دیدار استراتیژیک رییس جمهور چین از هند

 

 

رهبرچین گفت: چین و هند چون دو موتور همزاد رشد اقتصاد را به پیش خواهند راند و از این طریق به توسعه و رونق منطقه کمک خواهند کرد. چین و هند دو کشور با نفوذ جهان هستند و اگر هر دو یک صدا برآورند جهان به صدای آنها گوش خواهد داد.


ترجمه رضا نافعی

چین قصد سرمایه گذاری های عظیم در هند و گشایش بیشتر بازارهای خود به روی تولیدات این کشور همسایه دارد. شی جین پینگ، رییس جمهور و رهبر حزب کمونیست چین روز پنجشنبه در جریان دیدار رسمی خود از هندوستان، در دهلی نو گفت دو پارک صنعتی در هند تاسیس خواهد شد و شبکه راه آهن هند گسترش خواهد یافت.

چین قصدارد در پنج سال آینده رویهمرفته ۲۰ میلیارد دلار ( ۱۵،۵ میلیارد یورو) در هند سرمایه گذاری کند. با این گام فصل تازه ای در مناسبات دو کشوری که پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند گشوده خواهد شد. نمودار آن ارقام زیرهستند:

چین در ۱۴ سال گذشته ۴۱۱ میلیون دلار در شبه قاره هند سرمایه گذاری کرده است. اما در نظر نیست که سرمایه گذاری به این ۲۰ میلیارد دلار محدود بماند. بنا به گفته نماینده گان چین رقم سرمایه گذاری به ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار بالغ خواهد گشت، بویژه در زمینه گسترش شبکه راه آهن هند.

مازاد بازرگانی چین طی سالهای گذشته سبب شده تا ذخیره ارزی این کشور به ۳،۹ بیلیارد دلاربالغ گردد که بزرگترین ذخیره ارزی جهان است. فقط در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار بر ذخایر ارزی چین افزوده شده است. با این افزایش ذخایر سرمایه گذاری های چین در خارج از کشور نیز فزونی می یابد. در سال ۲۰۱۳ ترسایی سرمایه گذاری چین در خارج از کشور به ۹۰ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱۷ در صد بیش ازسال گذشته بود. طبق پیش بینی های صورت گرفته، سرمایه گذاری های چین در خارج بزودی بیش از سرمایه گذاری های خارجی درچین خواهد شد. پکن قصد دارد در پنج سال آینده روی هم رفته ۵۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری کند که بخش عمده آن در هند خواهد بود.

چین در ماه فبروری به هند پیشنهاد کرد که یک سوم از هزینه ضروری برای نوسازی و گسترش شبکه راه آهن هند را بپردازد. در گذشته هند پیشنهاد چین را برای سرمایه گذاری های استراتژیک نپذیرفته بود.

از لحاظ سیاسی نیز هردو کشور در مسیر نزدیکی بیشتر گام بر می دارند. هر دو کشور عضو اتحادیه کشورهای پنجگانه «بریکس» هستند که در آخرین اجلاس خود در ماه جون سال جاری با حضور روسای جمهور و نخست وزیران روسیه، چین، برزیل، افریقای جنوبی و هند در برزیل از جمله تصمیم به تاسیس یک بانک توسعه با سرمایه اولیه یکصد میلیارد دلار گرفتند که بدیلی است در برابر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، که هر دو تحت سلطه امریکا هستند. مرکزاین بانک درچین خواهد بود و سرمایه اصلی آن را نیز چین تامین کرده است. افزون بر این هند عضو ناظر در پیمان همکاری های شانگهای است  که در عین حال خواستار همکاری های نزدیک تر اعضا  در عرصه های نظامی و سیاست و امنیتی است. آخرین اجلاس این پیمان نیز هفته گذشته در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تشکیل شد که رییس جمهور ایران بعنوان عضو ناظر درآن حضور یافت و به گفته وزیر خارجه روسیه، شرایط لازم برای پذیرش درخواست ایران برای عضویت کامل در این پیمان فراهم شده است. در کنار چین و روسیه جمهوری های پیشین اتحاد شوروی، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان نیز عضو این پیمان هستند.

اگر سخنان رهبرچین را مِلاک قرار دهیم، طرح بالابردن توان دو کشور به قطعیت رسیده است. رهبر چین طی دیدار خود از هند گفت: « چین و هند چون دو موتور همزاد رشد اقتصاد را به پیش خواهند راند و از این طریق به توسعه و رونق منطقه کمک خواهند کرد. چین و هند دو کشور با نفوذ جهان هستند و اگر هر دو یک بانگ برآورند جهان به صدای آنها گوش خواهد داد».

بامداد ـ اقتصادی ـ ۴/ ۱۴ـ ۲۳۰۹