گفت وگوی ویژه بامداد با رفیق میر محمد شاه رفیعی عضو دارلانشای حزب آبادی افغانستان در باره « پروسه جوان سازی حزب »

 

گفت وگو از دکتر اسد محسن زاده

به پیشواز راه اندازی کنفرانس جوانان حزب آبادی افغانستان گفت وگویی را اندر باب « پروسه جوان سازی حزب » و کرده های حزب در این بخش با رفیق میرمحمد شاه رفیعی عضو دارلانشای حزب انجام داده ایم که اینک خدمت هموطنان گرانقدر پیشکش می گردد. بامـداد 

دکترمحسن زاده : رفیق رفیعی گرانقدر سپاسگزارم که با وجود مصروفیت های بیشمار کاری دعوت ما را پذیرفته و حاضر شدید تا درآستانه راه اندازی « کنفرانس جوانان حزب آبادی افغانستان » خواننده گان گرانقدر تارنمای بامـداد ـ ارگان نشراتی حزب آبادی افغانستان ، را با کارکردهای حزب درعرصه کاربا جوانان آشنا سازید.  

میرمحمد شاه رفیعی : سپاس و قدردانی از سایت وزین بامداد و شخص شما رفیق دکترمحسن زاده گرامی که همواره به صورت پیگیر و خسته گی ناپذیر به نشر اهداف و برنامه های کاری حزب آبادی افغانستان میپردازید.

چنانچه همه دوستان، نیروهای همسو و اعضای حزب آبادی افغانستان آگاهی دارند جوان سازی حزب و تربیت نسل جوان به مثابه افراد آگاه ،متعهد وطندوست و آراسته به زیورعلم ،اخلاق و خصایل انسانی از اهداف اساسی و قابل توجه حزب آبادی افغانستان میباشد و خوشبختانه دراین راه گام های مناسبی درحد امکانات دست داشته و شرایط موجود اجتماعی برداشته شده است.

از اینکه حزب آبادی افغانستان یک حزب برنامه محور و آینده نگر است و به خاطر یک افغانستان آباد ، مترقی، مرفه و سربلند کار میکند و این آینده درخشان و با افتخار تنها به دست نسل جوان و آینده سازان کشوراعمار شده میتواند.

حزب آبادی افغانستان منافع انسان و رفع نیازمندی و حوایج آن را وظیفه روزانه خود میداند و حالانکه اکثریت نفوس کشور(مطابق به احصاییه های رسمی اعلان شده، بیش از۶۰ فیصد نفوس مجموعی افغانستان) را جوانان تشکیل میدهد بنابرآن کار با جوانان و جوانسازی حزب آبادی افغانستان به مثابه وظیفه مبرم و تاخیرناپذیر در برابر ما قرار دارد. 

محسن زاده : اگر اجازه باشد پرسش نخستین خود را با شما در میان می گذارم :

بروزچهارشنبه ۲۶ سنبله سالروان  شما با هیات رهبری حزب ملاقات کاری و تبادل نظربا جوانان چند ناحیه شهر کابل حزب داشتید. لطف نموده درباره این نشست و مسایل مورد بحث درآن به خواننده گان  تارنمای بامداد معلومات بدهید .

دراین نشست مطالبات و خواست های هیات رهبری حزب از رفقای جوانان چه بوده ، بالمقابل رفقای جوان چه انتظاراتی ازهیات رهبری حزب داشتند .

پاسخ : ملاقات کاری با جوانان در روز ۲۶ سنبله ۱۳۹۹ یکی از نشست های وسیع کاری بود که بعد از رفع قرنتین ناشی از شیوع بیماری کرونا به سازماندهی شعبه تشکیلات مرکزی حزب صورت گرفت. دراین ملاقات برعلاوه مسوولین شعبات مرکزی و یک عده از اعضای محترم دارالانشا، رفیق گرامی پوهاند داکترمحمد داوود راوش رییس حزب آبادی افغانستان نیز اشتراک داشتند و ازجمله ۲۲ ناحیه شهرکابل نماینده گان جوانان ۱۶ ناحیه حضور داشتند.

