شاهـد خاقان عباسی وزیرنفت و منابع طبیعی پاکستان: پاکستان به دنبال طرح جایگزین برای خط لوله گاز ایران است

 

 اسلام آباد ـ وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در تازه ترین اظهارات خود از تلاش اسلام آباد برای یافتن گزینه ای جدید برای واردکردن گاز از ایران به جای اجرای پروژه خط لوله صلح خبر داد و درعین حال اعلام کرد که گفت وگو با طرف ایرانی درباره این خط لوله همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه های پاکستان از جمله روزنامه های انگلیسی زبان « داون » و «دیلی تایمز»، شاهد خاقان عباسی طی سخنانی اظهار داشت که روند مذاکرات با ایران درباره خط لوله انتقال گاز موسوم به « خط لوله صلح » ادامه دارد و تاریخ دور بعدی مذاکرات به زودی نهایی خواهد شد.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی که پاکستان برای اجرای تعهدات خود درقبال قرارداد خط لوله گاز با ایران مواجه است، گفت: یک طرح پیشنهادی را به کمیته همکاری های اقتصادی پاکستان داده ایم و در این طرح پیشنهاد کرده ایم که یک خط لوله انتقال « گاز طبیعی مایع » از بندر گوآدر پاکستان به منطقه نواب شاه (که قرار بود مقصد نهایی خط لوله گاز ایران – پاکستان باشد) به طول ۷۱۰ کیلومتر احداث کنیم.
وزیر نفت پاکستان با بیان این که با احدث این خط لوله می توان انتقال گاز مایع را از بندر گوادر به نواب شاه عملی کرد، گفت :  در این صورت تنها ۷۰ کیلومتر دیگر از خط لوله ای که قراراست در آینده گاز طبیعی ایران را به نواب شاه برساند (از بندرگوادر تا مرز ایران) باقی می ماند که می توان آن را بعد از  رفع تحریم های غرب علیه ایران، در زمان بسیار کوتاهی احداث کرد و واردات گاز طبیعی از ایران را طبق قرارداد شروع کرد.

پاکستان پیشتر اعلام کرده بود که تا زمان اجرا و تکمیل خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران، می توان از طریق کشور عمان اقدام به واردات گاز مایع از ایران کرد.
چندی پیش روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از وزیر نفت این کشور نوشته بود: طرح واردات گاز از ایران به صورت گاز مایع در دست مطالعه بوده و قرار است با طرف ایرانی درباره آن بحث و گفت وگو شود. براساس گزارش اکسپرس تریبیون  طبق طرح پیشنهادی جدید دولت پاکستان، ایران باید گاز طبیعی را به گاز مایع تبدیل و سپس آن را از طریق امکانات ترمینال تجهیزات انتقال گاز مایع عمان به پاکستان صادر کند.
ایران و عمان چندی پیش قراردادی امضا کردند که براساس آن، عمان به مدت ۲۵  سال و درقبال پرداخت مجموعا ۶۰ میلیارد دلار به ایران، مشتری گاز طبیعی ایران خواهد بود. دو کشور قرار است برای اجرایی کردن این قرارداد، یک خط لوله به ارزش یک میلیارد دلار در دریای عمان ایجاد کنند. قرار است حدود ۵۰ درصد گاز صادراتی ایران به عمان، در اختیار کشورهای جاپان، کوریای جنوبی و هند قرار بگیرد.اکنون پاکستان هم در اندیشه قرارگرفتن در جمع کشورهای دریافت کننده گاز ایران از طریق عمان است.

هشدار رسانه ها به تعلل پاکستان در اجرای قرارداد واردات گاز از ایران

ورود جدی عمان به عرصه امضای قرارداد واردات گاز از ایران و ازسوی دیگر تعلل بیش از حد پاکستان در اجرای تعهداتش برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران، باعث شده تا رسانه های پاکستان بیش از پیش زنگ خطر را به صدا درآورند.
روزنامه پاکستانی « نیشن » چندی پیش نوشت: پاکستان بخاطر انجام ندادن تعهد خود در احداث خط لوله انتقال گاز از ایران، پشیمان خواهد شد زیرا عمان علاقه شدیدی به نهایی کردن قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری با ایران برای واردات گاز دارد.
نیشن نوشت: به نظر می رسد که دولت اسلام آباد با مشاهده اشتیاق شدید اعراب حوزه خلیج فارس برای واردات گاز از ایران، می خواهد مذاکرات خود با تهران درخصوص طرح خط لوله انتقال گاز از ایران را ازسر گیرد.
به نوشته روزنامه پاکستانی، عمان درصورت نهایی کردن قرارداد واردات گاز از ایران، می تواند به مسیر ترانزیت گاز ایران به هند، کوریای جنوبی و جاپان تبدیل شود.

براساس این گزارش، پاکستان تا به امروز در کاستن از تنشها در روابط با هند چندان موفق نبوده است و ادامه این وضعیت، حتا چانس پاکستان را برای برخورداری از پروژه خط لوله گاز « تاپی» (ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند) هم محروم خواهـد کرد چرا که اجرای این طرح مستلزم توافق و روابط خود میان دو کشور همسایه است.



نشریه پاکستانی انگلیسی زبان « اکسپرس تریبیون » در گزارش دیگری که حدود دو هفته پیش منتشر شد، نوشت: در شرایطی که پاکستان با تعلل در اجرای پروژه خط لوله گاز با ایران فرصت خرید گاز ارزان قیمت را از دست می دهـد، سایر کشورهای خلیج فارس به واردات این منبع طبیعی از ایران چشم دوخته اند.
این نشریه که عمدتا به مسایل اقتصادی می پردازد؛ نوشت: ایران و عمان توافقی ۶۰ میلیارد دلاری را امضا کرده اند که صادرات گاز طبیعی ایران به مسقط  را در ۲۵ سال آینده امکان پذیر خواهد کرد. این پروژه شامل تاسیس خط لوله ای به ارزش یک میلیارد دلار در سراسر خلیج فارس است.

براساس این گزارش، در جون گذشته نیز کویت به دومین کشور خلیج فارس تبدیل شد که نسبت به خرید گاز طبیعی از ایران به عنوان بزرگترین ذخایر گازی جهان، ابراز تمایل کرد.
اکنون که خط لوله احداث شده ازسوی ایران، منطقه ذخایر گازی در جنوب کشور را به جنوب شرقی ترین نقطه ولایات سیستان و بلوچستان ایران، یعنی به نزدیک نقطه صفر مرزی به پاکستان متصل کرده است اما با عمل نکردن پاکستان به تعهداتش، این خط لوله بر سر دو راهی پاکستان و عمان قرارگرفته است. کشور عمان درست در نقطه جنوبی ولایت سیستان و بلوچستان قرارگرفته است و فاصله زیادی با شهرهای ساحلی و بندری سیستان و بلوچستان ندارد.

بامداد ـ اقتصادی ـ ۲/ ۱۴ـ ۲۵۰۹