه بیروی اجراییه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان برگزار گردید   جلسه نوبتی بیروی اجراییه شورای اروپایی ح آ ا بتاری...

اسناد و گزارشات

اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوبه کنگره حزب...
   اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوب کنگره حزب کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷   بسم الله الرحمن الرحیم فصل اول...
مرامنامه حزب آبادی افغانستان...
   بسم الله الرحمن الرحیم مرامنامه حزب آبادی افغانستان  مصوب کنگره حزب، کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷       ...

آگهی های فوتی و پیام های تسلیت

اعلان فوتی...
بازگشت همه به سوی اوست   بی بی حاجی عارفه صدیقی خانم مسعود صدیقی ، بشیر احمد صدیقی ، شیر احمد صدیقی ، شبیر احمد صدی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی   با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که رفیق غلام فار...
پیام غمشریكی کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان با درد و تألم فراوان اطلاع حاصل نمودیم كه درشهرجلال آباد كشورع...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان رفقا ودوستان گرامی، رهروان جنبش دادخواهی کشور، با...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور با درد و افسوس تمام خانواده...

شعر در بامداد

استقلال...
استقلال   لکه د ناوی پر مخ چی خط او خال ښه ښکاري وطنه داسی دی نوم د استقلال ښه خکاری دخپلواکۍ اعتبار په ابادۍ کی نغښ...
لـمــر...
لـمــر ای د سولی لمره وخیژه کابل باندی وژغوره وطن زمونږ دا لوی تحول باندی ډیر کلونه کیږی چی مرگی دلته جوپی کوی سان...
پخـلاینــه...
  ځئ چې پخلا شو دا اوږده مرورتیا څه فایده دومره خپګان دومره ناخوالې او ستړیا څه فایده د جنگ سر خانه سوله ښه ده ملي...

سیاسی

چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟...
چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟ حمایت از آرمان فلسطین، که در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده است،...
پیام تبریکی حزب آبادی افغانستان به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر   هموطنان مسلمان و زحمتکش ،   به آرزوی قبولی طاعات...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین در افغانستان...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین درافغانستان   الف بهنام با رویکار آمدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ میلادی آنعده متقاعد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد   میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو...
‌شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد...
شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد   شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیش ‌نویس قطعنامه‌...
پیام حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روزجهانی زن   حزب آبادی افغانستان « روز جهانی زن »  این میراث پربهای پی...   گرامیداشت ازهشتم مارچ « روز جهانی زن » از دیرباز توسط  سازمان‌ های صنفی و سیاسی‌ مدافع حقوق و برابری زنان بصورت علن...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال به دلیل « کمک و کمک به نسل کشی در غزه»   جمال اقرث در روز جمعه،...
گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم...
از زنده گی احزاب سیاسی جهان :    گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم   پیترمرتنز، دبیرکل حزب کارگران...
المان از گذشته درس کافی نگرفت...
المان از گذشته درس کافی نگرفت!     ویکتوریا نیکی فوروا   رسانه‌ های المان گزارش دادند که دولت این کشوردر صدد است تا...
اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند...
حکم دیوان بین ‌المللی لاهه : اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند سرانجام، پس از نزدیک به یک ماه که دولت افریقای ج...

دیدگاه

امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند...
امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند     کیتلین جانستون مینویسد : هر چه بیشتر به آن فکر...
جنایت در بیمارستان...
ارتش اسراییل سیستم خدمات صحی در غزه  را نابود می کند.  ویرانه های مجتمع الشفا شاهد جنایات جنگی است. کارین لوکفلد ز...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتبار است؟...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتباراست؟ جورجو کافیه رو برای دهه ها، عربستان سعودی...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان   درپس سفر ولادیمیر پوتین / رییس ‌جمهور روسیه به ریاض، امروز (پنجشنبه) بیانیه مشترکی صا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا   فروپاشی سریع ایتلاف چپ « اتحاد نوین زیست ‌محیطی و اجتماعی خلق ـ NUPES » در فرانسه...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود صمد ازهر سوالات زیادی در ارتباط با هجوم غیرمنتظره لشکر حماس در ۷ اکتو...
رییس جمهور کوبا: امریکا شریک تاریخی «بربریت صهیونیستی» است...
  شبکه تلویزیونی تله ‌سورگزارش کرد که میگل دیاز کانل ، رییس‌ جمهوری کوبا در واکنش به حملات شدید و بمباران بی رویه اسر...

فرهنگی و اجتماعی

وطـن مــی...
د وطن پیغله وایی زما خو ته یادیږی وطنه که د جنت په منارو ولاړه یمه   وطـن مــی   له اغیارو یی اخیستی تاج د سر دی...
پیام تبریکیه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان بمناسبت حلول سال ۱۴۰۳ هجری شمسی ،نوروز باستانی و روز  دهقان    ‎تجلیل ا...
نو روز...
  بيا قاصد د نوروز راغی، بيا دوران شو د مستيو بيا گلمخی ساقي وېشي، شنه صهبا د پسرليو د گلابو عطر ووري، د غوټيو له گ...
از تمنا ها بگو...
  مژده ی آور بما از رویش گلها بگو از وفـا از مهـربانی، شادی دلها‌ بگو دل به تنگ آمد درین ویرانه ی دیرینه پا آمــدی...
نوروز، بهار...
  یَنه کېلدی نوروز عالم گلگه تۉله کۉکسینی آچیب ینه کېلدی یم ـ یشیل بهار نوروز گلی ایفارین ساچیب ینه اېسدی سۉلیم شبا...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند   بروز نهم مارچ ۲۰۲۴ درشهرارنهم کشورشاهی هالند طی محفلی که ازسوی شورای سرا...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند    بتاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان ا...
محترمه آنه خانلر، مونس آپه- سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم...
  محترمه آنه خانلر، مونس آپه - سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم ،   گوزه ل یورتیمیزگه برچه میز آرزیقیب کوتگن کوکل...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن روز جهانى زن را گرامى  ميداريم   امروز...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روز جهانی همبستگی زنان   هشتم مارچ ، روز همبستگی ج...
هرکی بر زن می ستیزد...
  هرکی برزن می ستیزد...  میرسد روزی سریر ظلم ویران میشود گلزمـین شهرمـا رشک بهــاران میشود شام کابـوس سیاهـی از وطن...
زمـا ځمکـی...
              زما وطنه زما مړاوی سوزیدلی ځمکی د جنگ لمبو کی غوټیدلی جل وهلی ځمکی غلیم دی حسن او ښایست ولی سګر...
اعتراضات کشاورزان درهـنـد: « مارش به  دهـلی »...
اعتـراضـات کشـاورزان درهـنـد: « مـارش به دهـلی » توماس بیرگر، یونگه ولت پایتخت هند از سه روز گذشته به یک دژ تبدیل ش...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد !   امروز ۱۰ فبروری برابر است با سالگرد روز تولد برتولت برشت، نمایشنامه‌ نویس ،...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان   نمی ‌دانم پس از مرگ ‌ام چه خواهد شد نمی‌ خوا...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش   چهارشنبه  ۲۴ جنوری ، مطابق ۴  دلو  روز بین الم...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*   مریم بریالی اولاً، می‌ خواهم تسلیت‌های عمیقم را به تک تک اعضای خانواده کاکا نور...
البوم تصاویراز مراسم وداع با پیکر زنده یاد نوراحمد نور...
    بامداد  ـ ۴/ ۲۴ـ ‍۲۰۰۱ Copyright ©bamdaad 2024    ...