البته خواست و تقاضای رهبری حزب آبادی افغانستان از نسل جوان کنونی کشورسعی و تلاش آنها به خاطر آموزش و فراهم آوری معلومات علمی و کسب مهارت های فنی و مسلکی است تا بتوانند در اعمار افغانستان نوین و آباد سهم شایسته و قابل توجه داشته باشند. ما همیشه تلاش به خرچ داده ایم تا شناخت نسل جوان کشوراز دشمنان مردم و نیروهای اجنبی پرست و ضد ترقی و آسایش مردم افغانستان مطابق تجارب زنده گی و با امکانات علمی در دسترس باشد.

ما همیشه از نسل جوان کشور تقاضا میکنیم تا در جهت آموزش و باز هم آموزش گام بردارند و میکوشیم تا نسل بالنده، پرغرور و عصیانگرکشور ، وطندوست، کارآموز،عاشق مردم زحمتکش افغانستان و آراسته به زیور اخلاق و خصایل انسانی و انساندوستی ، وفادار به فرهنگ و آرمان های ملی ومترقی مردم افغانستان باشند و روح  و روان نسل جوان ما برعلیه فساد، پول پرستی، فحشا و کرنش درمقابل زورمندان و دشمنان منافع ملی ما و مخالفین صلح و آرامش افغانستان باشد.

البته تشکل وحدت سازمانی جوانان آرزوی دایمی ما میباشد. و به عضویت نسل جوان کشور در صفوف حزب آبادی افغانستان افتخارنموده وتوجه دایمی داریم.

اما هرجوان آگاه، وطندوست، پرغرور، دانشمند و مخالف روحیه قوم گرایی و تعصب مذهبی و مبرا از هرنوع فساد، نور چشم ما میباشند و ما آنها را احترام نموده ، هرنوع کمک انسانی و اخلاقی را با آنها دریغ نمی کنم حتا اگر درهرسازمان دیگرعضویت داشته باشند ویا غیرسازمانی باشند.

نسل جوان کشور از حزب آبادی افغانستان تقاضای ایجاد امکانات آموزشی و رهنمایی و انتقال تجارب مثبت سیاسی و مبارزاتی رهایی بخش گذشته را دارند.

البته در بعضی موارد هستند جوانانی که برای دریافت کار وشغل مناسب درکشور طالب مشوره ، رهنمایی و همکاری میباشند که با تاسف بنابرشرایط موجود و فساد گسترده در دولت افغانستان و نبود امکانات و دسترسی به سکتورخصوصی در بخش های خدماتی وتعلیمی،حزب آبادی افغانستان نمی تواند دراین بخش با جوانان همکاری لازم را نمآید.

پرسش : در نشست سوم عقرب ۱۳۹۸ اجلاس عمومی کمیته مرکزی حزب آبادی افغانستان ، رفقا برنامه ایی را برای جوان سازی حزب و افزایش نقش جوانان در ارگان های رهبری حزب به تصویب رسانیدند . از نظر شما در این دوره چه اقدامات مشخص در این میدان صورت گرفته است ؟

پاسخ : مطابق مصوبه اجلاس عمومی کمیته مرکزی حزب آبادی افغانستان ، دارالانشا و کمیته های حزبی در راستای جوان سازی حزب ، تقویت و توسعه هرچه بیشتر سازمان های حزبی از وجود نسل جوان  اقدامات قابل توجه را انجام داده اند. از تطبیق مصوبه مربوطه طور دوامدار گزارش اخذ میگردد و در بعضی از کمیته های حزبی محلی جوانان بیشتر عضویت دارند. هم اکنون در بعضی از نواحی شهرکابل منشی ناحیه جوانان کمتر از سی ساله میباشند. در ماه سنبله یک جوان با داشتن تحصیلات عالی در رشته عکاسی به صفت منشی کمیته حزبی  ولسوالی سروبی ولایت کابل انتخاب گردید.

حضور جوانان در کمیته های حزبی ولایت و شهرکابل ، ولایات غزنی ، هرات ، ننگرهار، هلمند، جوزجان، بلخ، کندهار و نیمروز قابل توجه و امیدوار کننده است.

درسیمینارهای تبلیغ وآموزش سیاسی حضور بیشتر را جوانان دارند.همچنان درسنامه های که آگاهی دهنده و سمت دهنده نسل جوان است ترتیب به اختیارکمیته های حزبی گذاشته شده است.

