نگاهی به واژه های همآوا وهم صدا و کاربرد درست آنها در زبان فارسی

 

داکتر حمیدالله مفید

نا نوشته پیداست ، که به خاطر کاربرد نادرست برخی وامواژه ها در زبان فارسی دشواری های نوشتاری پدیدار گردیده است .

پیش از آنکه این دشواری ها برشمرده شوند ، لازم دیده می شود ، به فرنام دیباچه این گفتمان نگاه فریدریش انگلس دوست کارل مارکس، مارکسیست شناخته شده را در مورد زبان های تازی وفارسی برخوانیم:

نامه انگلس به مارکس در باره زبان فارسی:

«چند هفته است که در پهنه ی ادبیات وهنر مشرق زمین غرق شده ام . از فرصت استفاده کرده و به آموختن زبان فارسی پرداخته ام ، آنچه تا اکنون مانع شده است تا به آموختن زبان عربی بپردازم ، از یکسو نفرت ذاتی من به زبانهای سامی است واز سوی دیگر وسعت غیر قابل توصیف این زبان دشوار با(داشتن) حدود چهار هزار ریشه که در دو تا سه هزار سال شکل گرفته است .( می باشد).

برعکس زبان فارسی ، زبانی است بسیار آسان وراحت. اگر الفبای عربی نبود ، که همیشه پنج تا شش حرف نزدیک به یک صدا تلفظ می شوند واعراب نیز روی کلمات گذاشته نمی شود ، که دشواری های در خواندن ونوشتن بوجود می آورد ، با این حال قول می دهم ، که در ۴۸ ساعت دستور زبان فارسی را فرا بگیرم .

این هم به دلیل لجبازی با اقای پیتر اگر او خیلی مایل است که با من به رقابت برخیزد این گوی واین میدان ، زمانی را که برای فراگیری زبان فارسی در نظر گرفته ام حد اکثر سه هفته است ، حال اگر اقای پیتر توانست در دوماه این زبان را بهتر از من یاد بگیرد اذهان (اذعان) می کنم که او در زمینه ی فرا گیری زبان از من به مراتب بهتر است .

برای اقای وایتلنگ بسیار متآسفم که فارسی نمی داند ، زیرا اگر آشنایی به این زبان داشت می توانست آن زبان جهانی را که در آرزو داشت ، بیابد.

در ضمن (ـسروده های )حافظ پیر خراباتی را در زبان اصلی خواندن لذتی دارد که نپرس.».( بر گرفته از مجموعه آثار مارکسیسم .

با این یاداوری کوتاه خاطر نشان می گردد، که همان اشاره فریدریش انگلس در مورد همان شش واژ که در حقیقت ۱۱ واژ یا حرف هستند واین ها می باشند:

«س.ص ،ث. ظ، ض و ز ،ح.ه و ع ،ت وط» ودارای مخارج یا ادا جایگاه های همسان دارند. به دشواری زبان فارسی افزوده است ، تا جایی که دیده می شود ، اغلب نویسنده گان ودر اغلب آثار وامواژه های زبان تازی در زبان فارسی به گونه نادرست بکار می روند . این نادرست بکارگیری ها این ها اند:

تغزیهیاتغذیه:

در یک سند معتبر چنین آمده است :« در ضمن تروریزم را تغزیه می کند.»

تغزیه: واژه تازی است اصل آن غزا است که به معنی ستیز وجنگ می باشد،

تغذیه: نیز واژه تازی است ، که اصل آن غذا است و به معنی خوراکه وخوراندن معنی می دهد ، پس در این فراز تغزیه نادرست است بهتر بود بجای آن تغذیه به کار می رفت. بهتر آنست که بجای هردوی آن در این فراز واژه در خور فارسی استفاده می شد وچنین می گردید: در ضمن در خور نیرومندی تروریزم می گردید.

تعذیهیاتعزیه:

تعذیه : از تعذ وعذب گرفته شده است که به معنی عذاب کردن کسی می باشد

تعزیه: از عز یا عزا داری گرفته شده است ، هرگاه خواسته باشیم برای کسی که عزا دار است تعزیه بگویم وبنویسیم ، نه تعذیه وبهتر است برای شان در زبان فارسی بگویم ، غمشریکی واندوه شریکی بگویم . به اندوه تان خود را اندوهگین می دانم وبرای تان درازای عمر وشکیبایی آرزو می دارم.

