به مناسبت درگذشت شخصیت برازنده و بی مانند جنبش داد خواهی کشور داکتر اناهیتا راتب زاد  تارنمای بامداد دفتر تسلیت و غم شریکی را گشوده و در آن پیام ها ، سوگوارنامه ها ، مرثیه ها و یادواره های رهروان جنبش داد خواهی و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی کشور را درج مینماید. شما میتوانید پیام ارج گزاری تانرا در این دفتر شریک سازید . مدیر مسوول تارنمای بامداد

نشانی پست الکرونیکی ما :

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

روانت شاد ، ای بانوی آزاده !

 
دیدگانت ،
پرتوِ خورشید در پهنای تاریکی
کهکشانِ روشن و نورینِ دانایی
روزن ِامید ها بر ناامیدی ها
ای دَمَت شیپور عصیان ،بانگ بیداری
نای فریادی ز آزادی،
ای حضورت ،
بوسه ی باران روی تشنه گیی خاک
دستهایت ساقه های سبز آزادی
گام هایت ،
نشانِ ماندگاری هاست در تاریخ
با فرود و اوج و نا همواری های روزگار ،
این جا،
قامتت اسطوره ی قرن است،
از باور !

انجیلا پگاهی

 

بانویی از تبار دادخواهان افغانستان

پیکر بی جان رفیق دکترآناهیتا راتب‌ زاد،  مبارز پرشور جنبش زنان ،شخصیت نستوه و پرآوازه  در سیاست و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان، امروز در مراسمی در منطقه شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد. زنده یاد دکتر آناهیتا راتب‌زاد عضو هیات سیاسی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، یکشنبه هفتم سپتامبر در سن ۸۳ سالگی در المان درگذشت. او اولین زن سیاستمدار کشور خویش بود که ۴۹ سال پیش (درسال ۱۳۴۴ ) به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق افغانستان در دوره دوازدهم به شورای ملی افغانستان راه یافت.

ما زنان درگذشت آناهیتا راتب زاد از پیشگامان جنبش زنان افغانستان و مبارز برجسته راه صلح و آزادی وعدالت اجتماعی را به مردم این کشور و به ویژه زنان مبارز و ترقیخواه افغانستان، که مانند زنان آزادی خواه  و صلح دوست ایران، در شرایطی دشوار مبارزه خستگی ناپذیر خود را به پیش می برند صمیمانه تسلیت می گوید .

یاد این مبارز برجسته و یار خستگی ناپذیر زنان افغانستان همواره در بین مردم منطقه و افکار عمومی مترقی جهان جاودان خواهد ماند.

نشریه انترنتی «ما زنان » ،۱۸ شهریور ۱۳۹۳

 

پیام تشکیلات دموکراتیک زنان ایران در مراسم وداع با رفیق دکتر اناهیتا راتب زاد

 مراسم بزرگداشت رفیق دکتر اناهیتا راتب زاد، با شرکت صدها تن از نیروهای مترقی و آزادی خواه افغانستان، ایران و منطقه در شهر دورتموند، آلمان برگزار شد. در این مراسم پرشکوه سخنرانان متعددی، از جمله رفیق سلطان علی کشتمند، نخست وزیر سابق افغانستان، در ستایش شخصیت و مبارزه انقلابی رفیق اناهیتا راتب زاد سخنرانی کردند.

رفیق اناهیتا، از شخصیت های برجسته جنبش زنان در افغانستان و منطقه خاورمیانه بود که در تمامی عمر پرثمرش دمی از مبارزه برای تحقق حقوق زنان، در جامعه ای اسیر قوانین قرون وسطایی و زن ستیزانه دست نکشید.
بر اساس گزارش سایت اینترنتی « مشعل » رفیق اناهیتا نقش برجسته ای در پایه گذاری سازمان دموکراتیک زنان افغانستان  در سال ۱۹۶۵  (۱۳۴۴ شمسی ) ایفا کرد و زنان افغانستان را فراخواند تا صرف‌ نظر از تفاوت‌های قومی، قبیله ای، مذهبی و زبانی با هم در راه تحقـق حقوق و آزادی‌های دموکراتیک زنان و کودکان متشکل گردند. چنین سازمان رزمنده و سراسری برای بار نخست درتاریخ افغانستان به همت نیروهای مترقی و با نیروی خود زنان ایجاد و رهبری شد و شعارهای مزد مساوی در برابر کار مساوی، حق آموزش، حق شرکت در سیاست و اداره دولت و حق فرصت‌های برابر برای زنان را پیش کشید و در راه پیاده کردن آنها مبارزه کرد. این سازمان ده‌ها گردهمایی و راهپیمایی را براه انداخت و همسو با تمام نیروهای روشنفکر، ملی و دموکراتیک در راه خوشبختی انسان زحمتکش کشور مبارزه کرد و نام و موجودیت خویش را در دل تاریخ کشور ثبت کرد. سهم پیشگامی سازمان دموکراتیک زنان در روشنگری و سازماندهی جنبش زنان در دهه‌ قانون اساسی و دهه‌ هشتاد میلادی با تدوین قوانین نوین برای حراست از حقوق زنان، توسعه‌ای نهادها و شبکه‌های خدمات اجتماعی، آموزشی و فرهنگی برای زنان و کودکان انکارناپذیر است. اناهیتا راتب زاد و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان یک نسلی از زنان و دختران آگاه را تربیت و آموزش دادند که آگاهانه در راه رهایی زنان کشور از بند و ستم قرون در کشور پا به میدان گذاشتند، پر شور راه و روش روشنگری زنان را پی‌افگندند، در برابر سرکوب و فشار حکومت‌های وقت بر باورهای انسانی خویش پا فشردند.
در مراسم پرشکوه بزرگداشت رفیق راتب زاد، نماینده تشکیلات دموکراتیک زنان ایران، نیز از جمله سخنرانان این نشست بود که در سخنرانی خود از جمله گفت:
»  خانواده محترم دکتر اناهیتا راتب زاد!
رفقا و دوستان گرامی افغانستان!
من از طرف تشکیلات دمکراتیک زنان ایران این ضایعه جبران ناپذیر را به رفقا و دوستان گرامی و همه زنان آزاده و زحمتکش و مردم شریف افغانستان تسلیت می گویم. در این جا رفقا و دوستان گرامی در صحبت های خود  فرازهایی  از زنده گی و شخصیت این زن مبارز را مد نظر قرار دادند، آن چه در رابطه با دکتر اناهیتا راتب زاد گفته شد، یک بار دیگر زنده گی سراسر پیکار و خستگی ناپذیر او را در مبارزه برای  آزادی، صلح، برابری و عدالت اجتماعی در کشور دوست و برادر ما افغانستان ثابت می کند. دو کشوری که مبارزان آن در سخت ترین شرایط مبارزه، همواره همبسته و پشتیبان یکدیگر بودند و هستند.
زنده گی سراسر مبارزاتی زنانی چون رفیق اناهیتا راتب زاد، بنیانگزار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان، نه تنها الگویی برای زنان پیکارجوی افغانستان، بلکه الگوی زنان مبارز منطقه و همه زنان آزاده و زحمتکشی است که در شرایطی سخت و ناهموار، مانند میهن من ایران، در جامعه ای خفقان زده و مردسالار، برای آزادی و برابری و عدالت اجتماعی و جامعه ای عاری از ظلم و ستم جنسی و طبقاتی مبارزه می کنند.
یاد و خاطره دکتر اناهیتا راتب زاد جاودان و گرمی باد! 
با تشکر.»

 تشکیلات دموکراتیک زنان ایران

 

 

 

 

مبارز جسور و سنت شکن    

مرحومه داکتراناهیتا راتب زاد زن دانشمند، فرهیخته، مبارز جسورو طرفدار آزادی ، برابری زن ، عدالت و صلح بود۰ او درتمام گیردار زنده گی هر گز از نبرد آزادی برای زنان افغان نیاسود۰ او تنها موقف زن را در جامعه تشریح نکرد بلکه برای آزادی زنان رزمید، او کمک کرد به زنان تا خود را بشناسند و موقف خود را در جامعه تثبیت نمایند و برای بهتر شدن زند ه گی خود مبارزه کنند و خود تصمیم بگیرند و زنجیر اسارت سنت های پوسیده را به دور اندازند.

داکتراناهیتا راتب زاد  در تمام ایام  دلهره انگیز مبارزات تمام فرزندان و همقطاران خود را به ایستاده گی و مقاومت برای اعاده حقوق تلف شده شان فرامیخواند۰ او سیمای بزرگ و درخشان و مبارز نستوه علیه استبداد و ستمگری مشعل دار راه مبارزه مردم رنجدیده و فقیر کشورما بود۰ او در اعتراض علیه بیداد گران گام استواری برداشت۰

داکتراناهیتا راتب زاد برای نخستین بار بغض در گلومانده زنان افغان را فریاد کرد و تشکل و بسیج زنان را در یک سازمان توده ای خود زن ، امر جدی برای آز ادی زن خواند و در سال ۱۳۴۴ هجری با تعداد همفکران خود اساس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را پایه گذاری نمود۰ که به زودی در عرصه های پیکار انقلابی در سنگر های داغ مبارزات علیه استبداد و ستمگری، زنان جوان را با خود هم عقیده ساخت، و سازمان د موکراتیک زنان افغانستان تحت رهبری خردمندانه ایشان در بین اقشار وسیع زنان راه گشوده و پیام صلح ، آزادی ، برابری و مساوات را تا دل قریه ها پیش بردند۰ هدف والای س د ز ا مقابله با ستم، بی عدالتی و جنگیدن برای حقوق برابر زنان با مردان بود۰ که تا حدودی در سیاست های اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی دولت در دهه هشتاد وضاحت دارد۰ داکتر اناهیتا راتبزاد نتنها ریس س د ز ا بود، بلکه او یگانه زن مقتدر عضو بیروی سیاسی ح د خ ا و رییس  سازمان صلح و همبستگی نیز بود۰

بناً  نبود داکتر اناهیتا راتب زاد یک ضایعه جبران ناپذیر است و درین لحظات اندوه و غم به رفیق جمیله ناهید و سایر اعضای فامیل شان و به تمام همسنگران روز های دشوار زنده گی تسلیت ابراز میدارم ۰

یاد وخاطراتش همیشه با ما خواهد بود ! 

 شریک اندوه تان نجیبه آرش  

 

پیام تسلیت رهبری وزارت امور زنان 

رهبری وزارت امور زنان، در گذشت دکتور اناهیتا راتب زاد، زن فعال، مستعد و مدافع حقوق زنان راکه هفته جاری در خارج از کشور داعی اجل را لبیک گفته به جوار حق پیوست، به خانواده  و وابسته گان متوفی تسلیت عرض می دارد.

وی به کرامت ذاتی انسان، برابر ی میان زنان ومردان وعدالت اجتماعی باورمند بود و در راه بسیج  و اردتقای سیاسی زنان، نقش شایسته را ایفا نموده است.

دکتور راتب زاد در دوره دوازدهم شورای ملی ( ولسی جرگه) بحیث نماینده واقعی شهریان کابل از حقوق وآزادی های مدنی مردم، مساوات و برابر ی میان زنان ومردان با قاطعیت  دفاع وحمایت می نمود.

وزارت امور زنان خود را درغم واندوه خانواده  مرحومی شریک دانسته، از بارگاه ایزد متعال برای متوفی بهشت برین وبه باز مانده گان ایشان صبر جمیل استدعا می نماید.

انا لله وانا الیه راجعون

روحش شاد ویادش گرامی باد!

با احترام

هیات رهبری وزارت امور زنان

 

 

پیام دارالانشای ولسی جرگه شورای ملی 

به تاسف فراوان اطلاع حاصل نمودیم که دوکتور اناهیتا راتب زاد به اثرمریضی که عاید حالش بود،  به عمر ۸۳ سالگی داعی اجل را لبیک گفته است.

انا لله و انا الیه راجعون

اناهیتا راتب زاد یک تن از پیشکسوتان نهضت زنان کشور درعصرخود بود. دکتور اناهیتا راتب زاد در دوره دوازدهم ولسی جرگه شورای ملی افغانستان ازمردم کابل نماینده گی می کرد.

دارالانشای ولسی جرگه مرگ اناهیتا راتب زاد را یک ضایعه می داند وبرای متوفی از بارگاه ایزد متعال جنت فردوس؛ وبرای بازمانده گان شان صبر جمیل می خواهد.

دارالانشای ولسی جرگه شورای ملی افغانستان

 

 

پیام تسلیت کمیته مشارکت سیاسی زنان افغانستان در باره درگذشت داکتر اناهیتا راتب زاد
کابل – افغانستان


با درود بر روان پاک مبارز بزرگ، فریادگر عدالت خواهی، الگوی حقیقت و نمونه راستی و درستی زنده یاد اناهیتا راتبزاد .
امروز در سوگ زن بزرگی قرار داریم که مهمترین و حساس ترین صفحات زرین تاریخ افغانستان را به خود اختصاص داده است، در غم از دست رفتن انسانی نشسته ایم که صدایش عدالتخواهی، فریادش دفاع از مردم مظلوم و اندیشه اش برای افکار روشنگرانه جامعه انسانی تبلور می یافت.
اناهیتا نه تنها یک زن نمونه و خالق تیوری های سیاسی مثبت اندیشانه بود بلکه یک رفیق به تمام معنا، استادی دلسوز و مدیری لایق و کارا بود. اناهیتا را فقط میتوان گفت که او اناهیتا بود، کسی که در دشوارترین لحظات سیاسی توانست خدمات وسیعی را به جامعه اش نموده و افغانستان را از چنگال انحطاط ، عقب مانده گی، ذلت و وابستگی نجات دهد و چرخه های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آندوره را با دستان ظریف زنانه اش به حرکت در بیآورد.
امروز تاریخ قضاوت خواهد نمود که فریاد اناهیتا از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب برای تساوی و برابری به صدا درآمده است.
لازم است تا یادآوری شود که زنان ترقی خواه کشور، بانوان فرهیخته این سرزمین، بیوه زنان در مانده از درد زنده گی و دختران پویا و آگاه افغانستان هیچگاهی خدمات شایسته زنی که برای زنان افتخار آفرید را فراموش نخواهند کرد و صدایشان را برای یادبود این اسطوره ملی تا کهکشان ها به صدا در خواهند آورد.
و اینک اناهیتای عزیز آرام بخواب که فرزندان انقلاب و شور و حماسه برخواسته اند، مشت ها را برای اعتراض گره کردند، قدم ها را استوار تر برداشته اند و همت پولادین خویش را به تمام دنیا نشان دادند تا بگویند که ما هستیم و از آرمان های انسانی خود قدمی به عقب نگذاشته ایم.
اناهیتا!  میدانیم که در میان خاک قرار گرفتی اما بدان که یادت در قلب تمام مردم افغانستان حک شده است و آرمانهایت در اندیشه های نسل جدید ریشه دوانده است.
کمیته مشارکت سیاسی زنان افغانستان ضایعه از دست رفتن این زن بزرگ تاریخ کشور را به عموم مردم افغانستان تسلیت عرض نموده و امیدوار است که راه اناهیتا در راستای یک افغانستان مقتدر و سربلند مستدام و پاینده باشد.
با احترام


کمیته مشارکت سیاسی زنان افغانستان

 

پیام مشترک تسلیت عده ای از رفقا و دوستان از دنمارک، بمناسبت به جاویدانگی پیوستن شخصیت برازنده سیاسی و اجتماعی دکتور اناهیتا راتب زاد

اناهیتا راتب زاد مبارز دلیرو نستوه ، این نماد مقاومت در برابر بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی، بنیان گذار سازمان دموکراتیک زنان  افغانستان و یکی از وارثین مشروطه خواهان، از ما فاصله گرفت و به ابدیت پیوست.

به همگان روشن است که دکتور راتب زاد تمام حیات پربارش را در مبارزه به خاطر  تامین رفاه اجتماعی برای انسان درد دیده وستم کشیده و بطور اخص مردم بی پناه میهن مان گذشتاند. به یقین نبود چنین شخصیتی ضایعه  بزرگی برای مردم و جامعه به شمار میرود.

ما در حالیکه درین اندوه بزرگ خود را شریک میدانیم، میخواهیم مراتب تسلیت خویش را به بانوی بزرگوار دختر مبارز شان جمیله ناهید ، پسران آن شادروان عبدالله کاکړ و کنشکا کاکړ، سایربازمانده گان شان و جامعه روشنفکری افغانستان ابراز نماییم.