آماده گی لازم برای تدویر کنفرانس جوانان حزب گرفته شده است که گامیست مهم و اساسی درمسیر جوان سازی حزب آبادی افغانستان.

پرسش:  قرار است در سال روان « کنفرانس جوانان حزب آبادی افغانستان » درشهر کابل برپا شده و درآن پس از مشورت و رایزی با نماینده گان نسل جوان از سراسر افغانستان خواست ها و دیدگاه های حزب در باره تشدید کار و فعالیت در میان جوانان مشخص گردد . با آنکه ویروس کرونا زنده گی اجتماعی را از روال عادی آن برون آورده ومشکلات غیرقابل پیشبینی را در برابر حزب و مردم قرار داد ، دارلانشای حزب درنشست هفته گذشته خود  روی تدویر « کنفرانس جوانان حزب آبادی افغانستان » بحث نموده  و تصامیم لازم را در زمینه اتخاذ نمود.

 درهمین مورد میخواهم  نظر شما در باره این کنفرانس و سطح مطالبات از آنرا بدانم .

آیا ایجاد یک سازمان جوانان مربوط به حزب که منحیث نیروی ذخیره برای حزب فعالیت نماید در این پله تکامل حزب ضروریست ؟

در باره نشریه جوانان حزب که توسط  خود جوانان مدیریت و گرداننده گی شود چه نظر دارید ؟

پاسخ : چناکه شما در تارنمای وزین بامداد گزارش دادید دارلانشای حزب درباره تدویر « کنفرانس جوانان حزب آبادی افغانستان » بحث ، و تصامیم لازم را اتخاذ نمود. رفیق پوهاند راوش در این جلسه دیدگاه های مشخصی را طرح و وظایف شعبات مختلف حزب برای تدویر کنفرانس را روشن نمود. علاوتا در جلسه فوق العاده بیروی اجراییه و منشی های نواحی حزبی شهر کابل با شرکت معاونین حزب آبادی رفقا عبدالرشید آرین و نورستانی نیز در باره کار کنفرانس و آماده گی های لازم برای کنفرانس بحث و گقت وگو شد که من نیز دیدگاه های مشخص خود را در آن طرح نمودم.

در باره ایجاد سازمان جوانان مستقل در جنب حزب آبادی افغانستان به مثابه یک سازمان ترقیخواه، رزمنده و همه شمول که در هریک از نقاط کشور حضور داشته باشد نیاز مبرم و عاجل است.درشرایط کنونی دشمنان مردم افغانستان به اشکال مختلف و مزورانه تلاش دارند تا از نیروهای جوان کشور به خاطر اهداف افراطیت ارتجاعی و دامن زدن به اختلافات قومی،مذهبی وسمتی بهره مند گردند. گروه های مافیایی و مسلح غیرقانونی در گسترش اعتیاد میان جوانان و کشانیدن آنها درصحنه های جنگ ، ترور و اختناق تلاش همیشگی دارند.

نظام تعلیمی و تحصیلی کشور با ضرورت های جامعه و بازارکار مطابقت ندارد.تربیت نسل جوان با روحیه وطندوستی ، وحدت و همبستگی میان خلق های باهم برادر افغانستان صورت نمی گیرد.جعل تاریخ و افتخارآفرینی وقهرمان سازی های کاذب جزیی از برنامه های دشمنان قسم خورده مردم افغانستان است که دامنگیرنسل جوان کنونی کشور گردیده است.

بنابرآن ایجاد سازمان ترقیخواه و عدالت گستر جوانان افغانستان کار ضروری وعاجل است ، اما در راه ایجاد همچو سازمان موانع و مشکلات فراوان وجود دارد. قبل از همه برای ایجاد همچو سازمان موجودیت نظام دولتی قانون مدار وسراسری در وجود نیروهای دموکرات و ترقیخواه ضروری است تا برعلیه عامل انحراف نسل جوان و زمینه های به بیراهه کشیدن آنها قاطعانه مبارزه نماید.

ایجاد سازمان های جوانان حزب آبادی افغانستان وداشتن یک نشریه برای جوانان پروگرام های کاری آینده ما را تشکیل میدهد و دراین راه گام هایی برداشته شده و تا رسیدن به این اهداف با تاسف راه دشوار و طولانی پیشروی ما قرار دارد.