تعذیریاتحذیریاتعزیریاتحزیروتحضیر؟کدامیکدرستتراست

تعذیر : واژه تازی از عذر گرفته شده است ، که به معنی دشوار وسخت معنی می دهد.واز آن تعذیرات به معنی سختی آوردن وسخت ساختن زنده گی وتجارت کشور ها مراد است ، که شورای امنیت بالای کشور ها وضع می کند وایدون ناتو وامریکا بالای روسیه تعذیرات وضع کرده است نوشتن این واژه با تعزیرات نادرست است ، نباید آن را تعزیرات نوشت. ای کاش بجای این هردو واژه واژه فارسی دشوار سازی ها به کار برود.

تحذیر : واژه تازی است بع معنی بر حذر ساختن ، پرهیز دادن ترساندن معنی می دهد.

تعزیر : واژه تازی از عزر گرفته شده است ، به معنی نکوهش کردن وملامت کردن است .

تحزیر: این واژه در زبان فارسی به کار نمی رود .

تحضیر : واژه تازی به معنی نزدیک شدن( در فارسی به کار نمی رود تحضیر الموت نزدیک شدن مرگ .)

 

ذرهویازره :

این دو واژه نیز در زبان فارسی یکی بجای دیگری به کار می رود.

ذره : واژه تازی است از ذر گرفته شده است که به معنی مورچه بسیار ریز، اجسام بسیار ریز پراگنده در هوا که در شعاع آفتاب یا خورشید دیده می شوند.ونیز به معنی نسل نیز معنی می دهد واحد آن ذره است ودر انگلیسی آن را اتم گویند ، بمب ذره وی ویا بمب اتمی نیز همینگونه نوشته می شود.

زره: واژه فارسی است . به معنی یا چم جامه جنگی با آستین کوتاه که از حلقه های ریز فولادی بافته می شده است ودر باستان زمانه ها به خاطر امنیت روی لباس های دیگر به تن می کردند.

 

آذیتیاازیت:

اذیت : واژه تازی یا عربی است از اذی گرفته شده است به معنی رنج ، آزار ، گزند وشکنجه معنی می دهد. نمی دانم چرا برخی ها بجای این واژه گنگ ونا مفهوم واژ های زیبای فارسی معادل آن را نمی نویسند ، که گاهی اذیت وگاهی ازیت می نویسند.

ازیت : درستتر آن ازید است ، که از زاید گرفته شده است وبه معنی افزون وزیاد ، معنی می دهد ، بهتر است هیچگاهی در زبان فارسی آن را به کار نبریم و بجای آن افزون افزون بر را به کار ببریم.

 

اذهانیااذعان :

در این پسین روز ها این واژه ها بسیار گُل کرده اند ودر هیچ نگارش رویداد ی وخبری نیست ، که این دو واژه بجای یکدیگر به کار نروند.

اذهان : واژه تازی (جعلی )است ، به معنی در ذهن شانده ووارد ذهن کسی ساختن

اذعان : نیز واژه تازی یا عربی است ، که به معنی اصل آن ذعن می باشد ونیز جعلی است وبدون موجب وارد زبان فارسی شده است وبه معنی اقرار کردن ، گردن نهادن واعتراف کردن است . از دید نویسنده بهتر است از هردوی اینها صرف نظر کرد وبجا آنها واژه های باید خاطر نشان ساخت و یا باید باورمند بود ، باید یاد آؤری کرد ، باید به آگهی رساند وغیره که بدون دشواری است نگاشته شود. این تازی گرایی های جعلی زبان فارسی را بیچاره ودربدر ساخته است. وباید به خاطر نسل های پسین ، از کاربرد این واژه های ساختگی خود داری نمود.

 

حازمیاعازم : در یک خبر نامه آمده است:« حجاج افغانی حازم بیت الله شریف گردیدند».