محمد صفر خواریکش، فرید برهان، وحید برهان، فتانه خیر، داکتر نورمحمد فلاح، جنرال محمد آصف الم، حفیظه الم، آصفه افغانی الم، فرید الم، فوزیه الم، یونس الم، داکتر حشمت الم، صابرالم، محمد مختار بره کی، ملک پرهیز، راضیه پرهیز، عبدالفتاح سکندری، گل غتی سکندری، فهیم سکندری، دستگیر صادقی، ذکیه صادقی، میر عبدالواحد سادات، ملالی کارگر سادات، انجنیر عرفان کارگـر، نسیمه مشاهد کارگر، انجنیر قسیم مسعود، نسرین کارگر، داکتر روکی، داکتر ظاهره کارگر روکی، ملک ستیز، ناجیه کارگر، افضل زمان، ریتا کارگر زمان، انجنیرمنیر مایار، ریکا کارگر مایار، دگروال احسان عثمان، زیبا عثمان، احمد شاه، محمد عمر نوروز، سهیلا شیرزی، مسعود سکندری، جنرال خلیل سکندری، حامده سکندری، هادی ابوی،  تمیم ابوی، سهیلا ابوی، نیلوفر ابوی، تورپیکی (ماجان) خیر، پروین خیر، نسرین خیر، کریمه صاحبی، سراج ادیب، نورضیا ادیب، عبدالرشید فلاح، صالحه فلاح، حمید فقیری، نوریه فقیری، واسع خوژمن، گلالی خوژمن، جنرال سلیمان روشندل، انجنیرعبدالقاهر، داکترعبدالشکور، داکتر عبدالظاهر باطن، حسین افغانی، محمد ظریف تره کی، انیسه تره کی، عبدالواحد فیضی وفامیل، محمد الله وطندوست، گلجان وطندوست، مراد نوری، پریوش نجیمی، منیژه نوری، محمد ولی، داکتر سیمین ولی، جنرال محمد نادر امانزی، نفیسه امانزی، مالک لکنوال، ناجیه لکنوال، هیله لکنوال، بشیر منصور، جمیله منصور، نبی آرین، شکریه آرین، مسعود حداد، حمیده حداد، محمد یوسف ایوبی، شیلا اعظمی، کریمه آسمایی، فضیله سهام، مریم سهام، شهناز بصیر، عادله دلسوز، محمد یعقوب فیضمند، مریم فیضمند، فریدون غوثی، اقلیما غوثی، جنرال نورالله خرمی، انجنیر رسول، تورنجرال محمد فاروق هوتک، ناصرعدلیار، تمیم عادلیار، وحید عادلیار، خالد عادلیار، الحاج غلام صدیق اخلاص، جنرال محمد نسیم مشیر، جنرال محمد حنیف صافی، محمد نبی نظام، کریم پوپل، محمد یوسف رامین، جنرال نعمت الله رسولی، نجیب الله برید، خلیل یحیی، جنرال محمد صادق سروری، جنرال نورالله پروانی، درگل فتاح، سید امیر، نجیب الله مزاری،  نادعلی علمیار، عالم امینی، وحیدالله بابکرخیل، براتعلی افشاری، محمد اکرام نبی، کبیر فقیری، هدایت الله هدایت، سلیمان کبیر نوری، محمد نسیم صدیقی، محمد انور دلسوز، بصیر معمار زاده،  قاسم آسمایی و نصیرسهام

 

زنده گی دیگر
ناهید ما سوی آسمان سر کشید
جامۀ عشق ِ زُحل در بر کشید
ره بسوی اوج ِعرفان کرد ورفت
جـان را تسلیم جانـان کرد ورفت
رفت ناهید لیکن ازخودنام ماند
نام نیک بر لوحه ای ایـام ماند
بر شکست او سنت جُهال را
برزمین زد ذوق پول ومال را
سرو ثابت ، تابع نوسان نشد
در سیاست مثل این وآن نشد
از حلقوم مظلوم زن فریاد کرد
خویش را از قعر چاه آزاد کرد
گفت مردم! مـرد سالاری بس است
زن ستیزی کارخاشاک وخس است
ز پـــای زن گسست بنـدِ اسارت
که نام زن نرفت دیگر به غارت
نعـره زد از منبر مجلـس چنـــان
گرفت ازدست مردان سوقِ عنان
همچو شاهین پر زد از اوج نبرد
مغز پوچ حُکام را آورد بــه درد
گفت به حاکم ،مرتجع وفاسدی
آذریم ما، آتشیم مـا ، تـو دودی
برفت مادردلم برپیکرش سوخت
ولی مرگش بما چیزی بیامـوخت
بیاموختم خادمان را مــرگ نیست
همچو قبرخادمان هیچ ارگ نیست
کس نباید هیچ از مرگ بیم کرد
زنده گی را مرگ او ترسیم کرد
هـرکی را اندک تفکربرســراست
مرگ شروعِ زنده گی ِدیگر است
مسعود حداد
۱۶سپتامبر ۲۰۱۴

 

پیام تسلیت حزب ملی ترقی وطن

با درد و رنج ، غم و الم فراوان خبر درگذشت دکتورس اناهیتا راتبزاد مبارز نستوه  راه آ زادی و دموکراسی ، ترقی و رفاه ، عدالت خواهی و حقوق زن را شنیدیم که برای جنبش چپ ، مترقی و دموکراتیک کشور ضایعه ایست جبران ناپذیر.

رهبری حزب ملی ترقی وطن  به نماینده گی از تمام اعضای خویش خود را درین غم شریک دانسته  به اعضای فامیل ، دوستان وهمراهان مرحومه مراتب تسلیت صمیمانه خود را عرض و برای شان صبرجمیل آرزو مینماید.

روان مرحومه شاد باد و خاطراتش جاویدان!

عبدالحی مالک

 

مرثیه

 

دکتور آناهیتا راتب زاد

 

 

 

ای مـــــــادر گرامی و افرشته ی زمـــــــان            ماه شب سیاه فلک تاز در جهــــــــــــــان

 

خورشید را به پنجه ی فــــــکرت اشاره گر            اندیشه ات چراغ ره نسل نوجـــــــــــوان

 

چون صخره در قلمرو پیــــــــــــکار با ستم            چون گرد نامدار کمانکش در امتحــــــان

 

من کاسه ی سراب تــــــــــهی دیده ام ز آب            جاییکه نیست خاطره ات چشمه ی روان

 

در قــــــــــــــــــامت بـلند تـو آیات سروری             طوبی اسیر پنجه ی یک سایه ی چمــان

 

قندیل کهکشانی این خــــــــــانه ی دورنگ             دادی توان به رفتن یک پیر ناتــــــــــوان

 

در گرمی تموز ستم رنــــــــــــــــج می برم             دارم زچتر سایه ی لطف تو سایه بــــان

 

بردی به فرق دشمن دون همچو شرزه شیر            شمشیر آبـــــــــــــــــدار و فـنون دلاوران

 

فکرت جوان چو شید کند روشنا شــــــبــــم             خورشید را یزک بود آیین ترجمـــــــــان

 

ما نقطه های دایره ی خــــــــــــــط محوری            گیری مقام، مرکز دایره ی مهــــــــــــان

 

از رفتنت به جای شراب افگنم به جــــــــام            زهریکه لاعلاج بود درد استخــــــــــوان

 

آه و فغان و ناله ی ما سرکشد زچـــــــــرخ             سوز درون سینه ی ما را کند عـیــــــان

 

جاهت بروی دیده ی ما جاویـــــــــــدانه باد             در میهن گرامی ما، مام مهـــــــــــــربان

 

شالوده ریخت پــــــایه ی یکسازمان به زن            گردد رها زچنـــــــــگ ستمکیش دودمان

 

زن بار زندگیست که هـــــــــرگز نمی شود            پرواز مرغ زندگی بربام آسمـــــــــــــــان

 

( فرخــــــــاری) با درود کـند گلفشان رهش

 

با نقد چون بهشت رود طـــــــرف لا مکان

 

مولانا کبیر فرخاری، ونکوور، کانادا

 

 

 

اسطورهء مقاومت

 

 

 

عمری تپید و لحظهء راحت ندید و رفت

 

بر دوش دل قساوت غربت کشید و رفت

 

توفان خشم فاجعه ها را مهار کرد

 

یک شاخه گل ز باغ طراوت نچید و رفت

 

قامت فراخت جنگ سیاهی و دیو شب

 

بر کف چراغ، پردهء ظلمت درید و رفت

 

راه نجات مام وطن جان بکف نهاد

 

زهر عذاب جام حریفان چشید و رفت

 

بر زرق و برق زندگی هرگز نبست دل

 

از دام عیش و عشرت دنیا رهید و رفت

 

تا اوج قله های زمان بال و پر گشود

 

روح جوان به پیکر فردا دمید و رفت

 

پیغام صبح ورد زبان داشت ای دریغ

 

چون آفتابی دیدهء مردم رمید و رفت

 

تا آخرین نفس به رهء آرزو نشست

 

دردا به رخ زخاک نقابی کشید و رفت.

 

 

 

هالند- سپتمبر ۲۰۱۴

 

نورالدین همسنگر

 

باتاسف فراوان که قلب پرشور و مهربان رفیق داکتر اناهیتاراتبزاد یکی از بنیانگذاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان وبانی سازمان دموکراتیک زنان افغانستان از تپیش بازایستاد۰ رفیق داکتر راتبزاد رفیقی بود اگاه، عمیقامهربان،ساده و صمیمی با خصایل انسانی و انقلابی، مبارز پیگیری بود که سراپای زنده گی اش از عشق به حزب و ارمانهای مردمی ان و جنبش ازادیخواهی وبرابری حقوق زنان با مردان رنگ میگرفت۰او یکی از رهبران متین، شجاع ، فروتن و فداکار حزب ما بود.
من در حالیکه مراتب همدردی و غمشریکی خویشرا نسبت این مصیبت بزرگ و جبران ناپذیر به رفیق محترم جمیله ناهید، اعضای خانواده، اعضای حزب و هواداران راه و ارمانهای داکتر صاحب راتبزاد تقدیم میدارم، روح شانرا شاد و روان شانرا گرامی میدارم۰

 برهان غیاثی

 

هیات رییسه ایتلاف احزاب وسازمانهای دموکرات وترقی خواه افغانستان مراتب تسلیت عمیق خود به مناسبت درگذشت داکتر اناهیتا راتب زاد، چهره برجسته مبارزات دادخواهانه درجنبش دموکراتیک کشوررا به بازمانده گان و دوستداران آن مرحوم ابراز می دارد.
اناهیتا راتب زاد کارنامه های درخشانی در راستای مبارزه برای تحقق آزادی های مدنی و دفاع از حقوق زنان مظلوم این سرزمین ، ازخود به میراث گذاشته است.
ما نبود این بانوی فرزانه ومبارز استوار راه آرمانهای مردم افغانستان را یک ضایعه بزرگ می دانیم  و روح اش را درفردوس برین شاد می خواهیم.

هیات رییسه ایتلاف احزاب وسازمانهای دموکرات وترقی خواه افغانستان

 

خبر پيوستن به جاويدانه گى زنده ياد دكتور اناهيتا راتب زاد ما را سوگوار ساخت.

فقيد دكتور اناهيتا عضو بوروى سياسى ح د خ ا ، يكى از پيشكسوتان ارشد حزب مان ،نزديك ترين همرزم زنده ياد ببرك كارمل بزرگ، بانى وستاره درخشان جنبش دموكراتيك زن در افغانستان، مربى و راهنماى هزاران هزار شاگرد مكتب جنبش دموكراتيك  و عدالت اجتماعى در كشور، ما را با فقدان خود تنها گذاشت.

دكتور اناهيتا نه تنها يك مادر مهربان،يك رهبر دلسوز، نستوه و فرهيخته بود ،بلكه هم يك شير زن قهرمان ، داد خواه، معلم و آموزگار آگاه و دانشمند ى بود كه يك لحظه هم از راه اصوليتى كه متعهد بدان بود يكجا با زنده ياد ببرك كارمل رهبر مكتب اصوليت دموكراتيك طفره نرفت، تخطى ننمود.

دكتوراناهيتا راتب زاد بمثابه  ببرك كارمل بزرك سرمشق ونمونه  وقف، تواضع و گذشت دربرابر مصالح علياى ميهن و مردمانش بود.كنون كه  دركنارما از نظر فزيكى نيست اما تعاليم  و رهنمود هايش هميشه در عقل و ذهن مان باقى خواهد ماند و حرارت وصيت و صحبت هايش دراعماق قلوب مان مستمربجا خواهد بود.

درحاليكه اين غم سترگ و سوگ بزرگ را هريك مان بدوش ميكشيم ،همزمان خود را شريك غم جانكاه جميله جان ناهيد وسايراعضاى فاميل دانسته صبر و شكيبایى را براى همه دوستان و عزيزان خواهانيم.

رفيق ارجمند و عزيز اناهيتا روانت شاد وخاطراتت پاينده باد!

حبيبه صادقى، ياسين صادقى

 

رفیق گرامی و مهربان ، مبارز نستوه راه رهایی انسان زحمتکش وطن ، دکتور اناهیتا راتب زاد عضو بیروی سیاسی ح د خ ا و بنیان گذار س د ز ا  از کنار ما به جمع رفتگان ما پیوست.ارواح شان شاد و یادشان همواره گرامی باد.

وحید مردان

بدرود حیات علم بردار نهضت زنان و آزادی میهن از جهان فانی به همه رفقایش٬ دوست دارن٬ هواخواهان و بازمانده گان خانواده بزرگ٬ قدرمند و سوگوار شان با هزاران غم و انده تسلیت و شکیبایی عرض است. خاطرات تابناک انسان دوستی و جان فشانی های سیاسی بانوی بزرگ و فرهیخته میهن٬ ستاره درخشان تاریخ کشوراست. بهشت برین و مرقد گلگون از آن شان باد.

غ. دروغستيز

اناهیتا مادر که برای نخستین برابری جنیستی را در کشور خواستار شد ومنع اخذ شیر بها را رسماً حرام دانست و از خانواده ها خواست تا در عروسی ها مصارف گزاف نکنند. روحش شاد باش

ماری نبرد آیین

خبر اندوهگین نبود دکتر اناهیتا راتب زاد نخستین بنیان گذار نهضت زن افغانستان برق آسا در اقصای جهان پخش و باعث اندوه بیکران و رنج بی پایان هزاران هزار هموطن افغان بخصوص دوستداران ، همرزمان و ره روانش گردید .

دکتر راتب زاد از تبار آن مبارزان نستوه و چهره های معدود تاریخ معاصر کشور ماست که قلب بزرگش به خاطر پیش رفت و ترقی کشور ، رفاه و سعادت مردمش و بخصوص زنان در بند کشیده افغانستان میتپید . او جهت مبارزه در برابر بی عدالتی ها ، تفوق طلبی ها ، نابرابری های اجتماعی و فساد چون کوه استوار و از وسعت نظر ، دور اندیشی کامل ، تحلیل درست ، از توان و شهامت خاصی برخوردار بود .

دکتر راتب زاد این مادر مهربان سمبل راستین مبارزه جهت تامین عدالت اجتماعی ، آزادی و انسان دوستی بود و عمر پر بار خود را وقف رفاه و سعادت زنان کشور نمود و با غرور و سربلندی هزاران زن مبارز افغان را تربیت و پرورش نمود و نام  پر افتخار خویش را با سربلندی ثبت تاریخ افغانستان و زنان مبارز جهان کرد .

ما در حالیکه ، نبود این شخصیت مبارز و بی بدیل میهن را یک ضایعه جبران ناپذیر برای همه زنان روشنفکر و جسور افغانستان میدانیم ، مراتب تسلیت و غم شریکی خویش را نیز برای همه دوستداران ، ره روان ، خانواده گرامی و بخصوص جمیله جان ناهید تقدیم میداریم .

روح آن بانوی والا مقام شاد و فردوس برین جایگاه شان باد .

با عرض حرمت

انجنیر احمد شاه سرخابی ،انجنیر تیمور شاه سرخابی، محمد همایون سرخابی ، محمد خالد سرخابی وعبدالله سرخابی

 

دوستان ورفقای عزیز !

