فلسفه جدید همکاری بین المللی

تولید ناخالص ملی کشورهای « بریکس» طی ۱۰ سال اخیر سه بار افزایش یافته است 

 

گروه « بریکس» مکانیزم تعامل استراتژیکی اقتصاد جهانی و سیاست جهانی می شود. این سازمان حل و فصل مشترک مسایل عینی را پیشنهاد می کند: از مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تا بهداشت و کشاورزی. اما مهمترین نکته در اتحادیه برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی  سود یکسان و متقابل و تلاش برای اجرای سیاست مستقل است.

کشورهای « بریکس » عدالتی را احیا می کنند که در اقتصاد جهانی نقض شده است. تا اکنون کشورهای در حال رشد از وزن باید و شاید در سازمان های مالی بین المللی برخوردار نیستند. به علاوه تقسیم بندی « پیشرفته » و « درحال رشد » معنای خود را از دست می دهد، زیرا این امر از سایه سیاسی برخوردار است.

ولادیسلاو گینکو استاد اکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت: بریکس یک فلسفه جدید است. تولید ناخالص ملی کشورهای « بریکس» طی ۱۰ سال اخیر سه بار افزایش یافته است. اقتصاد کشورهای « پیشرفته » فقط ۶۰ درصد افزایش نشان داده است. کشورهای « بریکس» راه کاملا متفاوت پیشرفت را برگزیده اند، آنها سعی نمی کنند اعتبارات زیادی از سازمان های مالی بین المللی دریافت کنند و بیشتر بر رشد اعتبارات داخلی خود تکیه می کنند. جمع کل درآمد ناخالص ملی کشورهای« بریکس» از قدرت خرید تولید ناخالص ملی کشورهای « بزرگ هفت » بیشتر است! اگر درمعنای سیاسی هنوز کسانی دچار وهم و خیال می شوند ، از جمله امریکا، که آنها رهبران جهان هستند ، در عرصه اقتصادی خیلی چیزها به این موضوع پیوند می خورد که نمی توان کشور پیشرفته حتا با سطح بالای تولید ناخالص ملی بود اما بدهی عظیمی داشت. روی دیگر سکه سطح بالای زنده گی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، سطح بالای بدهی، بیکاری و کند شدن آهنگ پیشرفت اقتصادی است.

تعامل در عرصه مالی ـ اقتصادی در چارچوب « بریکس» با سرعت زیاد در حال پیشرفت است. قراراست بانک جدید توسعه گشایش یابد. این بانک برای تامین سرمایه پروژه های عمومی زیرساخت ها در نظر گرفته شده است.

الکساندر رازووایف مدیر دپارتمنت تحلیلی شرکت « آلپاری» در باره قدرت بالقوه و چشم اندازهای « بریکس» گفت: بریکس  نیمی از ساکنان زمین را در برمی گیرد که عامل انسانی را کسی لغو نکرده است. تولید به کار و سرمایه وابسته است ، کار توسط آدمها انجام می شود. وزن گروه کنونی در اقتصاد جهانی افزایش خواهد یافت که بعدا اقتصاد تعیین کننده سیاست خواهد بود. و بدین ترتیب وزن سیاسی نیز بیشترخواهد شد. اگربه دارایی جهانی توجه کنیم به احتمال زیاد تمام کشورهای « بریکس» نهایتا درحد کم یا زیاد از دلار کنار خواهند رفت که این ضربه ای به ارز امریکا و مقام ریزرف آن خواهد بود. در این میان، ارز آسیایی شکل خواهد گرفت که احتمالا تمام کشورهای اصلی آسیا به غیر از جاپان (جاپان به امریکا وابسته است و مناسبات آنها با دیگر کشورها بد است) عضو آن خواهند شد. به احتمال زیاد ارز اورآسایی – آلتین – برای بلاروسی و روسیه و قزاقستان معرفی خواهد شد .

روسیه نیز در حال بررسی ایجاد مجمع پارلمانی « بریکس» است که صحنه جدید سیاسی خواهد بود. فعلا در باره برگزاری همایش های منظم پارلمانی توافق حاصل شده است. اولین همایش پارلمانی اوایل ماه جون در مسکو برگزار خواهد شد. به گفته نماینده گان روسیه تماس های مستقیم کشورهای بزرگ قاره های مختلف می تواند نقش ثبات دهنده در جهان بطور کل را ایفا کند. اکنون ۵ کشور عضو « بریکس» هستند. به گفته سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار نیست در آینده نزدیک « بریکس» گسترش یابد. اما در آینده موضوع پیوستن کشورهای جدید به این سازمان در دستور روز قرار خواهد گرفت.
ص ر

 

بامداد ـ اقتصادی ـ ۲/ ۱۵ـ ۱۵۰۳