پرسش : شماری از رفقا همه روزه و جا و بیجا از حضور نسل « سرسپید» درحزب شکایت داشته حل تمام معضلات نهضت و جامعه را در« تقاعد سیاسی » کهن سالان ، و فرمانروایی « نسل بالنده جوان » میدانند. بیشتراین رفیق ها خود درعملی نمودن این فرمایش و آرزو کوچکترین اقدامی عملی را انجام  نمی دهند. نظرشما منحیث یک رفیقی با پیشینه بزرگ سیاسی درجنبش جوانان و مبارزات سیاسی چندین دهه گذشته در این مورد چیست ؟

پاسخ : موجودیت افرادی با سابقه سیاسی که تجارب لازم درعرصه ملکی و نظامی و هم دربخش کارهای حزبی دارند مورد افتخار ما میباشد زیرا هریک ازاین افراد نمونه ای از صداقت ، راستی و پاکدامنی می باشند که باعث شهرت نیک و جلب توجه مردم به حزب ما گردیده اند.

ازطرف دیگر موسپیدان امروزی ما با داشتن افکار جوان در تربیت نسل جوان توجه خاص مبذول میدارند و هرگز مخالف ارتقا و سپردن مسوولیت به نسل جوان نمی باشند، که ما شاهد ده ها نمونه و مثال دراین مورد هستیم.

اما آنچه ما به آن عقیده داریم ارتقا و سپردن مسوولیت به نسل جوان به صورت عجولانه و غیرآگاهانه باید نباشد. ما به جوانانی اعتماد میکنیم که دارای تجارب حداقل سازمانی بوده و اساسات علوم اجتماعی و سلوک  و قواعد زنده گی حزبی را آشنا باشند. سپردن مسوولیت به جوانان کم تجربه و احساساتی ،سازمان را متلاشی و جوانان مسوول را به انحراف وسواستفاده از صلاحیت ها میکشاند.

چنانچه درمعارف جهان معمول است مدیر مکتب باید کسی شود که روزی سرمعلم بوده و وزیر کسی شود که حداقل ریاستی را درهمان بخش تجربه کرده باشد.

جوانی که درمرحله اول زنده گی به مشکلات، مقاومت وعدم همکاری افراد زیردست خویش مواجه گردند نه تنها ناامید به آینده ، بلکه عقده مند و ماجراجو میشوند. بنآبران ما به تلفیق رهبری نسل ها باورمند بوده و به ارتقای گام به گام جوانان در مقامات رهبری توجه داریم.

به عنوان آخرین پرسش : شما که پیوسته به ولسوالی ها و سازمانهای محلی حزب سرزده و با تلاش سازمانهای محلی حزب آشنا هستید لطف نموده در رابطه با خواست ها و نیازهای  جوانان درسطح محلات و اقدامات کمیته های ولایتی حزب برای خواننده گان تارنمای بامداد معلومات دهید.

پاسخ : کار درمحلات برای ما افتخار آفرین بوده، غرور وعزت نفس ما را بالا میبرد. ما با کارعملی درمحلات آموختیم که با وجود زنده گی در یک کشور واحد افغانستان هریک از محلات ما دارای شرایط خاص برای زنده گی بوده و خصوصیات باشنده گان آن حداقل تفاوت های را دارا میباشد. این امر در سطح یک ولایات هم وضاحت دارد چنانچه طورنموده گفته میتوانیم که خصوصیات ،خواست ها و خیالات یک جوان در ولسوالی سروبی کابل با خصوصیات و تمایلات یک جوان در ولسوالی میربچه کوت کوهدامن تفاوت هایی دارد.

رسیده گی کمیته های حزبی ما به خواست و نیازمندی های جوانان اندک و ناچیز است ما نمی توانیم به همه خواست ها و نیازمندی های اعضای جوان حزب رسیده گی کنیم زیرا ما یک حزب سیاسی هستیم که با هیچ یک از منابع قدرت پولی واداری وابستگی نداریم. زورمندان، تفنگ سالاران و سران مافیایی با ما همکار نیستند و نمیخواهیم همکار ما باشند.ما آرزو و باور داریم تا با مقاومت در برابر مشکلات زنده گی با صبرو حوصله و به نیروی بازوی نسل بالنده و جوان کشورگام به گام به پیش رویم و به قوت بزرگ تبدیل گردیم و از حمایت مردم بزرگ افغانستان برخوردار شویم.