در جریان سپری نمودن رخصتی های تابستانی در شهر سان دیه گوی امریکا با عزیزترین اعضای خانواده که زمانی باهم رفیق وهمرزم بودیم ودر یک برهه تاریخی برای ارمان مشترک مبارزه وپیکار داشتیم، مصروف بودم که شوربختانه ازمرگ نا بهنگام و جانکاه شخصیت مبارزه نستوه وفرهیحته ومشعل دار و نگین درخشان و بنیانگذاری جنبش مترقی بانوان کشور شادروان اناهیتا راتب زاد را که به ابدیت پیوست شنیدم که برایم یک لحظه باور ناکردنی بود. چون جایگاهی ومقام عالی وی درجنبش ملی ودموکراتیک چپ همیشه ورد زبان بوده و کارنامه های آن فراموش نا شدنی ودرمسیرتاریخ برای سایر هموندانش الگوو نماد مبارزه ای ازادیخواهانه خواهد بود . زنی که برای اولین بار به بشکل علمی وسازمان یافته برای اهداف زنان که درزیر شلاق بی رحم سنت عقب مانده در قید زنجیر مرد سالاری قرارداشت، صدای خود را به صفت انسان آزاده برای تامین حقوق همنواعان خویش بلند کرده وآزادی وحقوق انسانی انها را از زیرظلم وستم مردسالاری قرون وسطایی مطالبه نمود و درفش آزادی طلبی وحقوق شهروندی بانوان را در جامعه بلند کرده و ستاره درخشان ورهنمایی راه حق وعدالت اجتماعی برای زنان گردید وازهیچگونه منافع مادی ومعنوی خویش برای پیروزی این ارمان برحق دریغ نکرد. درپارلمان زمامداران وقت صدای زنان را برای اولین بار دریک مجمع مردسالاری جامعه عقب گرا به گوش حاکمان رسانیده واز حقوق انسانی شان الی سرحد لت وکوب ازجانب نیروهای ارتجاعی پارلمان دلیرانه دفاع نموده است که تاریخ این قهرمانی های این بانوی شجاع را فراموش نخواهد کرد والگوی مبارزه برای نسل بعدی قرار خواهد داشت.  نامش در تاریخ بمثابه نگین درخشان دفاع از حقوق زنان کشور جاویدان است. در اینصورت تسلیت عمیق قلبی خودرا نسبت این ضایعه ای بزرگ جنبش بانوان کشو به دختر محبوب وقهرمانش رفیق عزیزجمیله جان ناهید، پسرش کنشکا جان نواسه های عزیزش رومان جان ومریم جان وسایررفقای همرزمش تقدیم داشته، شکیبایی فراغ برایشان آرزو دارم.

نامش جاویدان باد و ارمانهایش پیروز درخشان باد.

علی رستمی

 

تسلیت عمیق و پر از اندوه خود  را مبنی بر درگذشت مرحومه اناهیتا راتب زاد به بازمانده گان و راهروان آن مرحومه عرض میدارم و از خداوند طلب آمورزش میکنم . برایشان راتب زاد  زن اگاه بادانش و مبارز بود که زنده گی خویش را برای عدالت خواهی دموکراسی وقف نمود خاطرش گرامی باد!

فضل احمد نور

من در حالی که خود  را در این غم بزرگ جنبش دادخواهانه کشورما شریک می دانم، عمیق ترین مراتب تسلیت خود را به رفیق جمیله ناهید دختر، همرزم و همگون زنده یاد راتب زاد، اعضای خانواده ، همرزمان و رهروان دکتورس اناهیتا راتب زاد ابراز داشته، روان پاک ایشان را شاد و آرمان های انسانی و والای اوشان را جاودان می خواهم..

دکتور رحمت الله همدرد ، شهر شبرغان

 

خبردردبار و جانکاه درگذشت پیکارجوی آرمانهای والای انسانی ، دکتر اناهیتا راتب زاد چنان سنگین و جانسوزاست که به دشواری به باور می‌نشیند.هنوز جوانی بیش نبودم که با مکتب و اندیشه های هیومانیستی ، آزادیخواهی و دادگستری اش آشنا شدم. تلاش های بی امان و شجاعانه وی در برابر ستم و استبداد قرون وسطایی و زن ستیزی حاکم در جامعه ، پی ریزی و رهبری سازمان دموکراتیک زنان افغانستان منحیث گردان رزمند و روشنگر زنان کشور ، جمع بندی وکشانیدن خواست های زنان در مبارزه روزمره سیاسی و اجتماعی ، سهمگیری در کار رسانه ای و آموزشی ، تلاش در راه صلح و همبستگی ، تلاش در راه عملی نمودن اماج های انسانی و اجتماعی حزب ، بهبود و مردمی سازی نظام تعلیم وتربیه افغانستان  و صدها  دستاورد دیگر با نام و پیکار شجاعانه دکتر راتب زاد عزیز گره خورده  و درتاریخ مبارزات اجتماعی کشور با خط زرین نقش بسته است.

در این غم سترگ و جانکاه مرگ وی مانند هزاران  رهرو جنبش دموکراتیک  و ترقیخواهی کشور شریکم؛ و اندوه ام درغم از دست دادن این عزیز نامور و نیک سرشت  در واژه ها نمی گنجد.

با اغتنام از فرصت مراتب غمشریکی خود را به بانوی عزیز وگرانقدرم ، جمیله جان ناهید ـ بریالی ، به رمان جان و مریم جان بریالی، به بازمانده گان و خانواده  درسوگ نشسته حزب مردم افغانستان ،  رهروان ح د خ ا و سازمان پرافتخار دموکراتیک زنان افغانستان ، هواداران صلح ، پیشرفت ، سرفرازی و رهایی انسان  پیشکش میدارم. روحش را شاد و نامش را جاویدان میخواهم.

وحیده زلمی

 

دردا که مادرم رفت!

هنوز نو جوان بودم که مرا راه و رسم مبارزه را آمو خت ؛ در هر راهگذ ری و درهر پیچ وخمی راه آموزم بود. ازاو آموختم که مبارزه کنم ، از او آموختم که با درشتی ها ، نا برابری ها ، و بیداد گری ها دست و پنجه نرم کنم و برغم همه زشتی ها به آینده ها  ، به رهایی زن و خوشبختی انسان باور داشته باشم .

در یغا که این  مایه امید و پشتوانه من به  جاودانگی پیوسته است و خانواده بزرگ وطنپرستان کشور ما را سوگوار ساخته است. با قلب پُراز درد راهش را ادامه خواهیم داد و درهر آن پیروزی نام نیکش را باسپاس به زبان خواهیم آورد. روحت شاد و یادت گرا می باد مادر !

فاضله دلزاده از نام همه اعضای خانواده

درود به رفقای عزیزم و عزیزان راه پرچم ، درگذشت دوکتور اناهیتا راتب زاد، این مبارز قهرمان و مدافع اصیل حقوق زن و انسان را بتمامی شما عزیزان تسلیت گفته و روح ایشان را شاد خواهانم . رفقای عزیز چنانچه در این غم واندوه خود را شریک دانسته ،آماده هرنوع همکاری و معاونت از قبیل تصویر برداری و عکاسی با کمیسیون برگزاری مراسم تکفین و وداع با پیکر ایشان میباشم .   

فریدون فرید

مفاهیم تفكر ، اندیشه، عدالت ، آگاهی ، خودآگاهی وده ها مفاهیم وواژه ها در رابطه به تامین آزادی اجتماعی ونهضت عدالتخواهی هدفمند در بین زنان مبارز میهن ما افغانستان : با شناخت این سیاست مدار مدبر ، پزشك حاذق و مهربان، مبارز نستوء ، آموزگار توانا، وكیل و وزیرعادل وسازمانده واساس گذار سازمان دمكراتیك زنان ومبارز خستگی ناپذیر جنبش زنان كشور ( دكتوراناهیتا راتب زاد ) گره خورده است .
بدینوسیله تاثر عمیق خویش را به مناسبت درگذشت این پیشوای بزرگ سیاسی زنان وهمه عدالت خواهان كشورمان ابراز داشته ، به تک تک اعضای خانواده بزرگ شان ، رفقا ، دوستان و علاقمندان عرض تسلیت مینمایم .
روحش شاد ویاد و خاطرات شان زنده وگرامی باد .

شیر آقا جراات

 

مراتب تسلیت، همدردی و غمشریکی من و فامیلم و رفقای نورد راین وستفالن المان منجمله - هادی مصدق غفوری ، علی احمد صارم، هدفمند، شفیق، واسع صمدی و كیانور را بمناسبت وفات شیرزن مبارز، قهرمان و فرزانه ح.د.خ.ا. و آغازگر نهضت زنان كشور ما زنده یاد دکتور اناهیتا راتبزاد به رفیق ارجمند و مبارز خستگی ناپذیر جمیله ناهید (بریالی) و رومان جان و مریم جان و فامیل ارجمند عبدالله جان وكنیشكا جان تقدیم میداریم.نبود رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد برای جنبش دموکراتیک و آزادیخواهانه کشور یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر میباشد. روانش شاد و خاطراتش گرامی باد!

 هادی مصدق غفوری، دورتموند - المان 

داکترصاحب راتب زاد رفیقی بود مهربان، ساده وصمیمی باخصایل انسانی وانقلابی، اویکی از رهبران متین وشجاع بوده که دردوره دوازدهم شورای ملی دوران سلطنت ازارمانهای مردم وجنبش آزادیخواهی وبرابر حقوق زنان بامردان مبارزه نمود. او یکی ازرهبران شجاع  و فداکارحزب مابود۰مامراتب همدردی وغمشریکی خویش رابه اعضای محترم فامیل شان، دوستان وآشنایان شان تقدیم میداریم روح شان راشاد و روان شانرا گرامی میداریم.

رحمت اله مسعود وهدایت اله مسعود


با قلب اندهگین وچشمان پر از اشک درگذشت داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد را به همه دوستان و عزیزان تسلیت عرض میدارم.
و بهشت برین برایشان ارزو میکنم.
داکتر اناهیتا  راتب زاد از پیشگامان جنبش چپ دموکراتیک در افغانستان بودند و هستند.در وجود او شجاعت ، متانت،استواری،دیده میشد، او هرگز زیر بار سختی ها شانه خم نکرد،ساده زیست وساده این دنیای فانی را وداع گفت. تا اخرین لحظه حیات قلبش بخاطر وطنش تپید. یگانه ارزویش بوسیدن دو باره خاک وطنش بود که متاسفانه بنابر معاذیری اتفاق نیافتید.ولی بنابر توصیه خودش جنازه اش به وطن انتقال میابد.من برای حرمت و عزت گذاشتن برای احساس  وطندوستی اش شعری از بهار سعید را تقدیم روحشان میکنم.از این طریق با ایشان برای همیشه وداع میکنم:

آرزو
چشمان مرا به«بلخ» زیبا ببرید
دستان مرا به لمس «بابا» ببرید
خاکستر قلب داغ هجرت زده ام
بر سینه ای داغدار«بکوا» ببرید
با پیکر من روان امو دارید
یا روح مرا به جسم دریا ببرید
سوز جگر نشسته در خونم را
بر مرحم «قندهار» بی ما ببرید
خشت وگل وسنگ از استخوانم سازید
بر ساختن « کابل» فردا ببرید
صد بوسه ای عاشقانه از لب هایم
بر چهره ای سنگ سنگ کوه ها ببرید
دامن, دامن شگفتن شعرم را
بر جلوه ای لاله های صحرا ببرید

مریم ازهالند

 

روانت شاد باد بانوی فرهیخته، مادر مهربان و دلسوز، سیاستمدار مدبر، مبارز خستگی ناپذیر و مدافع حقوق زحمتکشان افغانستان!

 با دریغ و درد نیروهای مترقی افغانستان بازهم سوگوار گردیدند. اینبار در سوگ شخصیت مبارزی که کارنامه هایی از مهربانی و دلسوزی از خود بجا گذاشت.  بنیاد گذار نهضت رهایی بخش زنان افغانستان ، مبارز خستگی ناپذیر جنبش انقلابی کشور ، یکی از پایه گذاران برازنده حزب دموکراتیک خلق افغانستان، و بنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان.

 نبود این قهرمان زن در تاریخ مبارزات افغانستان برای جنبش انقلابی و داد خواهانه کشورما یک ضایعه بزرگ وجبران نا پذیر می باشد. من خود را درین اندوه شریک دانسته عمیقترین مراتب تسلیت ام را به فامیل عزیز، رفقای همرزم و رهروان راه شان ابراز میدارم.

روان دوکتور راتب زاد عزیز را شاد میخواهم و به عزاداران صبر و شکیبایی آرزو دارم.

نورالدین نظامی ، سردبیر « رسانه نور»


با تاسف اخیراً مطلع گردیدم که ، محترمه دوکتورس اناهیتا راتب زاد بنیان گزار سازمان دموکراتیک زنان افعانستان ویکی از چهره های برجسته سیاسی و مبارز دلیر جنبش ( آزادی زن از ستم واسارت ) که تمام عمر خود را برای تامین آزادی ، برابری ، وعدالت اجتماعی وقف نمود ه است، در دیار مها جرت داعی اجل رالبیک گفت . انا لله وانا الیه راجعون
در حالیکه خود در این اندوه بزرگ شریک میباشم ، برای خانواده عزیز شان ، رفقا ، دوستا ن وجامعه روشنفکری افغانستان تسلیت عرض نموده ، روان شان را شاد واندرز ها وخاطرات شان را جاودان وتابناک میخواهم

جمشید پایمرد ، ترکیه

 

دریغا صدای آن شیرزن دلیرو بی همتاکه زمانی کاخ استبداد را به لرزه درآورد خاموش گردید!

این شیرزن دلیر و ممتاز یکی از شخصیت های برجسته تاریخ معاصر کشور ما و از رهبران پیشتاز جنبش دموکراتیک و ترقیخواه کشور و بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان دوکتور اناهیتا راتبزاد بود که با تاسف چشم از جهان بست و به جاودانگی پیوست.

روح و روانش شاد باشد و بهشت برین جایش باد.

دوکتور اناهیتا راتبزاد مبارز صدیق و راستین راه آزادی، دموکراسی و ترقی اجتماعی بود که بخاطر عدالت اجتماعی و خوشبختی انسان زحمتکش، بخاطر تأمین حقوق و آزادی های زنان دلیرانه و قهرمانانه رزمید و زنده گی پُربار خویش را وقف راه خوشبختی مردم و میهنش نمود. دوکتوراناهیتا راتبزاد بود که فریاد آزادی، برابری و عدالتخواهی زنان رنجدیده کشور را برای اولین بار از تریبون پارلمان سلطنتی بلند نمود. صدای گیرا و پرصلابت او دربیان رنجها و آلام  مردم زحمتکش و زنان میهن ما  در فضای کشور چنان طنین افگند ، که کاخ استبداد زمان را به لرزه درآورد و در میان مردم  به خصوص زنان هیجان برپا شد و مورد استقبال گرم و پر شور هموطنان قرار گرفت و تاثیرات عمیق و شگرفی در جامعه بجا گذاشت. طوریکه او به زودی بمثابه  مبارز توانا و راستین راه آزادی و ترقی اجتماعی و مدافع صدیق حقوق و آزادی زن در جامعه شناخته شد و موج بزرگی از زنان آزاده و مبارز ظهورنمود؛ و این سرآغاز جنبش دموکراتیک زنان در کشور بود که با ابتکار و رهبری خردمندانه وی پا به عرصه وجود گذاشت. به خاطر تشکل و سارماندهی، آموزش و پرورش و ارتقای سطح آگاهی زنان، سازمان دموکراتیک زنان افغانستان توسط وی بنیاد گذاشته شد. 

دوکتور اناهیتا راتبزاد به مثابه چهره  درخشان و مانده گار در تاریخ جنبش دموکراتیک  و ترقیخواه کشور و جنبش عدالتخواهی زنان همیشه درخاطره ها جاودان باقی خواهد ماند و فقدان چنین شخصیت مبارز و افتخار آفرین نه تنها ضایعه  بزرگ، بلکه جبران ناپزیراست. بدین مناسبت عمیقترین مراتب تسلیت و همدردی خویش را به خانواده و بازمانده گانش به جمیله جان ناهید به همه رفقا و دوستان و همه زنان مبارز کشور ابرازمی نمایم. روانش  شاد و خاطراتش جاویدان باد.

محمد انور ایثار

 

دکتور اناهیتا راتبزاد، این ابرزن تاریخ معاصر کشور، مبارز دلیر راه عدالت و ترقی، مدافع حقوق و آزادی های زنان ، پایه گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و از جمع اساسگذاران و رهبران ح د خ ا ؛ دیگر درمیان ما نیست. این بانوی فرهیخته نمونه ای بود از بی آلایشی، صداقت، مهربانی و پایداری جزم به آرمانهای والای روشنگری، آزادی، و عدالت اجتماعی.

فقدان این بانوی فرهییخته، ضایعه ای است جبران ناپذیربرای کشور ما و به مناسبت این حادثه ناگوار، به دختر با شهامت و مبارز شان جمیله جان ناهید و پسران شان کنشکا جان و عبدالله جان، به خانواده ی بزرگ حزب دیروزی ما  و به همه نیروهای ملی، دموکرات و ترقی پسند؛ تسلیت می گویم. روانش شاد و یادش جاویدان باد!

دکتور اناهیتا را تاریخ نمی میراند، او برای همیشه در دل تاریخ زنده می ماند.

عبدالصمد ازهر

 

در اندوه و غم مادر!

مادری با جهانی ازاندیشه ها ، کارنامه ها و دستاورد در راه رهایی و سرفرازی انسان رخت سفر بربست و با خانواده و یارانش وداع کرد.

این مادر مهربان  نه فقط  بخاطر زنان  یعنی نیمی از نفوس کشور می اندیشید و می رزمید ، بلکه اکثریتی از روشنفکران و مردان متعهد نیز از باغستان پرمحبت اندیشه و ارمان های انسانی اش فیض برده و از آن در زنده گی و تلاش های داد خواهی و بهزیستی شان بهره جستند.