حازم: صفت فاعلی از حزم گرفته شده است که به معنی مرد دانا ، هوشیار ودور اندیش معنی می دهد.حزمه واحزام جمع آن می باشد.

عازم :‌ اصل آن در تازی عزم به معنی قصد کردن است یعنی کسی که عزم وقصد کاری را می کند. عزمه وعازمون جمع آن می باشد.

پس در این فراز یا جمله واژه حازم نادرست و عازم درستتر است ، مگر بهتر بود تا بجای هردوی آنها واژه رهسپار فارسی به کار می رفت ، که هم دشواری از میان می رفت وهم فراز نادرست نمی شد وچنین می نوشتند:

« حاجیان افغانی رهسپار بیت الله شریف گردیدند ویا حاجیان افغانستان رهسپار مکه گردیدند.»که بدون دودلی ونادرست نویسی وساده است.

 

سایره،ساهرهیاساحره :

بانوی پرسید ، که نام من سایره است . برخی آن را ساهره وبرخی ساحره می نویسند ،من نمی دانم کدام یک درستتر است.

سایره: یاسائره اسم فاعل مادینه یا مونث سیر کننده یا رونده یا جریان کننده است وهم به چم یا معنی با قیمانده آنچه که از جمع مردم مانده باشد گفته می شود. همچنان نام پرنده خوشخوان در زبان فارسی نیز سایره است .

ساهره: اسم فاعل سهره که در فارسی به معنی یا چم بیدار خواب است می باشد.

ساحره :اسم فاعل که ریشه اصلی آن سحر می باشد ودر زبان فارسی به معنی افسونگر وجادوگر معنی می دهد. گرفته شده است.سحره وسحار جمع آن می باشد.

ایدون آ ن بانو نمی داند ، که نامش را به چی بنویسد، درستتر است. از دید نگارنده بهتر است نامش را سایره بنویسد. ناگفته نباید گذاشت ، که سحر نیز واژه تازی است ودر فارسی پگاه ، نزدیک صبح ، پیش از بامداد، کله صبح، صبح ملا آذان ،سپیده دم بکار می رود وسحری منسوب به سحر غذایی که روزه گیران هنگام پیش از صبح می خورند ،

 

اهمیااعمیااحم :

از سالیان دور ودراز رسانه ها تفاوت این سه واژه را درست به کار نمی برند.( اهم اخبار ، احم اخبار ویااعم اخبار) کدام یک درستتر است.

اهم: افعل اهمه که به معنی مهم وبا اهمیت است ودر فارسی به معنی کار مهمتر ، سخت تروضروری تر به کار می رود.

اعم: اصل آن از اعم است که به معنی عامتر ، شاملتر وفراکیر تر می باشد.

احم: از احمآ به معنی فرق کردن ، جای را گرمتر ساختن معنی می دهد.

پس درستر این واژه که رسانه ها باید به کار ببرند ، اهم اخبار است ، مگر بهتر است تا بجای همه ی آنها واژه فارسی گزیده های خبر به کار رود بجای اینکه بگویند اهم اخبار بگویند : گزیده های رویدا ها بهتر ، ساده تر وبدون دودلی ونادرست نویسی است.

 

تحمیل،تعمیل :

در یک سند معتبر آمده است : « مبارزه در راه تحمیل حد اقل مزد برای کارمندان دولت»

تحمیل: از حمل کردن ، بار کردن وباردوش کسی ساختن را کویند.

تعمیل: از عمل کردن ، بکار بردن وعملی ساختند وعملی کردن را گویند.

پس در این فراز چنین درسستر است : « مبارزه در راه تعمیل حد اقل مزد برای کارمندان دولت» ویا بهتر است تا به زبان ساده ودانستنی زبان فارسی می نوشتند: « مبارزه در راه بهبود مزدکارمندان دولت با کمترین .»

 

یکواژهنادرستوبسیارزمختوزشتتازی «مجاورزیارت »:

این واژه از جاور عربی گرفته شده است وبه معنی همسایه وکسی که نزدیک محل یا مسکن کسی دیگر زنده گی کند ، کشور های مجاور ، نیز به کار می رود ، بادریغ نسبت سهل انگاری برخی از ادیبان سبکسر این واژه بجای گوربان فارسی یا خادم زیارت به کار می رود ، عربها آن را سادن وسدنه می گویند نه مجاور ودر زبان فارسی مردم افغانستان برای گوربان ، قبر بان ویا زیارت بان بکار می رود .