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۳/ ۲۰ـ ۰۷۱۰

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

 Copyright ©bamdaad 2020

 

 

زندگی سازمانی

كمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه كمیته حزبی كشوری هالند شام روز دوشنبه هژده ام مارچ...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور روز شنبه تاریخ سوم ف...
شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه نوبتی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان  بتاریخ ۲۷ جنوری ۲۰۲۴...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افعانستان بمناسبت حلول سال نو عیسوی ۲۰۲۴   طوریکه  میدانیم جشن سال نو ترسایی  یکی...
جلسه بیروی اجراییه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان برگزار گردید   جلسه نوبتی بیروی اجراییه شورای اروپایی ح آ ا بتاری...

اسناد و گزارشات

اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوبه کنگره حزب...
   اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوب کنگره حزب کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷   بسم الله الرحمن الرحیم فصل اول...
مرامنامه حزب آبادی افغانستان...
   بسم الله الرحمن الرحیم مرامنامه حزب آبادی افغانستان  مصوب کنگره حزب، کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷       ...

آگهی های فوتی و پیام های تسلیت

اعلان فوتی...
بازگشت همه به سوی اوست   بی بی حاجی عارفه صدیقی خانم مسعود صدیقی ، بشیر احمد صدیقی ، شیر احمد صدیقی ، شبیر احمد صدی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی   با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که رفیق غلام فار...
پیام غمشریكی کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان با درد و تألم فراوان اطلاع حاصل نمودیم كه درشهرجلال آباد كشورع...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان رفقا ودوستان گرامی، رهروان جنبش دادخواهی کشور، با...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور با درد و افسوس تمام خانواده...

شعر در بامداد

استقلال...
استقلال   لکه د ناوی پر مخ چی خط او خال ښه ښکاري وطنه داسی دی نوم د استقلال ښه خکاری دخپلواکۍ اعتبار په ابادۍ کی نغښ...
لـمــر...
لـمــر ای د سولی لمره وخیژه کابل باندی وژغوره وطن زمونږ دا لوی تحول باندی ډیر کلونه کیږی چی مرگی دلته جوپی کوی سان...
پخـلاینــه...
  ځئ چې پخلا شو دا اوږده مرورتیا څه فایده دومره خپګان دومره ناخوالې او ستړیا څه فایده د جنگ سر خانه سوله ښه ده ملي...

سیاسی

چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟...
چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟ حمایت از آرمان فلسطین، که در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده است،...
پیام تبریکی حزب آبادی افغانستان به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر   هموطنان مسلمان و زحمتکش ،   به آرزوی قبولی طاعات...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین در افغانستان...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین درافغانستان   الف بهنام با رویکار آمدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ میلادی آنعده متقاعد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد   میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو...
‌شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد...
شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد   شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیش ‌نویس قطعنامه‌...
پیام حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روزجهانی زن   حزب آبادی افغانستان « روز جهانی زن »  این میراث پربهای پی...   گرامیداشت ازهشتم مارچ « روز جهانی زن » از دیرباز توسط  سازمان‌ های صنفی و سیاسی‌ مدافع حقوق و برابری زنان بصورت علن...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال به دلیل « کمک و کمک به نسل کشی در غزه»   جمال اقرث در روز جمعه،...
گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم...
از زنده گی احزاب سیاسی جهان :    گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم   پیترمرتنز، دبیرکل حزب کارگران...
المان از گذشته درس کافی نگرفت...
المان از گذشته درس کافی نگرفت!     ویکتوریا نیکی فوروا   رسانه‌ های المان گزارش دادند که دولت این کشوردر صدد است تا...
اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند...
حکم دیوان بین ‌المللی لاهه : اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند سرانجام، پس از نزدیک به یک ماه که دولت افریقای ج...