رفیق داکتراناهیتاراتبزاد، این شخصیت آرام  و با متانت سیاسی، متبسم ، متواضع بخاطر انسان و انسانیت و بهروزی آن و تامین عدالت اجتماعی درهرنوع شرایطی شجاعانه رزمید و به راه و آرمانش وفادارماند. اوهیچگاهی پدیده ای بنام انحراف را نمی شناخت وهرگز تسلیم کُرنش و کژروی نشد.این اسطوره چند بعدی ، نه فقط در جمع بندی و تحقق خواست های زنان افغانستان ، بلکه تلاش های سیاسی ـ سازمانی ح د خ ا ، امور اجتماعی، تعلیم و تربیت ، صحت و سلامتی انسان ، صلح و دوستی میان مردمان از وسایل و امکانات دست داشته درحزب،  س د زا ، پارلمان شاهی ، دولت جمهوری افغانستان و سایرامکانات ملی و بین المللی بهره جست.

مرگ این شخصیت والاگهر و بی ماننده جنبش مردمی، این مادر مهربان را به خانواده ارجمندش، به دختر مهربان و مبارزاش زرغونه جان بریالی ، به فرزندانش و به خانواده در سوگ نشته ترقیخواهان ، زنان کشور و جهان  تسلیت میگوییم.

روحش شاد و یادش جاویدان باد!

محمد داود کرنزی و فامیل کرنزی

 

با اندوه بزرگ. خاطره و کارنامه دکتور راتب زاد برای نهضت روشنفکری افغانستان جاودانه است. جای چنین شخصیت های بزرگ برای همیشه خالی می ماند.

روان شان شاد باد.

سید حمید الله روغ

بمناسبت در گذشت بانوى دلير وطن دكتور اناهيتا راتب زاد اين مبارز نستوه ، اساسگذار سازمان دموكراتيك زنان و پيشواى نهضت عدالتخواهى زنان كشور ، به اعضاى محترم خانواده ، رفقا و دوستان ، ابراز تسليت گفته ، براى بازمانده گانش صبر جميل و براى متوفا اجر جزيل آرزو ميكنم .
روحش شاد ويادش گرامى باد .

سرور زلمی 

محترمه مرحومه داکتر اناهیتا راتب زاد از پیشگامترین زنان روشنگر ،حق طلب،ترقی خواه، عدالت پسند و یکی از مبارزین سر سخت ضد استبداد، عقبگرایی، ظلم و تمام شیوه های نابرابری اجتماعی بودند و در جهت تحقق ارمانهای انسانی خود و کلیه دیگر اندیشان میهن کارها و تلاشهای خستگی نا پذیری انجام داده اند.
ای کاش جامعه ما این توانائی را میداشت که زنانی مثل راتب زاد را در آغوش گرم خود نگه میداشت، تا از یکطرف از افکار و کارنامه های آنها لذت برده و به بالنده گی میرسید و از طرف دیگر زمینه برای رشد و عرض اندام مبارزین جدید بانوان وطن با حضور ایشان تضمین میگردید. اما هزاران درد و دریغ که دشمنان میهن ما هیچ دانه پر بهایی را درین سرزمین دیده نمیتوانند و این است نتیجه آن که حالا زنان با عفت و با غرور این دیار در قریه و محله خویش دستخوش تجاوز وحشیان حیوان صفت می شوند و هنوز ما درک نمی کنیم که چرا خواهر ما، دختر ما و مادر ما در خانه خود امن نیست؟
بدینوسیله از دربار ایزد متعال برای مرحومه داکتر صاحب راتب زاد طلب مغفرت نموده و به باز مانده گان و همه دوستان و علاقه مندان شان صبر جمیل استدعا میدارم.

عبدالقادر یعقوب زاده

زنده گی برای هر انسان پایان دارد ، با پایان زنده گی انسان از خود کارنامه های خویش را به ارث می گذارد.
شادروا ن داکتر اناهیتا راتب زاد با مبارزات دادخواهانه وانسانگرا ، دفاع ازحقوق برحق زنان ، آموزگار ، پزشک مهربان ، آزادی خواه کار نامه های بی نهایت نیک را به مردم و کشور ما از خود به ارث گذاشت.
تصویر زنده گی این شخصیت والای سیاسی ،علمی و ادبی کشور تنها و تنها مبارزه بخاطر رهایی انسان های کشور از رنج ، فقر واستبداد بوده که نقش بر دل ها و خاطره شده وبرگ های تاریخ کشور را صفحه زرین بخشیده است.
نبود وی نتنها قلب مرا گریاند بلکه هزاران هزار انسان های وطنپرست ، دادخواه وتجددگرا را در غم مرگ خویش متاثر و اندوه گین ساخت.
یادش گرامی ،بهشت برین جایش باد.

همایون صادقی

روحش شاد ویادش گرامی وخاطرات آن زن مبارز ماندگار باد. خداوند رفیق داکتر اناهیتا راتب زاد را که همه حیاتش را وقف مبارزه عدالت خواهانه کرد غرق رحمت خود بگرداند ومقبره اش را روضه از بهشت برین بگرداند .برای همه اغضای خانواده اش ، دوستان ، رفقایش وراهروان راهش از خداوند صبر جمیل ارزومی کنم. انالله وانالیه راجعون

حبیب گل پکتیاوال

‎روح پرفتوح این نماد برجسته مدافع سرسخت حقوق حقه  زنان افغان شاد و خاطرات فراموش نشدنی مبارزات دلیرانه شان سبزو ماند گارباد.

نجم الرحمن مواج


مرگ رفیق داکتر اناهیتا راتب زاد ضایعه بزرگی برای جنبش روشنفکری و روشنگری

خبر ناهنجار و تکاندهنده مرگ رفیق، مادر، رهنما و دوست گرانمایه برای رفقای رزمنده ی نه تنها افغانستان ، داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد که نمادی از مبارزه ، صداقت، پیگیری و عدالتخواهی بود نه فقط برای من بلکه به جمع بزرگی از انسانهای دموکرات و عدالتخواه نه تنها افغانستان اثر ناگواری بجا گذاشته است.

اناهیتا راتب زاد نامی است که در دل تاریخ افغانستان و آسیای میانه حک شده باقی خواهد ماند. این ضایعه جبران نا پذیر را برای تمام آنانیکه حد اقل شناختی از او داشته اند تسلیت عرض داشته و لازم میدانم تا به آن عده زنان مبارزی که با وجود شرایط نا مساعد وارد آورده شده در کشورما، چه در سابق و چه در حال پیکار کرده‌اند و میکنند، تسلیت عمیقتری را ابراز کنم.

راه او راه روشنی بود که باید تمام زنان آزاد منش بخصوص افغان از آن پیروی نمایند.

چنین مبارزانی را در دل تاریخ در هر قرن فقط یکی را میتوان یافت.

ما بتو عظیم زن تاریخ کشور مفتخریم.

برای خانواده ی محترم بخصوص جمیله جان بریالی، کنشکا، عبدالله، رومان بریالی و مریم بریالی این ضایعه بس بزرگ را تسلیت میگویم.

اناهیتای بزرگ روحت آرام، روانت شاد و یادت جاودان باد.

احمدشاه قادری

 

با تاسف و اندوه فراوان اطلاع یافتم که شیر زن مبارز و یکی از زنان مبارز تاریخ معاصر کشور ما رفیق ارجمند دوکتور اناهیتا راتبزاد به جاویدانگی پیوست. اینجانب و اعضای خانواده ام این مرگ غم انگیز و درد ناک را به رفقای عزیز جمیله جان ناهید کنشکا جان عبدالله جان و باقی تمام اعضای فامیل محترم شان و  به همه رفقا وسرسپرده گان ح.د.خ.ا. و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان تسلیت  گفته مایان هم خویش را در این غم بزرگ شریک دانسته برای متوفی بهشت برین و به بازمانده گانشان صبر جمیل آرزو می نماییم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

زمان قطبیار، سیما قطبیار، صدف و افسون قطبیار


داكتر صاحب اناهيتا راتب زاد بنيانگذار جنبش دموكراتيك زنان در افغانستان بوده ، باعشق وانديشه سرشارازمهر و انسان دوستى وميهن پرستى درعقب مانده ترين كشور نداى حق وعدالت خواهى را برای تامين عدالت اجتماعى، ازادى ودموكراسى بلند نمود. اوبخاطر تامين دموكراسى وعدالت اجتماعى وبخصوص درتشكل وسازماندهى زنان دريك جنبش فراگير دموكراتيك زنان نقش رهبرى كننده را ايفا نمود.

روحش شاد وبهشت برين جايش باد.

 عباس دهاتى

 
از خبر درگذشت بانو اناهیتا راتبزاد متأثر شدم!
فراموشم نمیشود طفل پنج و یا شش ساله به اندازه سن فرزند بزرگم شمس بودم، من و برادرم در اتاق داخل شدیم سلام دادیم! این خانم فرزانه شما گویید با جوانان و یا نوجوانان طرف است، بعد از سلام علیکی دیپلوماتیک، گفت: « شما نو نهالان این وطن هستید، فردای افغانستان از شماست شما باید این وطن را بسازید از ما گذشته است » و شبیهه این حرف ها .باورکنید همین حالا که خبر درگذشتش را شنیدم تصورکردم که دیروز برایمان اینطور انگیزه میداد و با قاطعیت و متانت خاص که داشت محبوب القلوب بودند. روح شان شاد و یاد شان گرامی!

ایمل عازم

 

ای که رفتی و گذاشتی داغ بر دلها تمام

نام نیکت باد جاوید در جهان ما مدام 

 

 با تاسف و تالم اطلاع یافتم که بانوی ارجمند و فرهیخته دکتور اناهیتا راتب زاد این مادرمهربان ، این فرزند شریف وطن ، این رهبر جنبش دادخواهانه زنان افغانستان واین مبارز نستوه راه صلح و ترقی و ازادی و پیشگام راه نجات زنان رنج کشیده افغان از اسارت قرون وسطی داعی اجل را لبیک گفته و به جاودانگی پیوست . یقیناً انسانی که عمر گران بهای خود را فدای راه ازادی و ترقی اجتماعی و عدالت مینماید، مرگ او ضایعه ای المناک میباشد که من را منحیث یک ارادتمند ایشان شوکه کرده است.  با مطالعه صفحات مختلف و متعدد سایت های انترنتی دوستان و ارادتمندان  آن مرحومی مطالب هنگفتی تحریر نموده اند که بیانگر دوران مبارزه و خدمات ارشمند این بانوی قابل حرمت بوده و میباشد.من هم به مثابه  یک افغان و یک عضو حزب دموکراتیک خلق افغانستان فقدان این شخصیت بی بدیل را ضایعه  جبران نا پذیر برای خواهران عزیز وطن و برای اعضای با ایمان و معتقد حزب دموکراتیک خلق افغانستان  و بخصوص برای انهایکه عمری را در تحت رهبری ان فرزانه رهبر جنیش زنان افغان سپری نموده اند، تسلیت گفته به دختر با حرمت و با وقار شان رفیق جمیله جان ناهید،  به فرزندان گرامی شان به خانواده و تمام  دوستان و عزیزانی که به داکتر صاحب راتب زاد حرمت و احترام داشتند صبر جمیل و اجر عظیم از بارگاه خالق متعال خواسته ، روح و روان مادر گرامی اناهیتا راتب زاد را شاد و جایگاه اش را جنت برین ارزو دارم با حرمت بی پایان 

حکیم خلیق

 

پیام اندوه  بار به مناسبت  دیده فروبستن  بانو داکتر اناهیتا راتب زاد مادر نخست اندیشه و راه دموکراسی ودادخواهی در افغانستان،

  باغبان مرگ، درختی از تبار مهر را که در آن  دادگستری وازادی پسندی آشیانه کرده بود ،  بر فگند،  درختی  که پر بار از انسانیت ومهر بود ، درختی که میوه هایش انساندوستی ، برگهایش دادخواهی وتنه اش آزاد اندیشی بود. درختی به نام داکتر اناهیتا راتب زاد را  مرگ از میان  برچید. بانو داکتر اناهیتا راتب زاد ، نه تنها مادر مهربان ، سازمانده دلسوز بلکه اسطوره ای از جنس بنیانگذاران حقوق زنان در کشوری که ماتم مرد سالاری در تار وپود آن ریشه دوانیده بود ، نیز  بودند.سازمان دموکراتیک زنان افغانستان با دستان پر مهر بانو داکتر اناهیتا راتب زاد رقم خورد ، او بر حق بنیانگذار وهستی ساز جنبش دموکراتیک زنان افغانستان  است .

زمانی که  بانو داکتر اناهیتا راتب زاد رییس شورای مرکزی  سازمان  دموکراتیک زنان افغانستان بودند،  من افتخار کار در آن شورا را داشتم ،او را بانوی مهربان ، رییس متواضع ، رهنمای نیکو ، با فراکرد واندوخته ، روشننگر ، از خود گذر ونسبت به تهی دستان سخت کمک رسان یافتم.

هنگامی که بادهای تند ، غربت مرا نیز مانند آن بانوی خرد ورز به دوردستها ودر کشور آلمان پرتاب کرد، نخستین تلاشم پیدا کردن مادر مهربان جنبش چپ بانو داکتر اناهیتا  راتب زاد بود.  به کمک دوستان او را دریافتم وحضور پر مهر شان  زانو زدم.

در غربت ، مادر جنبش زنان را مانند ، گذشته سرشار از عشق به مردم ، به دموکراسی ، به ازادی و دادگستری یافتم . مهر وطن ، مهر انسان زحمتکش کشور ، مهر زنان بیوه ویتیمان در تار وپودش زبانه می زد. در یافتم ، که غربت هر قدر سخت باشد ، به مهر بزرگان اثر نمی کند. دیروز رویداد مرگ بانوی بزرگوار ، مادر مهربان را شنیدم ، تار وپود وجودم به لرزه افتاد و باخود گفتم ، قامت بر افراشته بانوی که یک عمر به خاطر رفاه مردم رزمید شکست و من این شکستن را اندوهگینانه دریافتم واشک ریختم ، با خود گفتم : مادر معنوی من از جهان چشم بست.

مرگ بانو داکتر اناهیتا راتب زاد را در حالی که یک رویداد جبیره ناپذیر می دانم ، گرمترین تسلیتهای خود را به بانوی  مهرورز  جمیله جان ناهید، به خانواده ودوستان وهمه رفیق های جنبش دادخواهی کشور پیشکش می دارم.

مادر گرانمایه بانو اناهیتا راتب زاد ! با شور وعشق سرشارت به کشور ومردم افغانستان در تار  وپود ما جریان داری، راهت را با پویایی وپایایی ادامه می دهیم. روانت شاد وبهشت برین جایگاهت. بادرود های گرم 

نسرین مفید

قشر ترقیخواه، نیروی های روشنگر و رهروان مدرسه پاتریاتیزم کشور گرانبها ترین انسان، مادر معظمه، دوکتور اناهیتا راتب زاد را از دست دادند.

بانوی مبارز، فرهیخته و شخصیتی که هزاران فرزند وطن ما را درس وطنپرستی، دفاع از حقوق انسان زحمتکش و مبارزه بخاطر تأمین عدالت اجتماعی آموزش داد.

آری!

کرکتر عالی انسانی، سجایای نیک یک مادر مهربان و دلسوز، سیاستمدار مدبر، مبارز خستگی ناپذیر، مدافع حقوق زحمتکشان بخصوص زنان مظلوم، بیدفاع و محروم جامعه همه و همه در وجود این زن فداکار خلاصه شده بود.

زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد موسس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان یکی از برجسته ترین رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان تا آخرین لحظه حیات در باره مردم و وطن می اندیشید و کارنامه ها و اوصاف انسانی دوکتور اناهیتا راتب زاد فقید مستلزم نوشتن کتابهای حجیم می باشند.

چنانکه شاعری می گوید:

کتاب وصف ترا آب بحـــر کافی نیست

که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم

افسوس و صد افسوس که این یار و یاور و حامی انسانهای رنجدیده کشور به ابدیت پیوست.اما با این باورکه راهش پر رهرو و آرمانهایش سر مشق زنده گی نسلهای آتیه کشور خواهد بود خود را تسلی میدهیم.

اینجانب در حالیکه این ضایعه المناک را به همه همرزمان، ترقیخواهان، مبارزان راه آزادی، نیروهای ملی و دموکرات به خصوص خواهر گرامی، چهره تابناک راه مادر، جمیله ناهید، از اعماق قلب تسلیت میگویم، صبر جمیل را برایشان آرزو میدارم.روان زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد فقید شاد، یاد و خاطراتش گرامی باد.

دیپلوم انجنیرنورضیا فرین

 با هزاران درد و تاثر بی پایان اطلاع حاصل نمودیم که انسان فرزانه، مبارز راه عدالت و مبارازات جنبش آزادیخواهی و یکی از پیشکسوتان جنبش زنان افغانستان و بنیادگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و یکی از بنیاد گذاران مبارزه چپ، گرامی داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد جسماً رحلت نمودند، ولی اندیشه و راهش مشعل همه نیروی های آگاه و زنان افغانستان خواهد بود و من به حیث یکی از شاگردان مدرسه انسانیت و سعادت زنان افغان از جانب خود و به نماینده گی از خانواده استاد ژواک که حیثیت پدر معنوی را برایش داشت به گرامی جمیله جان ناهید و محترمین عبدالله، کنشکا، رومان جان و سایر اعضای خانواده، دوستان راه و پیکار سیاسی اش ابراز تسلیت میدارم و روانش را شاد و نامش را همیش جاودان میخواهم .