از تمام رسانه ها تقاضا می گردد، تا بجای واژه زشت ، زمخت ونا مفهوم مجاور واژه های با معنی وبا مفهوم زیارت بان ، گوربان ، مقبره بان ویا همان سادن تازی را به کار ببرند واین واژه نادرست وسبیل ما را از کابرد در زبان فارسی به دور انداخت.

 

ابعادوسیع :

این ترکیب در اغلب بیانیه های جناب حامد کرزی به کار می رفته است .

ابعاد : به معنی بعید ودور به کار می رود ، ابعاد وسیع ، یعنی دور های گسترده ، یعنی چی ؟

اگر هدف نویسنده ویا خواننده به گونه ی گسترده است ، بهتر است بجای ابعاد وسیع ، به گونه ی گسترده و به گونه ی وسیع بکار برود . نه ابعاد وسیع ویا ابعاد گسترده .

 

اثنآیااسنآ:

اثنآ: واژه تازی به معنی ثنا گفتن وستودن است نه به معنی هنگام وزمان .

اسنآ: اصل آن اسنی است ، که به معنی سنی تر بلند تر معنی می دهد . پس کاربرد واژه در همین اسنآ یا در همین اثنا که برخی نویسنده گان آن را بجای در همین هنگام یا در همان هنگام به کار می برند،خطای جبران ناپذیر است ، باید از کاربرد واژه در همین اثنآ ویا در همین اسنآ بجای در همان لحظه ویا در همان هنگام خود داری کرد.

 

اثیریااسیر :

در یک سروده ی دیده شد:

اثیر عشق تو گشتم . پی دانه چی کنم :

اثیر: واژه تازی به معنی یا چم صفت عالی ، برگزیده ، فلک بالا وآتشین فضای بالای کره ی زمین معنی می دهد.

اسیر : واژه تازی اسم فاعل آن اساره است ، که به معنی گرفتار بندی ، زندانی ، کسی که در جنگ گرفتار گردد،

پس کاربرد اثیر بجای اسیر نادرست است . بهتر است بجای هردوی آن گرفتار ، بندی ، زندانی فارسی خود را بکار ببریم . اگر سروده سرا می نوشت :

بندی عشق تو گشتم ، پی دانه چی کنم ، بهتر تر می شد، نه وزن خراب می شد ونه آهنگ ونه معنی در تالاق کوه ها کشانیده می شد.

 

احترافویااعتراف:

در یک خبر دیده شده بود :

«مجرمان قضیه فرخنده به گناهان شان احتراف کردند».

احتراف: واژه تازی است که به معنی حرفه داشتن ، کسی که صاحب حرفه یا مسلک ویا کار باشد.

اعتراف : واژه تازی است از عرف یعنی آگاه کردن کسی ، معرفت دادن کسی از حال ومشخصات خود وهم به معنی نادرست اقرار کردن نیز به کار می رود . پس کاربرد واژه احتراف بجای اعتراف نادرست است ، بهتر است بجای هردوی آنها واژه گناه شان را پذیرفتند ، بکار برود ، که این فراز چنین نوشته می شد بهتر می نمود :

« گنهکاران رویداد تازش بر بانو فرخنده گناه هان شان را پذیرفتند.» هم فارسی ، هم زیبا وهم دلنشین وسنگین خواهد بود.

احتمالآنمیرود:

با دریغ اغلب رسانه های گروهی فراز :« احتمال آن می رود که ….. » را به کار می برند .

بنگریم ، احتمال حمل کردن ، بار کردن وچیزی را بدوش خود کشیدن معنی می دهد ، فراز احتمال آن می رود بجای گمان می رود ویا گمان آن وجود دارد، بسیار خطای بزرگ است ، بهتر است رسانه ها از به کار گماری آن خود داری کنند. وبجای آن گمان می رود ، که …. یا گمان آن وجود دارد . که ….. به کار ببرند بهتر می شود.

