حکم مرگ «دکترین مونرو» صادر شد

از سال ۲۰۱۰ ترسایی کشورهای ونزویلا، کوبا، بولیویا ، اکوادور، نیکاراگوا و سورینام  در معاملات خود از ارز مجازی «  سوکرا » استفاده می کنند که ارزش آن از طرف  کشورهای شرکت کننده تعیین می شود. تعدادی از کشورهای « مرکوسور» در فکر رواج ارز  مشترک « گایوچو » هستند.

 

اکثر کارشناسان ظاهر شدن  اتحادیه های جدید کشورهای امریکای لاتین  مانند  اتحادیه  ملل امریکای جنوبی  و اتحادیه کشورهای امریکای لاتین و حوضه کاراییب  را قیام  امریکای لاتین  برعلیه  اراده واشنگتن  اعلام کردند. این دو اتحادیه به حل و فصل  انواع مختلف مسایل می پردازند.  دراین اواخر، اتحادیه اقتصادی « مرکوسور»  هر چه بیشتر اعلامیه های سیاسی صادر می کند.  در نشست  « مرکوسور»  اعلامیه  سالانه  در حمایت  از مبارزه ارجنتاین  برای حاکمیت جزایر « فالکلند»  صادر شد.

مرکوسور ؛ بازار مشترک کشورهای امریکای جنوبی است  که ۲۵۰ میلیون انسان را  با هم متحد می کند  و  ۷۵ درصد کل تولید ناخالص ملی  به آن تعلق دارد. ابتدا هدف از تشکیل  این اتحادیه  حمایت از  تجارت آزاد،  رشد و توسعه  گردش آزاد کالا،  ساکنان  و سرمایه در تمام کشورهای عضو اتحادیه بود. اما این واقعیت که  نماینده گان « مرکوسور» در فکر  گسترش همکاری با کوبا هستند  گواه حالت سیاسی این اتحادیه است.  ابتکارات اخیر « مرکوسور»  نشانگر آن است که این اتحادیه قصد دارد  نقش مهمی در نیم کره غربی  بازی کند و حتا نفوذ خود را بسوی نیم کره شرقی گسترش بدهد.  به گفته سفیر ارجنتاین در روسیه،  کشورهای عضو اتحادیه بازار مشترک  امریکای جنوبی قصد دارند همکاری فشرده تری با  اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشته باشند. در سال ۲۰۰۸ ترسایی  در امریکای جنوبی  اتحادیه سیاسی جدید  تشکیل شد. ۱۲ رییس جمهور کشورهای منطقه  امضای خود را پای تفاهم نامه مربوط به  تاسیس  اتحادیه  ملل امریکای لاتین « اوناسور» گذاشتند. 

هدف «  اوناسور» عبارت است از: تشدید  مواضع مناطق  و  طراحی ابزاری برای  حل و فصل  مسایل با تکیه بر نیروی خود. بسیاری از کارشناسان «  اوناسور» را  چیزی شبیه  اتحادیه اروپا می نامند. هوگو چاووس رییس جمهور آن زمان ونزویلا کشورها را به  منتها تلاش  خود فراخواند تا  اتحادیه بتواند  یک وزنه  واقعی  در برابر امریکا باشد.

پس از سه سال ۳۳ کشور  امریکای لاتین  انجمن  امریکای لاتین  و حوضه  کاراییب   « سلاک»  را تشکیل دادند.

دانیل اورتگا  رییس جمهور نیکاراگوا  گفت: ما امروز  حکم مرگ « دکترین مونرو» را صادر کردیم.

الکساندر خارلامنکو،  رییس  مرکز علمی اطلاعاتی  انستیتوت  امریکای لاتین  اکادمی علوم روسیه در این مورد گفت: امریکای لاتین تغییر کرده است  و از سازمان خاص خود برای اتخاذ  تصمیمات جامع  برخوردار است از جمله در رابطه با مسایل  امنیت جمعی  مانند سازمان « سلاک» که اتحادیه  کشورهای  امریکای لاتین  و حوضه کاراییب  بدون شرکت آمریکا  و کاناداست.  سازمان« اوناسور» ـ اتحادیه  ملل جنوب  ـ امریکای جنوبی  ۱۲ کشور قاره امریکای جنوبی را با هم متحد می کند. در این  سازمان ها به حل مسایل کشورهای امریکای لاتین پرداخته می شود و هر چه کمتر از «همسایه بزرگ شمالی»  امریکا  درخواست کمک می شود.

این دگرگونی ها برای امریکا مثل بلعیدن کپسول تلخ است. چنین استقلال  کشورها  بخشی از نقشه های جهانی  واشنگتن نبود. امریکا برای اینکه تا حدی  مناسبات خوبی با  همسایگان داشته باشد؛ باید دست به  مانوردهی بزند  و به یاد داشته باشد  که از کدام سناریوی رفتاری  با هر یک از کشورها استفاده کند.

سرگی  میخاییلوف  کارمند علمی  بخش اروپا ـ اتلانتیک  و پژوهش های دفاعی  انستیتوت  پژوهش های استراتژیک روسیه در این زمینه گفت: آمریکا سعی می کند  از روش قدیمی « چماق و هویج » استفاده کند. امریکا بر تعدادی از کشورها  فشار زیادی وارد خواهد آورد  و رفتار خود را نسبت به کشورهای دیگر ملایم تر خواهد کرد ـ به عنوان مثال ـ  کوبا که سعی می شود با آن کشور نقاط مشترک یافت شود.

نمونه کوبا نشان داد که بهتر است چماق  فراموش شود.  واقعیات سیاسی تغییر کرده اند. از دست دادن  حمایت گسترده  در نیمکره غربی برای امریکا  یک واقعیت تلخ است . امریکا درک کرده است  که  حفظ مناسبات سابق با کوبا هم برای کوبا و هم برای خود امریکا مضر است زیرا کوبا برای  امریکای لاتین  پرچم  ضد امریکایی شد.  در نشست چندی پیش کشورهای قاره آامریکا،   باراک اوباما  با راوول کاسترو، رهبر کوبا  صحبت کرد. آشکارا محبوبیت راوول کاسترو  در بین  روسای جمهور کشورهای امریکای لاتین بیش از باراک اوباما بود. ایالات متحده امریکا در امریکای لاتین در انزوایی بیشتر از کوبا قرار داشت.

اما کشورهای امریکای لاتین قصد ندارند  تا دراین مرحله توقف کنند.  آنها می خواهند  خودشان جریان چاپ اسکناس را کنترول کنند و منتظر ماشین چاپ امریکا نباشند.  از سال ۲۰۱۰ ترسایی کشورهای  ونزویلا، کوبا، بولیویا ، اکوادور، نیکاراگوا و  سورینام  در معاملات خود از  ارز مجازی «  سوکرا » استفاده می کنند که ارزش آن  از طرف  کشورهای شرکت کننده تعیین می شود. تعدادی از کشورهای مرکوسور در فکر  رواج ارز  مشترک « گایوچو » هستند.

بامداد ـ اقتصادی ـ ۵/ ۱۵ـ ۱۸۰۶