 زرغونه عطا ژواک

 

 

 مرگ این دیو خسته ناپذیر، بانوی گرانقدر و مهرپرور داکتر اناهیتا راتب زاد مادر جنبش دادخواهی، دموکراسی و ازادی پسندی کشور را از میان ما در ربود و او را با خود برد. روانش شاد و بهشت برین جایگاهش!

 

داکتر اناهیتا راتب زاد، بنیان‌گذار جنبش دموکراتیک زنان و گشایشگر اندیشه دادخواهی در میان زنان افغانستان بود. او باخرد و اندیشه وبا عشق سرشار از مهر انسان‌دوستی ومیهن‌پرستی در عقب‌مانده‌ ترین کشور جهان افغانستان، که حقوق زن بی‌ ارزش‌ تر از حقوق حیوانات بود، سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را به‌منظور تأمین حقوق برابر برای زنان با مردان وتأمین عدالت اجتماعی، آزادی و دموکراسی پی نهاد و سازماندهی نمود. دکتر اناهیتا راتب زاد، به‌مثابه نخستین بانو در پارلمان کشور در سال ۱۹۶۵ترسایی گزیده شد، طی مبارزه‌های درخشانش در پارلمان صدای زنان ستمدیده افغان را در گلوی تاریخ سیاسی کشور دمید و ندای های ان‌ها را بازتاب ساخت.

 

بانودکتر اناهیتا راتب زاد در مبارزه‌های خیابانی و در تظاهرات شکوهمندی که به خاطر تأمین دموکراسی و عدالت اجتماعی در کشور طی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۳به راه افتید، نقش برجسته و برازنده داشت و در تشکل و سازماندهی زنان در یک جنبش فرهیخته و فراگیر دموکراتیک زنان در همان سال‌ها نقش رهبری کننده را ایفا نمود. این بانوی فرازین که طی سالهای میان ۱۳۵۸ - ۱۳۶۸ خورشیدی در پست های وزیر امور اجتماعی، وزیر تعلیم و تربیه یا آموزش‌وپرورش در حکومت، عضو بیروی سیاسی و مسوول سازماندهی امور صحت عامه، آموزش‌وپرورش در دفتر سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ایفای وظیفه نمود، خدمات شایسته و ارزنده‌ای در راه رشد آموزش‌وپرورش، بهبود سیستم تحصیلات عالی و مسلکی و عرضه بهتر خدمات پزشکی و صحی در کشور انجام داده است.

 

پس‌ازآنکه آب در هاون غربت کوبید واز روی فشار های جنگ وپیورزگرایی های دینی از افغانستان برآمد، در کشور آلمان پناهگزین شد. طی سالهای اخیر نسبت بیماری ممتد زمین‌گیر گردید؛ و با بیماری جانگداز دست‌ وپنجه نرم می‌ کرد، که با دریغ امروز نهم ماه سپتمبر سال جاری به ساعت پنج شام دستان شوم مرگ روان خسته و زارش را در ربود و به جاویدانه‌گی پیوست.

 

گروه دبیران تارنمای رسالت درحالی‌که مرگ مادر مهربان جنبش زنان کشور وپرچمدار دادخواهی، دموکراسی گرایی وآزادی پسندی بانو اناهیتا راتب زاد را یک درد والم و اندوه جبیره ناپذیر می‌داند، برای دختر مهربان او بانو جمیله جان ناهید، برای فرزندان او پروفیسور عبدالله کاکر و کنشکا کاکر و برای دیگر اعضای خانواده او، برای دوستان، همباوران، همیاران سیاسی و برای جنبش دادخواهی کشور تسلیت می‌گوید و برایش آمرزش ایزیدی و بهشت برین آرزو می‌دارد. روان آن انقلابی فرهیخته شاد.

 

گروه دبیران تارنمای رسالت

 

رفیق اناهیتا راتبزاد بانوی مبارزی که در کشور سنتی ما بدنبال بهروزی انسان و رفاه جامعه درخشیده بودند ، به ابدیت پیوستند . کاروان مبارزین نستوه افغان یکی از نخبگان پیشتاز خود را در دیاریکه رنج تبعید ومهمیز غربت ستیزی بر آگاهان افغان بیداد میکند، از دست داد. آفریدگار رحمان رحمتش کند.
ابعاد شخصیت مرحوم رفیق راتبزاد همچو قلۀ شکوهمندی است، هر چه از آن دور شویم بیشتر نمایان میگردد. از شماری انسان های است، با آنکه فرشتۀ مرگ او را برد، اما قامتش نمی شکند، خدمات تاریخی و انسانی او هرگز محو نمی شود.روان پاک این مبارز نستوه شاد و یاد شان گرامی باد

 

هاشم قاهر


دکتورس اناهیتا راتب زاد ! عشق را نازم که در لوح زمان خطی نوشت ..نهضت و روشنگری را بر تو نسبت داده اند . مبارز زن نستو فرشته ی بزرگوار اسطوره  ازادی بخش و رهای دهنده  زنان میهنم از یوغ استثمار و سنت های ناپسندیده زنی که با عشق وطن و هم وطنانش زیست و صدایش آزادی شعارش نهضت و روشنگری بود نبودش ضایعه بزرگ و جبران نا پذیر است روانش را شاد و یادش را گرامی میخواهم .

کریمه ملزم

 

رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد دیگر با ما نیست!
دکتور اناهیتا راتبزاد زنی که حماسه و تاریخ آفرید!
قهرمان زنی که هرگز از راه مبارزه و سیاست، آرمان و ایدیولوژی که انتخاب نموده بود چون بعضی از دیگران به آن پشت پا نزد. وی استوار و با اعتقاد راسخ به اندیشه های پیشرو انقلابی جهان تا آخرین لحظات زنده گی نموده و به پیش رفت. راتبزاد در طول مبارزات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی چون صخره استوار چون کوه پایدار و سربلند زیست. وی هرگز تسلیم ارتجاع و امپریالیزم جهانی نگردید. قهرمانانه رزمید و به یقین به بزرگترین سمبول میهندوستی ،حماسه آفرینی و هویت سیاسی بر پیکر جنبش چپ انقلابی برای همیش باقی ماند. راتبزاد شجاعانه بر علیه مظاهر انحرافات چون رویزیونیزم و اپورتونیزم راست و چپ آگاهانه به مبارزه پرداخت و با تمام گرایشات خاینانه و تسلیم طلبانه مخالف بود. راتبزاد قهرمان زنی که پرچم پر افتخار مبارزه را برای تامین عدالت اجتماعی، تساوی حقوق زن با مرد در افغانستان به صورت آگاهانه برافراشت. وی بنیانگذار جنبش ترقیخواهی و رهایبخش زنان در افغانستان بود و است. وی بر علیه تمام مظاهر تبعیض جنسی، سیاسی، قومی، نژادی و لسانی به مبارزه دشوار بزرگ و عظیم پرداخت. قهرمان زنی که برای اعاده تساوی حقوق زنان با مردان در جامعۀ عقب مانده و زن ستیز افغانستان بی هراس قد برافراشت. زن و اگر زن افغان را میتوان ستایش کرد، زنیکه در تاریخ معاصر افغانستان اسطوره آفرید، بدون شک و هراس میتوان گفت که وی دکتور اناهیتا راتبزاد است.
دکتور راتبزاد در درون جنبش، خاصتاً ح.د.خ.ا.، بر علیه عناصر خایین و منحرف در مبارزه شدید قرار داشت. وی چه در زمان شاه چه هم در زمان حاکمیت داوود خان چه در دوران حاکمیت ح.د.خ.ا. و چه هم بعد از سقوط دادن حاکمیت با هیچ یک از عناصر منحرف، سازشکار، معامله گر و تسلیم طلب آشتی نکرد. راتبزاد عملا نفرت و انزجار خویشرا بار ها از جفا کاران، فروخته شده گان، وابسته گان کشور های اجنبی و منحرفین حزب ابراز میکرد. هیچگاه به پیشنهادات مکرر منحرفین وقعی نگذاشت. با وجودی که وی در محاصره منحرفین خطرناک قرار گرفت و اما چه بیباک به خواهشات خایینانه آنها تمکین نکرد. زهی چون شیرزن بزرگ که تا آخرین نفس های حیاتش به انحراف تسلیم نشد! وی طرح های سیاسی همه گروپ ها و گروه ها را بعد از سقوط حاکمیت صریحاً انحراف از جنبش چپ و انقلابی افغانستان میدانست رد و با هیچ کدام نپیوست که میتوان گفت هر رگ و تار پود وی اعتقاد و ایمان راسخ وی را به آرمان های چپ انقلابی افغانستان به اثبات میرساند. قلبش همیش برای عدالت، ترقی و پیشرفت افغانستان میتپید و شجاعانه از حقوق محروم ترین قشر جامعه ما یعنی از حقوق زنان محکوم و مظلوم افغانستان دفاع مینمود و زنجیرهای ظلم، وحشت و برده گی زن را در افغانستان از هم درید. راتبزاد که خود فرزند رنج، درد و آلام بود به خوبی درک مینمود که باید جامعه عقب مانده و مردم محروم افغانستان را نجات داد و آگاهانه بعد از مطالعات عمیق در بخش های علوم سیاسی و فلسفه راه خود را برگزید و به فعالیت های سیاسی دهه های سال های ۳۰-۴۰ هجری شمسی عملاً آغاز به فعالیت سیاسی نمود. و حلقات متعدد روشنفکران ترقیخواه را بسیج نمود. و اولین بار در کارکنگره «جریان دموکراتیک خلق افغانستان» سهم شایسته و بزرگ را انجام داد. راتبزاد ده ها و صدها میتینگ بزرگ تشکیل داد و در تمام مظاهرات که از طرف حزب و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان سازماندهی میشد نقش برجسته داشت. وی قدرت خاص در فن سنخوری داشته صحبت ها و بیانات پر جذبه و انقلابی وی تاثیرات بس عظیم و بزرگ را در رشد پروسه جنبش انقلابی افغانستان داشت که خود همیش در پیشاپیش همه قرار میگرفت. دکتور راتبزاد نماینده مردم شهر کابل و اولین زن در پارلمان ارتجاعی وقت به مبارزات وسیع از طریق پارلمان پرداخت. راتبزاد که از محکومیت و مظلومیت زنان افغان آگاهی کامل داشت بنا بر نیاز زمان و جامعه ما دست به ابتکار بزرگ تاریخی زده و برای اولین بار در تاریخ معاصر افغانستان س.د.ز.ا. را بنیان گذاشت که در فُرصت کم توانست صدها و هزاران زن مبارز را بسیج نماید. راتبزاد در جریان مبارزات سیاسی بر اساس شایسته گی و لیاقت که داشت در مقامها و موقف های بلند حزبی- دولتی چون عضویت در کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، رییس س.د.ز.ا و به همین ترتیب در مقامهای وزارت، رییس سازمان صلح و همبستگی جمهوری دموکراتیک افغانستان قرارگرفت. راتبزاد در سالهای اخیر در کشور آلمان میزیست که بالاثر مریضی که عاید حالش گردیده بود به تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ پدرود حیات گفت. مرحومه دارای سه فرزند- دوپسر و یک دختر- میباشد و به چندین زبانخارجی به فصاحت تکلم مینمودند.
نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق     ثبت است در جریده عالم دوام ما
دکتور راتبزاد سمبول واقعی از جسارت انقلابی، شهامت و دارای کرکتر وسجایای عالی و انسانی بود. هزاران تن افراد جامعه را تربیت و برعلیه استبداد و ارتجاع بسیج نمود. صد ها و هزاران زن را آگاهی انقلابی داد و راه و رسم مبارزه سیاسی صنفی و انقلابی را خاصتاً برای زنان ستمکش افغانستان سمت و استقامت داد. که بدون شک میتوان به وی افتخار لقب (مورک افغانستان) را داد.
بلی، دکتور اناهیتا راتبزاد برای نسلهای معاصر افغانستان مادر است. و لذا به مقام شامخ شخصیت بینظیر و بی بدیل وی به آسمانها باید ارج گذاشت. دکتور اناهیتا راتبزاد نتنها یکی از بنیان گذاران ح.د.خ.ا. و یک رهبر و سیاستمدار بزرگ بود، بلکه وی دانشمند بزرگ و فیلسوف بود. دکتور اناهیتا راتبزاد نتنها یک وطنپرست واقعی بود، بلکه یک انترناسیونالیست صدیق پرشور و انقلابی بود. هرچند وی از لحاظ تباری پشتون بود و اما در عمل در ضدیت با هرگونه گرایشات قومی، نشنلستی، زبانی و سکتاریستی قرار داشت. محور و مرکز و محراق اندیشه های انقلابی وی را سعادت و خوشبختی تمام خلقهای افغانستان، انسان و انسانیت تشکیل میداد. لذا وی نتنها یک شخصیت ملی، بلکه شخصیتی دارای بُعد بین المللی بود، از منافع تمام خلقهای زحمتکش کارگر جهان دفاع میکرد که جنبش ملی و انقلابی مردم افغانستان و سازمان د.ز.ا. و جنبش بین المللی زنان جهان برحق بر مبارزات وی ارج میگذارند. راتبزاد از تبار مقام والای انسان و انسانیت بود، وی به اندیشه های دورانساز طبقه کارگر تا آخرین رمق حیات وفادار باقی ماند. که میتوانم گفت شخصیت دکتور اناهیتا راتبزاد دیگر چون آفتاب درخشان برای همیش باقیست. دکتور اناهیتا راتبزاد مشعلدار جنبش ضد ارتجاع و امپریالیزم، ضد استعمار، استثمار و هرگونه مظالم طبقاتی- اجتماعی بود، وی بی هراس صرف نظر از تمام اتهامات، جعلیات، اکاذیب و دروغ های شاخدار جنایت پیشه گان، توطیه ها و دسایس سو قصد های که به منظور ترور وی انجام میافت، ابرو خم نکرد. بگذارید تاریخ پیکره های طلایی از وی منحیث متجلیان از انسان و انسانیت به یادگار گذارد. وی صدها و هزاران بار مورد ترور شخصیت قرار گرفت و اما چه بیباک که نرزمید! وی از آدمان بزدل، ترسو، منحرف، مرتجع و خایین نفرت عمیق داشت.
و اما دریغ و دردا که دژ خیم مرگ گلوی نفیس این زن طلایه دار پیشگام افغانستان را بیفشرد و مجال ادامه حیات را از وی سلب نمود. و مطمئناً که رهروان اصالتمند راه پُر خم و پیچ و دشوار راتبزاد عزیز بسیار اند و راه و رسم مبارزه اش را برای همیش قطبنمای خط فکری جنبش انقلابی افغانستان قرار خواهند داد. افسوس و هزار افسوس که ستاره بلند اقبال مان را جبر مرگ از ما گرفت. درود و هزاران درود بر روان این انسان بزرگ!
اینجانب علم مل به تمام خانواده عمیقترین تاثرات خویشرا به مناسبت درگذشت شخصیت ماندگار تاریخ دکتور اناهیتا راتبزاد به زرغونه جان (ناهید)، محترم عبدالله و محترم کنیشکا، به تمام مبارزان صدیق و اصیل راه آزادی- ترقی دموکراسی و عدالت اجتماعی ابراز میدارم.

س . علـم مـل

با درد و اندوه فراوان اطلاع حاصل نموديم، كه داكتر اناهيتا راتب زاد مبارز نستوه و خستگى ناپذير كه در نيمه شب تاريخ كشور مان درفش مبارزه عليه استبداد و خشم خفاشان جهل و ظلمت را بر افراشت و بخاطر رهایی مردم كشورش از قيد ظلم و بى عدالتى (اعم از زن و مرد) لحظه ى آرام نگرفت، و بلاخره در اثر مريضى كه عايد حالش گردیده بود به ابديت پيوست بدين مناسبت تسليت و اندوه بى پايان خویش را نسبت وفات اين شخصيت فرهيخته و مبارز نستوه ترقى و پيشرفت كشور را به فاميل، فرزندان و ساير اقارب و هم قطاران شان تقديم داشته روح شان شاد و یاد شان گرامی و به بازماندگان شان صبر جميل آرزو مى نمایيم.

غلام جیلانی افضلی

زن دلسوز ، مهربان در عرصه ی زنده گی و سیاست مدار پخته کار و مدبرکم نظیر بود...از افق دید ظاهری ما بیرون رفت و در حقیقت زنده ی جاودانه است و با تفکر همیشه در جهان ما قابل رویت اند.