مانده دار .

بامداد ـ فرهنگی ـ ۱۵/۲ـ ۲۵۰۶

زندگی سازمانی

كمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه كمیته حزبی كشوری هالند شام روز دوشنبه هژده ام مارچ...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور روز شنبه تاریخ سوم ف...
شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه نوبتی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان  بتاریخ ۲۷ جنوری ۲۰۲۴...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افعانستان بمناسبت حلول سال نو عیسوی ۲۰۲۴   طوریکه  میدانیم جشن سال نو ترسایی  یکی...
جلسه بیروی اجراییه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان برگزار گردید   جلسه نوبتی بیروی اجراییه شورای اروپایی ح آ ا بتاری...

اسناد و گزارشات

اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوبه کنگره حزب...
   اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوب کنگره حزب کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷   بسم الله الرحمن الرحیم فصل اول...
مرامنامه حزب آبادی افغانستان...
   بسم الله الرحمن الرحیم مرامنامه حزب آبادی افغانستان  مصوب کنگره حزب، کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷       ...

آگهی های فوتی و پیام های تسلیت

اعلان فوتی...
بازگشت همه به سوی اوست   بی بی حاجی عارفه صدیقی خانم مسعود صدیقی ، بشیر احمد صدیقی ، شیر احمد صدیقی ، شبیر احمد صدی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی   با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که رفیق غلام فار...
پیام غمشریكی کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان با درد و تألم فراوان اطلاع حاصل نمودیم كه درشهرجلال آباد كشورع...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان رفقا ودوستان گرامی، رهروان جنبش دادخواهی کشور، با...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور با درد و افسوس تمام خانواده...

شعر در بامداد

استقلال...
استقلال   لکه د ناوی پر مخ چی خط او خال ښه ښکاري وطنه داسی دی نوم د استقلال ښه خکاری دخپلواکۍ اعتبار په ابادۍ کی نغښ...
لـمــر...
لـمــر ای د سولی لمره وخیژه کابل باندی وژغوره وطن زمونږ دا لوی تحول باندی ډیر کلونه کیږی چی مرگی دلته جوپی کوی سان...
پخـلاینــه...
  ځئ چې پخلا شو دا اوږده مرورتیا څه فایده دومره خپګان دومره ناخوالې او ستړیا څه فایده د جنگ سر خانه سوله ښه ده ملي...

سیاسی

چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟...
چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟ حمایت از آرمان فلسطین، که در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده است،...
پیام تبریکی حزب آبادی افغانستان به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر   هموطنان مسلمان و زحمتکش ،   به آرزوی قبولی طاعات...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین در افغانستان...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین درافغانستان   الف بهنام با رویکار آمدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ میلادی آنعده متقاعد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد   میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو...
‌شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد...
شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد   شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیش ‌نویس قطعنامه‌...
پیام حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روزجهانی زن   حزب آبادی افغانستان « روز جهانی زن »  این میراث پربهای پی...   گرامیداشت ازهشتم مارچ « روز جهانی زن » از دیرباز توسط  سازمان‌ های صنفی و سیاسی‌ مدافع حقوق و برابری زنان بصورت علن...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال به دلیل « کمک و کمک به نسل کشی در غزه»   جمال اقرث در روز جمعه،...
گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم...
از زنده گی احزاب سیاسی جهان :    گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم   پیترمرتنز، دبیرکل حزب کارگران...
المان از گذشته درس کافی نگرفت...
المان از گذشته درس کافی نگرفت!     ویکتوریا نیکی فوروا   رسانه‌ های المان گزارش دادند که دولت این کشوردر صدد است تا...
اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند...
حکم دیوان بین ‌المللی لاهه : اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند سرانجام، پس از نزدیک به یک ماه که دولت افریقای ج...