دیدگاه

امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند...
امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند     کیتلین جانستون مینویسد : هر چه بیشتر به آن فکر...
جنایت در بیمارستان...
ارتش اسراییل سیستم خدمات صحی در غزه  را نابود می کند.  ویرانه های مجتمع الشفا شاهد جنایات جنگی است. کارین لوکفلد ز...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتبار است؟...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتباراست؟ جورجو کافیه رو برای دهه ها، عربستان سعودی...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان   درپس سفر ولادیمیر پوتین / رییس ‌جمهور روسیه به ریاض، امروز (پنجشنبه) بیانیه مشترکی صا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا   فروپاشی سریع ایتلاف چپ « اتحاد نوین زیست ‌محیطی و اجتماعی خلق ـ NUPES » در فرانسه...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود صمد ازهر سوالات زیادی در ارتباط با هجوم غیرمنتظره لشکر حماس در ۷ اکتو...
رییس جمهور کوبا: امریکا شریک تاریخی «بربریت صهیونیستی» است...
  شبکه تلویزیونی تله ‌سورگزارش کرد که میگل دیاز کانل ، رییس‌ جمهوری کوبا در واکنش به حملات شدید و بمباران بی رویه اسر...

فرهنگی و اجتماعی

اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه های امریکا...
  با گسترده ‌ترشدن جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی، دانشگاه‌های امریکا با چالش دشواری...
وطـن مــی...
د وطن پیغله وایی زما خو ته یادیږی وطنه که د جنت په منارو ولاړه یمه   وطـن مــی   له اغیارو یی اخیستی تاج د سر دی...
پیام تبریکیه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان بمناسبت حلول سال ۱۴۰۳ هجری شمسی ،نوروز باستانی و روز  دهقان    ‎تجلیل ا...
نو روز...
  بيا قاصد د نوروز راغی، بيا دوران شو د مستيو بيا گلمخی ساقي وېشي، شنه صهبا د پسرليو د گلابو عطر ووري، د غوټيو له گ...
از تمنا ها بگو...
  مژده ی آور بما از رویش گلها بگو از وفـا از مهـربانی، شادی دلها‌ بگو دل به تنگ آمد درین ویرانه ی دیرینه پا آمــدی...
نوروز، بهار...
  یَنه کېلدی نوروز عالم گلگه تۉله کۉکسینی آچیب ینه کېلدی یم ـ یشیل بهار نوروز گلی ایفارین ساچیب ینه اېسدی سۉلیم شبا...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند   بروز نهم مارچ ۲۰۲۴ درشهرارنهم کشورشاهی هالند طی محفلی که ازسوی شورای سرا...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند    بتاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان ا...
محترمه آنه خانلر، مونس آپه- سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم...
  محترمه آنه خانلر، مونس آپه - سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم ،   گوزه ل یورتیمیزگه برچه میز آرزیقیب کوتگن کوکل...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن روز جهانى زن را گرامى  ميداريم   امروز...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روز جهانی همبستگی زنان   هشتم مارچ ، روز همبستگی ج...
هرکی بر زن می ستیزد...
  هرکی برزن می ستیزد...  میرسد روزی سریر ظلم ویران میشود گلزمـین شهرمـا رشک بهــاران میشود شام کابـوس سیاهـی از وطن...
زمـا ځمکـی...
              زما وطنه زما مړاوی سوزیدلی ځمکی د جنگ لمبو کی غوټیدلی جل وهلی ځمکی غلیم دی حسن او ښایست ولی سګر...
اعتراضات کشاورزان درهـنـد: « مارش به  دهـلی »...
اعتـراضـات کشـاورزان درهـنـد: « مـارش به دهـلی » توماس بیرگر، یونگه ولت پایتخت هند از سه روز گذشته به یک دژ تبدیل ش...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد !   امروز ۱۰ فبروری برابر است با سالگرد روز تولد برتولت برشت، نمایشنامه‌ نویس ،...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان   نمی ‌دانم پس از مرگ ‌ام چه خواهد شد نمی‌ خوا...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش   چهارشنبه  ۲۴ جنوری ، مطابق ۴  دلو  روز بین الم...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*   مریم بریالی اولاً، می‌ خواهم تسلیت‌های عمیقم را به تک تک اعضای خانواده کاکا نور...