امان معاشر

با درد و دریغ فراوان از خاموشی یکی از رزمنده گان پرشور افغانستان ، که بهترین سالهای زنده گی پر افتخارش را وقف مبارزه در راه رهایی زحمتکشان کشور نموده بود ، آگاهی یافتم .
داکتر اناهیتا راتبزاد ، زن شیردلی که هیچگونه توفان حوادث ناهنجار نتوانست قامت استوارش را خم کند و اورا از راه برگزیده اش منحرف سازد ، زنده گی را بدرود گفت .
او همراه با همرزمان و همنفسانش در پیشاپیش مبارزات دادخواهانه مردم رنجدیده افغانستان قرار داشت . او پرچم رزماوران راه رهایی زنان افغانستان بود که برای تامین حقوق زنان کشور مبارزه میکردند . روانش شاد ، یادش گرامی و نامش مانا باد . من به مناسبت خاموشیی این صدای رسای دادخواهی و ستمستیزی ، به خانواده ، دوستان و رفقا به ویژه دخترشان زرغونه جان ناهید ابراز تسلیت مینمایم و برای شان صبر و تحمل این غم بزرگ را تمنا میکنم .

صدیق کاوون

 با تاسف فراوان خبر از درگذشت بزرگ بانوی پرافتخار سرزمین ما داکتر اناهیتا راتب زاد، یکی از رهبران و پیشگامان جنبش دموکراتیک در کشور،موسس و رهبر سازمان دموکراتیک زنان افغانستان، و یکی از اولین بانوان تحصیل کرده در رشته طبابت وهمچنان یکی از اولین بانوان راه یافته به پارلمان در افغانستان را حاصل نمودم.هرچند سن من کوچکتر از آن است تا ازایشان خاطره ای داشته باشم اما همیشه از دوران کودکی نام اوکه درخانواده ما همیشه ورد زبان بوده و بعنوان رهبر واستاد از او یاد شده، در ذهن من شکوه و عظمت دیگری داشته است،شکوه وعظمت ایکه ایشان را در قلب من همیشه بعنوان زن دلیر و مهربان،یک رهبربزرگ ،یک آموزگار و سیاستمدار واقعی و بالاخره یک مادر به تمام معنی معرفی نموده و جا داده است و ایشانرا همیشه الگویی برای زنان تمام نسل ها در راه حق طلبی ومشارکت در فعالیتهای سیاسی اجتماعی دانسته ام.

مرگ این بانوی بزرگ را به همه آزاداندیشان وترقیخواهان جهان ،مردم بادرک و نیک اندیش افغانستان، همرزمان و پیروان شان تسلیت گفته برای ایشان شادی روح تمنا نموده، یادش را گرامی و راهش را زنده و پر رهرو خواهانم.

داکترسیدفریدشاه رفیعی

 با درد و اندوه عمیق بی پایان اطلاع یافتیم که مادر مهربان ، مادر بزرگوار، مادر که برای فرد، فرد ملت افغان عطوفت مادری را دریغ نداشت، امروز جهان فانی را وداع گفت و به جاودانگی پیوست، و همه فرزندان صدیق راه آزادی و عدالتخواهی خود را در ماتم غم و اندوه نشاند.

روحش شاد و یادش گرامی باد

اینجانب به نماینده گی از اعضای فامیل خویش مراتب تسلیت و غمشریکی خود را خدمت خانواده مرحومه و همه اعضای صدیق حزب و دوستانی که در ماتم سوگواری این مادرمهربان و بنیانگذار نهضت دموکراتیک زنان افغانستان و مدافع سرسخت راه آزادی و عدالتخواهی  مردم زحمتکش افغانستان داکتر صاحب اناهیتا راتبزاد  خود را شریک میدانند تقدیم میدارم.

روح این مادر عزیز را شاد و به بازمانده گانش صبر جمیل آرزو میدارم

روف بریالی

 سیما سادات

 

با دریغ و درد فراوان آگاهی یافتیم که دکتورس اناهیتا راتب زاد یکی از چهره های ماندگار و از رهبران برجسته جنبش ترقی خواهانه کشورما صبح امروز ۱۶ سنبله ۱۳۹۳ خورشیدی مطابق ۷  سپتامبر۲۰۱۴ نسبت بیماری که عاید حالش بود در سن ۸۳ ساله گی با زنده گی بدرود گفت.

زنده یاد دکتورس راتب زاد که نامش با جنبش دادخواهانه میهن ما گره خورده است تمام زنده گی آگاهانه اش را وقف مبارزه در راه رهایی زنان و انسان زحمتکش کشورما از بند نابرابری های اجتماعی و بی عدالتی ها سپری نموده و در این راه از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نورزید.

وی که در یک خانواده مبارز پرورش یافته بود از همان عنفوان جوانی با الهام از مبارزه دادخواهانه جنبش جهانی زنان و نهضت امانی در راه اعاده حقوق و آزادی های انسانی زنان کشور در روشنایی افکار مترقی عصر ما به مبارزه پرداخت.

جاودان نام راتب زاد که در ایجاد حزب دموکراتیک خلق افغانستان سهم و نقش برازنده داشت، همگام با آن سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را بنیاد گذاشت. او چه از تربیون پارلمان، چه از طریق گردهمایی ها و چه هم دیدارهای گسترده با اقشار مختلف جامعه به دفاع از جایگاه باشکوه زنان در اجتماع پرداخت و در این راه مشکلات فراوانی را متقبل گردیده و از هیچ نوع تهدید و ارعاب از سوی نیروهای سیاه ارتجاعی و دشمنان ترقی، آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی نهراسید.

زنده یاد دکتورس راتب زاد در سالهای حاکمیت ح.د.خ.ا که عضویت دفترسیاسی کمیته مرکزی آنرا داشت، در راستای دفاع و حمایت از زنان و تعیین سیاست های حزب و حکومت در این عرصه همه نیرو و توان اش را بخرج داد.

مشعل درگذشت رفیق دکتورس اناهیتا راتب زاد را یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه ما پنداشته و به همه اعضای خانواده، خویشاوندان، دوستان، همرزمان، زنان و مردان ترقی خواه کشورما تسلیت گفته و خود را در این غم بزرگ شریک دانسته ، روان پاک وی را شاد می خواهد.

تارنمای مشعل

با اندوه فراوان درگذشت دکتور اناهیتا راتب زاد مشعلدار پیشگام و راستین نهضت آزادی وحقوق زنان، دموکراسی واندیشه های پیشرو درمیهن عزیزمان افغانستان را به خانواده شریف  ورهروانان صدیق مرحومه از ژرفای قلب تسلیت میگویم. 

روانش شاد ویادش جاودان باد !

عبدالرحمن بسام ، کابل

 

درگذشت این مبارز نستو ه اندوه بزرگی را در دلهای همه عزیزان و هوا خواهانش بجا گذاشت رو حشان را شاد خواسته ، برای تمامی اعضا فامیل و رفقا عرض تسلیت میگویم.

راضیه هوتکی

ستاره ها اندوهبار اند. زمین غمگین است. نهضت دموکراتیک افغانستان شخصیت بزرگش را از دست داد.
داکتر اناهیتا راتبزاد با زندگی پربار و پرافتخار به دایرۀ ماندگاران پیوست. انسان بزرگ بود با اندیشۀ انساندوستی و انسانپروری. آوای آهنگین و پرجذبه اش را به دفاع از زنان افغانستان و تامین برابری جنسی و اجتماعی شجاعانه بلند ساخت و با نهضت دموکراتیک افغانستان گام به گام، نستوه و استوار، به پیش رفت. عزم آهنین داشت و تلاش پیگیر. بر بنیادگرایی مذهبی تاخت و مورد غضب بنیادگرایان مذهبی قرار گرفت. داکتر راتبزاد یک انقلابی به تمام معنا بود و یک شخصیت برازنده و برجسته در حوزۀ سیاست. دانش گسترده داشت و صحبت پرشور و بیدارکننده. برای توده های ستمدیده رزمید و نامش را جاودانه ساخت. سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را پایه گذاشت و برای نخستین بار در افغانستان از ۸ مارچ روز همبستگی زنان جهان تجلیل به عمل آورد و این استقبال را به رواج مبدل ساخت.
نبود اشک آفرین او را به بانوی فرزانه زرغونه جان ناهید، محترم جواد راتب، محترم عبدالله راتبزاد، محترم کنشکا راتبزاد، محترم رمان بریالی، مریم جان بریالی و تمامی رهروان جنبش ترقیخواه و مردم افغانستان تسلیت میگویم و این غم را دریغ جانگداز میخوانم.
روان پاک داکتر اناهیتا راتبزاد شاد باد. نام، صدا و یاد عزیزش ماندگار.
نیلاب م سلام
هشتم سپتامبر ۲۰۱۴

 

داکتر اناهیتا راتبزاد، مبارز نستوه و خستگی ناپذیر ازادی، عدالت، برابری و مدافع از جان گذشته حقوق و ازادی زنان ، بنیانگذار جنبش دیموکراتیک زنان که نماد از مقاومت و شجاعت بود ،از دروازه تاریخ عبور کرد و به اسطوره مبدل شد که تاریخ وطن جایگاه خالی اش را برای همیش احساس خواهد کرد.نقش و تاثیر مبارزات قهرمانانه این بانوی تاریخ ساز را در هر گام جنبش عدالت خواهی زنان وطن میتوان دیدواحساس کرد.درفش را که این مادر وطن برافراشت دست به دست به نسل های اینده انتقال مییابد و در جنبش آزادی خواهی و برابری زنان شتابنده بسوی اینده که در ان مساوات و عدالت حاکم باشد ،دراهتزاز خواهد بود.

روانت شاد و یادت جاودن باد.

صفیه حقوق حسابی

توام با حسرت وافسوس واندوه فروان وابراز تاثر وتاسف بی پایان ،درحالیکه به جاویدانگی پیوستن زنده یاد دوکتور اناهیتا راتبزاد فقید، این زن آگاه ، مبارز صادق ، شجاع وحماسه ساز تاریخ معاصر وطن ،رهبر دادخواه داعیه زنان عذاب کشیده وهمه زحمتکشان وطن را یک ضایعه بزرگ ملی میشمارم ،روان پاک شان را شاد ، کارکرد ها وخاطرات درخشان وفراموش ناشدنی شانرا  گرامی وجاویدان خواسته وبرای خانواده عزیزاش ، هم سنگران راه راستین اش ،همه ای مردم جنگ زده وبخصوص زنان داغدیده ورنجور وطنم صبر،حوصله مندی وآرامش کامل آرزو مینمایم.

قدسیه حریف

زن دلسوز ، مهربان در عرصه ی زنده گی و سیاست مدار پخته کار و مدبرکم نظبر بود...از افق دید ظاهری ما بیرون رفت و در حقیقت زنده ی جاودانه است و با تفکر همیشه در جهان ما قابل رویت اند. امام معشر

فریبا صادق

 

دریغا که میبرد امواج ایام          عزیزان ما را زما آرام آرام

بادرد و اندوه فراوان که یک دسته گل دیگر از باغستان سیاسی ،اجتماعی ، فرهنګی و جنبش زنان داعی اجل را لبیک گفت:

دوکتورس اناهیتا راتب زاد که به تاریخ ۷ اگست۲۰۱۴ در کشور المان صدایش برای همیش خاموش گردیده اما جایگاهش نزد رفقا  همرزمان دوستانش خالی نبوده ادامه دهنده مبارزات دادخواهانه و عدالت پسندانه شان بوده و میباشیم و هرگز فراموش شان نمیکنیم این ضایعه بزرگ را به عموم رفقا دوستان و وابستگانشان تسلیت عرض نموده صبر جمیل برای خانواده محترم شان زرغونه جان ناهید، رمان جان، و مریم جان خواهانم روحت شاد و یادت گرامی باد مادربزرگوارمان!

زلیخا پوپل

 

 غروب یک خورشید

 بانوی پیشتاز جنبش انقلابی افغانستان به جاودانگی پیوست

 این بارخورشید آزادی در پهنه ابرهای تیره مرگ ، فرو رفته ودر افقهای جنبش انقلابی وداد خواهانه کشورما غروب کرد . ابر مبارز فرهیخته ،بنیاد گذار نهضت رهایی بخش زنان افغانستان ،مبارز خستگی نا پذیر جنبش انقلابی کشور محبوب ما افغانستان، یکی از پایه گذاران برآزنده حزب دموکراتیک خلق افغانستان، بنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، پرچم دار استوار تساوی حقوق زنان با مردان ویگانه با نوی پیشوا وانقلابی واقعی رهایی زحمتکشان کشور از یوغ استبداد ،استثمار وستم طبقاتی ، وکیل و پیشوای مردم شهر کابل وعضو انقلابی فراکسیون پارالمانی ح د خ ا در ولسی جرگه ، عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح د خ ا، وزیر امور اجتماعی ، وزیر تعلیم وتربیه ، رییسه سازمان صلح وهمبستگی جمهوری دموکراتیک افغانستان ،پیکار جوی تزلزل نا پذیر ،آهنین اراده وثابت قدم در راه اندیشه های رهایی انسان زحمتکش دکتوریس اناهیتا راتبزاد ، با تاسف و آلام فرا وان زندگی را پدرود گفت . مرگ این قهرمان زن در تاریخ مبارزات خلق کبیر افغانستان برای جنبش انقلابی وداد خواهانه کشورما یک ضایعه بزرگ وجبران نا پذیر می باشد . بدین مناسبت اینجانب تسلیت عمیق خویش را به خانواده نجیب شان وبخصوص محترمه زرغونه جان ناهید ورفقای همرزم ورهروان راه آرمانهای جاودانه شان ابراز داشته ،روانش را شاد ، یاد وخاطراتش را گرامی میدارم . زنده یاد داکتر اناهیتا راتبزاد حیات وزندگی پر بار خود را در راه مبارزه برای آزادی خلقهای ستمدیده افغانستان وقف نمود .دکتورس اناهیتا راتبزاد همرزم صدیق واستوار رهبر ح د خ ا زنده یاد ببرک کار مل پرچمدار صدیق انقلابی ،نماد شجاعت وسمبول مبارزه طبقاتی در راه رهایی خلقهای ستمدیده افغانستان بوده وبرای همیشه چون ستاره تابناک میدرخشد .

بنا بر آن  شاد روان داکتر اناهیتا راتبزاد ، این گرامی ترین مادر جنبش انقلابی  مردم افغانستان را مرگ هرگز ساکت کرده نخواهد توانست بلکه او زنده است در اندیشه های خلاقانه انقلابی و آموزه های والای جاودانه خود زنده وماندگارخواهد بود . تجلی اندیشه وتبلور آموزه ها ی این مادر فرهیخته ، این سمبول صلح ، آزادی ودموکراسی در قلب های فرزندان صدیق راه آرمانهای والای خلق ستمدیده افغانستان فروغ جاودانگی داشته ودر افقهای بینش نسل جوان کشور با طلوع دیگری پرتو افگن راه و رسم کوی انسانیت خواهد بود .روحش شاد باد

عبدالو کیل کوچی 

چقدر دشواروغیر قابل تحمل است که  خبر ایستاد شدنِ قلب مالامال از عشق به وطن  صداقت و استواری ، اسطوره ی کم نظیر چون مادر بزرگوار دکتور اناهیتا راتبزاد را بشنوی او تمام زنده گی آگاهانه اش را بدون تزلزل و لغزش وقف مبارزه آگاهانه به خاطر انسان زحمتکش به ویژه مظلومترین بخش جامعه نمود .
او در جامعه سنتی افغانستان با همه دشواری هایش درفش مبارزه به خاطر آزادی زنان و تساوی حقوق آنانرا برافراشت و به دستاورد های قابل افتخاری نایل آمد و تا پای جان درین راه رزمید .
روحش شاد !
بدینوسیله به همه ای رفقا ، دوستان و خانواده محترم شان به خصوص جمیله جان ناهید ابراز تسلیت می نمایم.

 عبدالرحمن سروری

با تاثر و تالم زیاد مادر، رهبر بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و پیشگام جنبش روشنفکری زنان افغانستان را دیگر درکنار خود نداریم. نبود داکتر اناهیتا راتب زاد زن شجاع، دلیر خدمتگذار مردم و مدافع راستین حقوق زنان افغانستان را یک ضایعه بزرگ میدانیم. داکتر راتب زاد اولین زن بود که برای زنان رزمنده کشور اولین مکتب یا سازمان رزم و پیکار را در دفاع از حقوق زنان و جنبش آزادیخواهانه بنیاد گذاشت و تا امروز این رزم و پیکار زنان وطن ادامه دارد.

عمیقترین تسلیت خود و شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا را به خانواده محترم ، دوستان، همرزمان و هم پیمانان راهش ابراز داشته روانش را شاد و یادش را گرامی میداریم.