دیدگاه

امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند...
امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند     کیتلین جانستون مینویسد : هر چه بیشتر به آن فکر...
جنایت در بیمارستان...
ارتش اسراییل سیستم خدمات صحی در غزه  را نابود می کند.  ویرانه های مجتمع الشفا شاهد جنایات جنگی است. کارین لوکفلد ز...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتبار است؟...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتباراست؟ جورجو کافیه رو برای دهه ها، عربستان سعودی...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان   درپس سفر ولادیمیر پوتین / رییس ‌جمهور روسیه به ریاض، امروز (پنجشنبه) بیانیه مشترکی صا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا   فروپاشی سریع ایتلاف چپ « اتحاد نوین زیست ‌محیطی و اجتماعی خلق ـ NUPES » در فرانسه...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود صمد ازهر سوالات زیادی در ارتباط با هجوم غیرمنتظره لشکر حماس در ۷ اکتو...
رییس جمهور کوبا: امریکا شریک تاریخی «بربریت صهیونیستی» است...
  شبکه تلویزیونی تله ‌سورگزارش کرد که میگل دیاز کانل ، رییس‌ جمهوری کوبا در واکنش به حملات شدید و بمباران بی رویه اسر...

فرهنگی و اجتماعی

وطـن مــی...
د وطن پیغله وایی زما خو ته یادیږی وطنه که د جنت په منارو ولاړه یمه   وطـن مــی   له اغیارو یی اخیستی تاج د سر دی...
پیام تبریکیه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان بمناسبت حلول سال ۱۴۰۳ هجری شمسی ،نوروز باستانی و روز  دهقان    ‎تجلیل ا...
نو روز...
  بيا قاصد د نوروز راغی، بيا دوران شو د مستيو بيا گلمخی ساقي وېشي، شنه صهبا د پسرليو د گلابو عطر ووري، د غوټيو له گ...
از تمنا ها بگو...
  مژده ی آور بما از رویش گلها بگو از وفـا از مهـربانی، شادی دلها‌ بگو دل به تنگ آمد درین ویرانه ی دیرینه پا آمــدی...
نوروز، بهار...
  یَنه کېلدی نوروز عالم گلگه تۉله کۉکسینی آچیب ینه کېلدی یم ـ یشیل بهار نوروز گلی ایفارین ساچیب ینه اېسدی سۉلیم شبا...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند   بروز نهم مارچ ۲۰۲۴ درشهرارنهم کشورشاهی هالند طی محفلی که ازسوی شورای سرا...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند    بتاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان ا...
محترمه آنه خانلر، مونس آپه- سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم...
  محترمه آنه خانلر، مونس آپه - سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم ،   گوزه ل یورتیمیزگه برچه میز آرزیقیب کوتگن کوکل...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن روز جهانى زن را گرامى  ميداريم   امروز...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روز جهانی همبستگی زنان   هشتم مارچ ، روز همبستگی ج...
هرکی بر زن می ستیزد...
  هرکی برزن می ستیزد...  میرسد روزی سریر ظلم ویران میشود گلزمـین شهرمـا رشک بهــاران میشود شام کابـوس سیاهـی از وطن...
زمـا ځمکـی...
              زما وطنه زما مړاوی سوزیدلی ځمکی د جنگ لمبو کی غوټیدلی جل وهلی ځمکی غلیم دی حسن او ښایست ولی سګر...
اعتراضات کشاورزان درهـنـد: « مارش به  دهـلی »...
اعتـراضـات کشـاورزان درهـنـد: « مـارش به دهـلی » توماس بیرگر، یونگه ولت پایتخت هند از سه روز گذشته به یک دژ تبدیل ش...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد !   امروز ۱۰ فبروری برابر است با سالگرد روز تولد برتولت برشت، نمایشنامه‌ نویس ،...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان   نمی ‌دانم پس از مرگ ‌ام چه خواهد شد نمی‌ خوا...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش   چهارشنبه  ۲۴ جنوری ، مطابق ۴  دلو  روز بین الم...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*   مریم بریالی اولاً، می‌ خواهم تسلیت‌های عمیقم را به تک تک اعضای خانواده کاکا نور...
البوم تصاویراز مراسم وداع با پیکر زنده یاد نوراحمد نور...
    بامداد  ـ ۴/ ۲۴ـ ‍۲۰۰۱ Copyright ©bamdaad 2024    ...