نجیبه هوتکی مسوول شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا

 

 پیام تسلیت مرکز اجتماعی و فرهنگی افغان در ایرلندبه مناسبت به جاویدانگی پیوستن بزرگ زن مبارز و قهرمان میهن ما دوکتور اناهیتا راتب زاد

دشواراست با وجدان و بهروز زیستن، « قطره، قطره مردن و شب جمع را به سحر در آوردن...»، درگذشت مبارز بی بدیل نهضت مترقی و دموکراتیک افغانستان، به جاودانگی پیوستن دوکتور دانشمند، شخصیت فاضل و انسان بزرگواروعالی قدر اجتماعی، که رمز پاکی و نمونه ای از صفات والای انسانی و فضایل اخلاقی بود، برای نهضت مترقی زنان افغانستان، احزاب چپ و مترقی، جامعه عدالت خواه میهن ما و تمام دوستداران ترقی و عدالت اجتماعی، دوستداران علم و فضلیت، حادثه ای است اسف انگیز و ضایعه ای است جبران ناپذیر.

مرکز اجتماعی و فرهنگی افغان در ایرلند ضمن عرض تسلیت به جمیله ناهید، فامیل محترم راتب زاد و خانواده ای گرامی کارمل و به تمام جامعه مترقی و عدالت پسند افغانستان، صبر و تحمل و سلامتی و سعادت آرزو نموده و برای آن مرحومه غفران و رحمت الهی خواستاریم.

رییس مرکز اجتماعی و فرهنگی افغانستان

داکترآرین

 

با اندوه بیکران محترمه داکترصاحب اناهیتا راتب زاد یکی از پردرخشنده ترین ستارۀ" جنبش زنان" کشور،موئسس وبنیاد گذارنهضت فیمینسم ،مبارز دلیر وخستگی ناپذیر،منادی دموکراسی ،دادخواهی وعدالت اجتماعی ،در پی هشتاد سال روشنائی وروشنگری لاجرم از نفس افتید وبه قافلۀ بی پایان رفتگان پیوست.
درینجا سخن از شخصیت والاگهریست که بانگ آزادی وآزادیخواهی را به سرایش کشید ، در رزمگاه زندگی پرچم مبارزه را بدوش کشید که برآن نام هزاران وده ها هزار پیکارجویان آزادیخواه وعدالتخهواه نقش بسته است.
محترمه داکتر اناهیتا راتب زاد برای اصلاح محیط اجتماعی وتغیر جریان آن وارد میدان مبارزه شد،او زنجیر های اسارتبار اجتماعی را که در پائی زنان حلقه زده بود ازهم گسیخت ودیواره های زندان های سنتی را که به کابوس وحشت ناک وآزادی کُش مبدل شده بود درهم شکست ،زنان کشور را از قفسه ها بیرون کرد وهنر پرواز رابا گذشتن از جانمایه برای آنها آموزش داد .
او از پیکار جویان دلیر وحماسه ساز ویکتن از رهبران پیشگام،اصیل ،نحبه ،خرد ورز واندیشه پردازحزب دموکراتیک خلق افغانستان وبنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود. ایمان راسخ او به پیروزی اندیشه های درخشانی که از آن پیروی میکرد او را غلبه ناپذیر ساخته بود.
داکتر اناهیتا راتب زاد در واپسین سفرخویش،هرزره از خاطرات وهرقطره از یادگاری را به ارث میگذارد.اوچنان بذری همیشه سبزاندیشوی را درپهنائی این وطن کاشته است که پیوسته جوانه خواهد زد وثمر عدالت ،آزادی ودادخواهی را برای نسل های بیشمار کشور درجلگه های تاریخ به میراث خواهد گذاشت.
من در حالیکه فقدان این شخصیت بی بدیل وترقیخواه را ضایعۀ بس بزرگ وجبران ناپذیر برای مردم افغانستان بویژه حوزۀ زندگی سیاسی واجتماعی زنان کشور تلقی نموده مراتب تسلیت وهمدردی خویش را برای خانوآدۀ محترمه بخصوص رفیق جمیله جان ناهید وهمه رفقا،همرزمان ،یاران ودوستان گرامی تقدیم داشته برای داکتر صاحب اناهیتا فردوس برین مسئلت مینمایم.
روحش شاد وخاطرش ماندگار باد!
عارف عرفان

 

زنی از تباررزم واستقامت وامید از میان مارفت
رفیق «اناهیتاراتب زاد» که زاده رزم وامید بود، به جاودانگی پیوست. نام ومقام زن ونبرد دشوار آن در سرزمین بلاکشیده ما با نام نامی دوکتور«اناهیتاراتبزاد» عجین شده است. او نمادگویای زن مبارز،عدالتخواه وترقی پسند افغانستان وپیشکسوت راه نبرد دشوار زنان کشورمابود.اوهمه عمر وزندگی خودرا در راه داعیه زن وامر ترقی وعدالت اجتماعی درزیرپرچم خونین حزب دموکراتیک خلق افغانستان وقف ونثارکرد. اوبنیادگذارسازمان دموکراتیک زنان افغانستان ویکی از رهبران برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود. وقتی گردوغبارحوادث خونبار سه دهه اخیر افغانستان فرونشیند، مردم عذابدیده مابا نگاهی منصفانه به عقب قیافه نورانی و باصفای «اناهیتاراتبزاد» را، در رده بهترین خدمت گذاران ترقی خواه راه حق وعدالت بازخواهند شناخت.
یادگرامی دوکتور«اناهیتاراتبزاد» زنده و روان پاکش شاد باد!

اسد کشتمند

 

با اندوه ودریغ که داکتر انا هیتا راتب زاد این انسان آزاده، نیک اندیش ونیک کردار که در نهضت ترقیخواه کشور به حق اورا مادر می نا میدند، چشم از جهان فرو بست و دیگر در میان ما نیست. روانش شاد باد.
دکتور اناهیتا راتب زاد (مادر) بمثابه یک زن آگاه از درد ورنج مردم کشورش، در یک جامعه سنتی و در شرایط استبداد سیاسی برای مبارزه دشوار بخاطر آزادی، دموکراسی و ترقی اجتماعی وتساوی حقوق زن ومرد همت گماشت. با مردم زجر دیده افغانستان پیمان خدمتگذاری بست. جوانی خویش را در این راه خطیر سرمایه گذاشت وتا اخیر عمر با تمام صداقت، وقف وفداکاری به آرمانها ی بلند وتعهدش با مردم پابند ماند. داکتر اناهیتا راتب زاد زن شجاع ومبارز، از رهبران فرهیخته ونیکنام نهضت ترقیخواه وداد خواه، بانی ومغز متفکر نهضت دموکراتیک زنان در کشور بود. داکتر انا هیتا راتب زاد انسا ن با تهذیب، مهربان وخوش سیرت بود.
من در حالیکه در این ماتم ( درگذشت مادر) خود را نیز شریک میدانم، مراتب عمیق تسلیت را به خانواده جلیل داکتر انا هیتا راتب زاد، فرزندان، اقارب ودوستان شان ، فعالان واعضای نهضت ترقیخواه و نهضت زن در کشور ابراز میدارم. به زنده یاد داکتر راتب زاد از خداوند (ج) مغفرت وجنت برین مسئلت مینمایم.
یاد وخاطرات اش جاویدان باد وراهش پُر رهرو.

داکتر طلا پامیر

 

سحرگاه امروز با تاسف واندوه فراوان ازورای انترنت خبر مرگ یگانه زن مبارز معاصر وطن رااطلاع یافتم ومرا سخت متاثر ساخت.مرحوم دکتورس اناهیتا راتب زاد یکی از علمبرداران راه ازادی ودموکراسی وعدالت اجتماعی ، بنیانگذار نهضت وجنبش مترقی زنان درکشور داشمند وسنخور عالی ومادر همه مبارزین حنبش ترقیخواهان بحساب میامد. روحش شاد وبهشت برین جایش . بدین مناسبت تسلیت خودرا به پلوشه جان وسایر اعضای خانواده ،دوستان وهمررزمان شان تقدیم میدارم وصبرجمیل ارزو میکنم.

حسن سپاهی

 

برفتی قلب حزبت در شرار است

فغان و آه و ناله بی‌ شمار است

سلول و تار و پودم سوگ نماید

ایا مادر ! که عالم بی‌ بهار است

 

مختار تاجزی

 

با اندوه فراوان و تاسف بسیار از وفات رفیق ارجمند و گرانقدر دکتور راتب زاد شام روز یکشنبه ۷ سپتامبر توسط اعضای فامیلم از سویس و فدراسیون روسیه اطلاع حاصل کردم. بعداً رفقا یکی پی دیگر از این غم جانگداز از کشور های مختلف معلومات دادند.

بلی، تمام فامیل های رفقای ما که شنیده و یا میشنوند حالت کمتر از خانواده من ندارند. آیا میشود با این غم و اندوه جان سوز رفیق راتبزاد را دوباره به دست آورد؟ جواب معلومدار منفی است. یعنی دکتور راتبزاد دیگر در بین ما نیست. ولی مقام و جایش همیشه خالی خواهد بود. کار و پیکار دکتور راتبزاد که به خاطر مردم زحمتکش افغانستان و به خصوص زنان رنجدیده به عمل آورده هیچگاه فراموش نخواهد شد. اگر در مورد شخصیت، دانش، وقف و فداکاری رفیق ارجمند ما گفته شود همه انسانهای با وجدان و وطنپرست از آن انکار کرده نمیتوانند. هرقدر در این باره بنویسم کم خواهد بود. من با اعضای فامیلم تسلیت خود را به رفقای عزیز زرغونه، کنشکا و عبدالله و دیگر رفقا و دوستان تقدیم داشته ما در این غم و اندوه بزرگ خود را شریک میدانیم. روانش شاد یاد شان گرامی باد!

محمد نبی غروال و فامیلش

 
با درد واندوه اطلاع حاصل نمودم که داکتر اناهیتا راتب زاد ؛ یکی از مبارزان نستوه وپر افتخار جنبش ترقی خواهانه ؛دموکراتیک و دادخواهانه ء افغانستان ؛عضو بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق و بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان به جاویدانگی پیوست . داکتراناهیتا راتب زاد، چهره ء درخشان نهضت ترقی خواهانه وداد خواهانه کشور بود که با قامت افراشته از میان زنان جامعه ء به شدت سنتی ما سر بالا کرد و به خاطر ترقی همه جانبه میهن ؛ دموکراسی وعدالت اجتماعی وآزادی زنان از ستم واسارت به مبارزه برخاست ؛ دلیرانه رزمید و بیش از نیمی از زنده گی خود را وقف این والاترین آرمانهایی میهن پرستانه وانسان دوستانه کرد . من درحالیکه در مرگ این بانو گرانقدر ومبارز پیش تاز ؛‌ وخسته گی نا پذیر جنبش ترقی خواهی ؛ آزادی خواهی و برابری طلبی کشور خودرا شریک میدانم ؛ مراتب تسلیت عمیق وهمدردی قلبی خویشرا به بانو جمیله ناهید و پروفیسور عبدلله کاکړو کنشکا کاکړ ؛ رومان بریالی و مریم بریالی و متباقی اعضای فامیل شان ؛ رفقا ودوستان تقدیم میدارم وبرای مرحومه بهشت برین استدعا می نمایم .
روحش شاد و یادشان گرامی و جاویدان باد.

داکترحبیب منگل

 

 

دریغا که میبرد امواج ایام
غزیزان ما را زما آرام آرام

با درد و دریغ خبر شدم که داکتر صاحب اناهیتا راتبزاد مبارز نستوه و اسطوره ی جنبش زنان افغانستان صبح روز تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ نسبت مریضی که عاید حالشان بود جهان فانی را وداع گفت.
محترمه داکترصاحب اناهیتا راتب زاد یکی از پردرخشنده ترین ستاره  جنبش زنان کشور،موسس وبنیان گذارنهضت فیمینسم ،مبارزدلیر وخستگی ناپذیر،منادی دموکراسی ،دادخواهی وعدالت اجتماعی ،در پی هشتاد وسه سال روشنایی وروشنگری لاجرم از نفس افتید وبه قافله بی پایان رفته گان پیوست.
درینجا سخن از شخصیت والاگهریست که بانگ آزادی وآزادیخواهی را به سرایش کشید ، در رزمگاه زنده گی پرچم مبارزه را بدوش کشید که برآن نام هزاران وده ها هزار پیکارجویان آزادیخواه وعدالت خواه نقش بسته است.
محترمه داکتر اناهیتا راتب زاد برای اصلاح محیط اجتماعی وتغیر جریان آن وارد میدان مبارزه شد،او زنجیر های اسارتبار اجتماعی را که در پای زنان حلقه زده بود ازهم گسیخت ودیواره های زندان های سنتی را که به کابوس وحشت ناک وآزادی کُش مبدل شده بود درهم شکست ،زنان کشور را از قفسه ها بیرون کرد وهنر پرواز رابا گذشتن از جانمایه برای آنها آموزش داد .
او از پیکار جویان دلیر وحماسه ساز ویکتن از رهبران پیشگام،اصیل ، نحبه ،خرد ورز واندیشه پردازحزب دموکراتیک خلق افغانستان وبنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود. ایمان راسخ او به پیروزی اندیشه های درخشانی که از آن پیروی میکرد او را غلبه ناپذیر ساخته بود.
داکتر اناهیتا راتب زاد درواپسین سفرخویش،هر زره از خاطرات وهرقطره از یادگاری را به ارث میگذارد.اوچنان بذری همیشه سبزاندیشه وی را درپهنای این وطن کاشته است که پیوسته جوانه خواهد زد وثمر عدالت ،آزادی ودادخواهی را برای نسل های بیشمار کشور درجلگه های تاریخ به میراث خواهد گذاشت.

اناهيتا راتبزاد بعمر ۸۳ سالگي در ديار غربت داعی اجل را لبيگ گفت
اناهیتا راتبزاد در ۱۹۳۱ در ولسوالي گلدره، ولایت کابل زاده شد وی سیاست‌ مدار و يك طبيب بود ، او از رهبران حزب ديمو کراتیک خلق افغانستان بود.
او اولین زن افغانی بود که نقش فعالی را در سیاست کشور ایفا کرد و یکی از نخستین دكتوران زن در کشور به شمار میرفت.
راتب‌زاد از ليسه ملالی در کابل فارغ‌ التحصیل شد. و بعد از ادامه تحصيل در شیکاگو بلاخره از دانشگاه کابل دکتورای طبی خود را دریافت کرد.
وی در سال ۱۹۶۵ به عنوان نماینده مجلس کشور انتخاب شد. در همین سال سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را پایه‌ گذاری کرد.
وي به عنوان سفیر افغانستان در یوگسلاوی، وزیر امور اجتماعی و وزیر تعليم و تربيه ، رییس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، رییس سازمان صلح ، همبستگی و دوستی افغانستان و معاون سازمان همبستگی با خلقهای آسیا و افریقا ( اپسو ) فعالیت کرد.
اناهيتا راتبزاد در سال ۱۹۹۲ در پی پیروزی مجاهدین به هند رفت و بعد از آن دوباره به کشور بازنگشت.
من درحالیکه فقدان این شخصیت بی بدیل وترقیخواه را ضایعۀ بس بزرگ وجبران ناپذیر برای مردم افغانستان بویژه حوزۀ زندگی سیاسی واجتماعی زنان کشور تلقی نموده مراتب تسلیت وهمدردی خویش را از جانب خود و همه اعضای فامیلم برای خانواده محترم بخصوص رفیق جمیله جان ناهید وهمه رفقا،همرزمان ، یاران ودوستان گرامی تقدیم داشته برای داکتر صاحب اناهیتا فردوس برین را آرزو مندم .
روحت شاد وخاطرت ماندگار باد 

ذلیخا پوپل

 

افتخار به دکتورس اناهیتا راتبزاد !

این بانوی ارجمند یک شخصیت استثنایی تاریخ معاصر افغانستان است. وی در بیش از هشتاد سال عمر گهربار خود، میراثی با این همه گسترده گی و پهنا و افتخارات بزرگی بجا گذاشته که وی را به یک شخصیت نمونه مبدل کرده است.
این زن دلیر و پیشکسوت در راه مبارزه بخاطر حق و عدالت در یک جامعه یی مردسالار و نیمه فیودالی که حتا اندیشیدن به آزادی و برابری در آن جامعه یک تابوی گرانسنگ بود، بی هراس در راه شکستن این تابو گام گذاشت و این راه بسیار دشوار را با متانت و استواری کامل همچنان پیمود. دشواری های بزرگ و ناملایمات جانسوزی که در راه این تعهد انسانی و اخلاقی به پیش آمده بود را به جان خرید. از نفس نه افتاد، از مبارزه خسته نگردید، مطابق ذوق زمانه تغییر مسیر نداد و در هیچ یک از معاملات غیر اصولی که درمغایرت با اندیشه های مترقی و انسانی وی بود، سهم نگرفت.
دکتورس اناهیتا راتبزاد با شور و شوق و عشق بی پایان به مردم و وطن و بویژه زحمتکشان افغانستان و جهان و با درک عمیق پیچیده گی ها و دشواری هایی که در جامعه وجود داشت، برای رسیدن به راهی که به آن باور داشت، و در آن آزادی و خوشبختی مردم را نهفته میدید با افتخار و سربلندی کامل کار و مبارزه کرد.
دکتورس اناهیتا راتبزاد از آغازین روزهای خدمتگزاری در مکتب نرسنگ، دکتور طب معالجوی، آموزگاری در دانشکده طب کابل، تداوی بیماران دردمند کشور، کار در عرصه های اجتماعی و سیاسی، وکالت مردم کابل در دوازدهمین دوره شورای ملی به صفت یکی از نخستین زن در پارلمان کشور، بنیانگزاری سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بمثابه یک سازمان اجتماعی برای بلند بردن آگاهی های سیاسی و اجتماعی زنان در بند افغانستان، عضویت کمیته مرکزی و سپس بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، وزیر معارف، وزیر کار و ا مور اجتماعی، وزیر صحت عامه، سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری افغانستان در بلگراد، رییس سازمان صلح و همبستگی و دوستی خلقها و اشتراک در ده ها نشست و گردهمایی های ملی، منطقه یی و بین المللی را در کارنامه پر افتخار خود دارد.
این افتخارات بزرگ تاریخی را که دکتورس اناهیتا راتبزاد در دوران زنده گی و کار پرثمر خویش بدست آورده است، هیچگاه تاریخ و مردم آزاده و ترقی خواه افغانستان فراموش نمی کند.
در سوگ و اندوه درگذشت این بانوی مردم دوست، ترقی پرور، مهربان، صمیمی، مهذب، آگاه، متین و استوار خود را عمیقن شریک دانسته و برای خواهر مبارز مان زرغونه جان ناهید، عبدالله جان، کنشکا جان، رومان جان و مریم جان، تمام زنان افغانستان که وی با متانت از آنان نمایندگی کرد و خانواده بزرگ سیاسی که این بانوی پر افتخار به ان تعلق داشت، تسلیت می گویم.
دکتورس اناهیتا راتبزاد را مردم و تاریخ افغانستان فراموش نمی کند.
روانش شاد باد !
دستگیر صادقی
۸ سپتمبر ۲۰۱۴

 

با تاثر و اندوه زیاد اطلاع یافتم که، با نوی ارجمند کشور، محترمه داکتر اناهیتا راتب زاد ، مبارز ارشد جنبش انقلابی زنان کشور، مبارز راه آزادی، دموکراسی، ترقی و عدالت اجتماعی در عمر هشتاد سالگی جهان فانی را وداع گفت و به قافله بی پایان رفتگان پیوست. وی مانند مشعل فروزان بود که از میان تاریکی ها بر خاسته بود و در رزمگاه زندگی پرچم مبارزه را بدوش کشید و بخاطر رهایی زنان از یوغ اسارت به مبارزه پرداخت و کارهای یزرگ عملی را در میان زنان کشور انجام داد ؛ تحت زعامت وی، سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ایجاد شد و هزاران، هزاران خواهر و مادر به قافله او پیوستند و او یکی از رهبران ارشد حزب دموکراتیک خلق افغانستان نیز بود، از محبوبیت فراوان در بین اعضای حزب برخوردار بود و اعضای حزب او را مادرحزب میگفتند. کار ، مبارزه و پیکار او به همه ای انسانهای عدالت پرور و همطنان عزیز مانند آفتاب تابان روشن است، در باب او هرقدر بنویسیم ، بازهم کم است. من نیز مانند سایر هواداران و طرفدارن سر سخت داکتر اناهیتاراتب زاد، مرگ وی را یک ضائعه جبران ناپذیر برای همه نیروهای ترقی خواه و جنبش زنان کشور دانسته و خود را در این اندوه بزرگ شریک میدانم و برای اعضای فامیل، عزیزان ، نزدیکان، هواخواهان، رفقا و هموطنان و زنان کشور تسلیت عرض نموده و صبر جمیل میخواهم، روح و روان محترمه داکتر اناهیتا راتبزاد شادباد، خاطرات شان جاودان و فردوس برین جایش . انا لله وانا الیه راجعون

ظاهر دقیق

با درد و اندوه فراوان اطلاع حاصل نموديم، كه داكتر اناهيتا "راتب زاد" مبارز نستوه و خستگى ناپذير كه در نيمه شب تاريخ كشور مان درفش مبارزه عليه استبدا و خشم خفاشان جهل و ظلمت را برافراشت و بخاطر رهائی مردم كشورش از قيد ظلم و بى عدالتى (اعم از زن و مرد) لحظه ى آرام نگرفت، در اثر مريضى كه عايد حالش بود به ابديت پيوسته است. بدين مناسبت تسليت و اندوه بى پايان مانرا نسبت وفات اين شخصيت فرهيخته و مبارز نستوه ترقى و پيشرفت كشور را به فاميل، فرزندان و ساير اقارب و همبسته گان شان تقديم داشته روح داكتر اناهيتا "راتب زاد" را شاد خواسته و به بازماندگانشان صبر جميل آرزو مى نمایيم.

سيد اكرام پيگير ،عبدلله بهار ،احمد شاه سرخابى ، سيد نسيم ميهن پرست

 

د افغانو ښځو د اروپایی ټولنې د تسلیت او خواشینۍ پیغام

په ډیرې خواشینۍ مو خبر ترلاسه کړ چې د افغانستان د کیڼ اړخو مبارزینو د لارې سترې مبارزې میرمن ناهید اناهیتا راتب زاد له نړۍ سترګې پټې کړې.

انا الله و انا الیه راجعون.

 د میرمن راتب زاد مړینه نه یوازې د حق، عدالت، روڼپالنې او روښانفکري بهیر لپاره یو ضایعه ده، بلکې د افغان ښځو د مبارزې د لارې د یوه مشال ټپیدل هم ګڼل کیږی.

میرمن راتب زاد په افغانستان کې د ښځو د غورځنګ بنسټ ایښودونکې او یوه فعاله سرښندونکې مشره وه چې زموږ په نارینه سالاره ټولنه کې نورو خویندو او میندو ته د خپلو حقونو د لاسته راوړلو د لارې  مخکښه وګرځیده او په دې لار کې یې له هیڅ راز سرښندنې څخه ډډه و نه کړه.

میرمن راتب زاد په ټولنه کې د مسؤلیت لرونکې ښوونکې، با درده پالونکې او غمخوره طبیبې په توګه هم خپل رسالت په ښه شان سرته رسولی دی.

میرمن راتب زاد د افغانستان د خلق دیموکراتیک ګوند د سیاسی بیرو او مرکزی کمیټې د غړې، د ښوونې او روزنې او ټولنیزو چارو د وزیرې، د سولې او پیوستون د سازمان د مشرې او د افغانستان د سیاسی استازې (سفیرې) په توګه هم افغان میرمنو ته ویاړ پرې ایښی دی.

د افغانو ښځو اروپایی ټولنه د دې پیغام په وسیله د میرمن ناهید اناهیتا راتبزاد قدرمنې لور جمیلې ناهید بریالۍ، د دې کورنۍ، د افغانستان ټولو ښځو او د دې د مبارزې لارویانو ته د تسلیت مراتب او خواشیني څرګندوی او د الله پاک له دربار څخه ورته د مغفرت غوښتنه او روح ته یې د دعا لاس لپه کوی.

 

د افغانو ښځو اروپایی ټولنه / جرمنی

سهیلا حسرت نظیمی

د افغانو ښځو د اروپایی ټولنې مشره

 

 ‎پیام تسلیت به مناسبت بانوی جهان تاب شاد روان دوکتور اناهیتا راتب زاد

با آه عمیقی که سر از روزن گردون می کشد آگهی یافتیم که یگانه مادر گرامی و با نوی با نام  و نشان ،مبارز، تهداب گذار و شالوده ریز سازمان دموکراتیک زنان؛ شخصیت جذاب ، ستاره پردرخشش جهان تفکر نو که از آسمان زندگی ما سربه گریبان خاک فرو برده است.  زن دلسوز ، مهربان در عرصه ی زنده گی و سیاست مدار پخته کار و مدبرکم نظبر بود. از افق دید ظاهری ما بیرون رفت و در حقیقت زنده ی جاودانه است و با تفکر همیشه در جهان ما قابل رویت اند. و راه های پر افتخار آنرا زنان با احساس میهن روشنفکران آگاه و جامعه ی روشنگر تعقیب می کنند .

"هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است در جریده ی عالم دوام ما"

ما فرزندان این زن گرامی با نام و افتخار آفرین، درحالیکه تاثرات ژرفهای عمیق قلب خود را ابراز میداریم، روانش را شاد و برای خانواده و فرزندان معنوی ان رفقا و دوستان اوشان تسلیت عرض میداریم . شکیبا باشید.

مولانا کبیر فرخاری به نماینده گی از رفقای ونکوور کانادا

 

وای بر من مادرم رفت
سایۀ سبز از سرم رفت
آسمان تاریک گشته است
چونکه تابان اخترم رفت
ای فلک جورت بس است
قوت قلب از برم رفت
من چگونه خون نگریم
از بهترین ها بهترم رفت
مسعود حداد

 

ای کاش که جای آرمیدن بودی
یا این ره دور را رسیدن بودی
کاش از پی صد هزار سال از دل خاک
چون سبزه امید بر دمیدن بودی
با نهایت تاثر و تاسف درگذشت نابهنگام این بانوی بزرگواررا به خانواده گرامی، دوستان و دیگر بستگان و دوستداران و همه زنان و مردان آزادیخواه و عدالتجو صمیمانه تسلیت می گویم .
روانش شاد و یادش همیشه گرامی!

زلمی رزمی

 

رفيق اناهيتا راتبزاد اولين زني بود كه در پارلمان افغانستان حضور فعال داشت ، او نه تنها در دفاع از حقوق زنان ، بل از حقوق كارگران و زحمتكشان افغانستان دفاع مينمود ، او سمبول جسارت انقلابی و مردم دوستی بود ، او ثابت ساخت كه زن هم ميتواند مانند مرد به خيابان برايد و عليه كاخ استبداد قرا گرفته و ان كاخ های بي بنياد را به لرزه دراورد ،اوانقلابی نستوه و مبارز راستين راه ازادی بود ، در حاليكه روحش را شاد خواسته ، به تمام رفقا و همسنگرانم صبر جميل ارزو مينمايم

وحید الله وحید

خبر درگذشت دوکتورس اناهیتا راتبزاد اندوه دردناکی برای ما میباشد.نخستین بانویی که صدای آزادی برای زنان کشور را باشجاعت تمام در جامعه سنتی افغانستان بلندکرد امروز خاموش شد .روحش شاد باشد جنت فردوس مکان ابدی اش گردد.برای فامیل عزیزش صبرارزو مینمایم.

 فاروق پاسدار

 

با اندوه ودرد؛جنبش دموکراتیک و ترقیخواه کشور،و همه انسانهای آگاه و آزاداندیش بار دیگر به ماتم نشسته اند و یکی از رهبران فرزانه و بزرگ خویش را از دست داده اند.بانوی رزم و پیکار،اندیشه وافتخار، سیاست مدار مطرح جهانی،مبارز و مدافع راسیتن و پرتلاش راه احقاق حقوق خلقهای زحتمکش بویژه زنان میهن،پرچمدار و پیشگام نهضت دموکراسی وعدالتخواهی درکشور،بنیانگزار و رهبر اولین،بزرگترین ومترقی ترین جنبش زنان افغانستان(سازمان دموکراتیک زنان افغانستان)،دختراصیل و مبارز سرزمین افغانستان و مادرمعنوی و گران ارج ترقیخواهان این سرزمین دیگر درمیان ما نیست و با دنیایی از آرمانهایی تحقق نیافته و اندیشه های بزرگ به کرسی ننشسته دیده ازجهان پوشیده و به رفتگان و همرزمان پرافتخار و همیشه جاوید خویش پیوسته است.اما،راه و مکتب و اندیشه اش جاویدانه و ماندگار است،و یادش در قلبهای مردمان با درک و آزاده و قدردان این سرزمین همیشه زنده است.
روح بزرگشان شاد باد!

دموکرات او ترقی غوښتونکی ځوانان - جوانان دموکرات و ترقیخواه

 

قلم تاب و توان نوشتن ندارد که بنویسد روحش شاد باد خاطرش آرام بادا.،، زیرا او قلم گرفت زن افغان را از اسارت کشید و بسوی مکتب و محل کار جمع اجتماع روان کرد، او بهترین های ایام جوانی خویش را صرف مبارزه عدالت خواهی و آزادی زن افغان نمود جنبش زنان افغان را موسس شد، کارنامه های مبارزاتی و طبابتی. از خود در سطح کشور و افتخار آن در سطح جهان گذاشت ولی دریغا که مرگ که هیچکس. از دایره اش خارج نیست به مثلث زنده گی اش خاتمه بخشید وی را با هزاران تأسف. از ما بگرفت!
ولی او اگردیگرحضور فیزیکی در بین ما ندارد ،اما حضور روحی معنویی، ذهنی اش همیشه همراه ما وهرانسان با وجدان  وبارسالت بوده ،است و میباشد.
نام اش آناهیتا بود که واقعاً راتب زاد بوده و دارای رتب. بلند معنوی در جهان و جامعه خویش بوده و این راتب زاد همیشه با رتبه و مقام باقی خواهم ماند. اگر وحشت و دهشت جمع جور زمان وی را دور از وطن ساخت ولی قلب رووف اش همیشه با وطن و وطندار اش بوده که لقب مادر وطن را میشود بدین فرزانه مادر و رهبر داد، در وصف این فرزانه مادر و زن افغان هرقدر نوشته شود کم است ولی قلم بخود هم مینگرد و شاید بگوید من هم شرمنده تو که تو مرا در دست داشتی. و من هم نتوانستم. ترا و اندیشه والا ترا در جامعه عقب مانده و مرد سالار.، متعصب نمادینه بسازم ولی امروز به هزاران هزار همرنگ من برایت خواهم نوشت و از قدسیت نفس پاک و وجدان باصفا مبارز ات خواهی نوشت،

آری من نجیب پاشان نیز امروز با هزاران دلی ناامید شکسته ناگزیر باید بنویسم و صفحه را با نبود فرهیخته زن و مادر. سیاه کنم و عرض تسلیت به فامیل و خانواده چپ دموکراتیک افغانستان. نمایم و سرتعظیم فرود بیاورم.

روح ات شاد خاطرات. آرام بادا مادر معنوی ما محترمه مغغوره. اناهیتاراتب زاد نهایت عزیز و دوستداشتنی

ن.پاشان

 

رفقای عزیز !

.با تاسف فراوان مادر معنوی عزیز و بی مثال ما دکتور اناهیتا راتبزاد به ابد پیوست. ایشان صفحات درخشان مبارزه آمیخته از جسارت ، صداقت ، پایمردی  و تقوا ... را درج نهضت مترقی نمود و نام و نشان خود را دررسم مبارزه جاودانه ساخت  .با استفاده از فرصت به تمام رفقا و ترقی خواهان و بازمانده گان شان تسلیت ابراز میدارم . 

روح شان شاد

صفت الله عملیار

 

روان شان شاد و یاد شان گرامی باد به بازماندگان شان تسلیت عرض میدارم، ما همه شاهد خدمات شایان داکتر اناهیتا راتب زاد در عرصه های علمی سیاسی و اجتماعی کشور خود بودیم، صدای چنین بانوان کشورما هرگز خاموش نخواهد ماند، اندیشه های والای شان راهنمای بانوان کشورما در همه عرصه های زندگی و حقوقی اجتماعی بانوان ما میباشد. افتخار به چنین بانوانی که عمر شانرا صرف خوشبختی های دیگران کرده اند.

عظیم صدیقی

 

با دریغ و درد، یکی دیگر از پیشکسوتان جنبش مترقی کشور ما، نماد صداقت و اصولیت، بانی جنبش زنان مترقی افغانستان و عضو هیئت رهبری ح. د. خ. ا. امروز به ابدیت پیوست.
رفیق دکتورس اناهیتا راتب زاد، شیر زن مبارز، که طنین صدایش در تظاهرات حزب را همه بیاد دارند، نخستین زنی بود که جنبش مترقی چپ زنان را در کشور بنیاد نهاد و تا واپسین دم، سمبول سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود. بی مورد نبود که اکثریت اعضای حزب، او را مادر خطاب میکردند.
شهامت و پایداری وی به اصول حزبی را بانوان زیادی از وی به میراث برده اند. با وجدان پاک، دست پاک و آرزوی والای سعادت زن افغان و در مجموع انسان افغان از عقب خود دارایی بزرگی را به میراث گذاشت. تا آخرین لحظات خویش برای وحدت حزب و رفقای حزبی تلاش ورزید.
از جانب خود و فامیل خوژمن، جاودانگی او را به خانواده، اقارب، دوستان و رفقای حزبی هوادارش از صمیم قلب تسلیت میگویم.
یادش را گرامی میداریم.

فرهاد بارکزوی

 

مادر آرام بخواب ، رزمت و نامت به مثابه يگانه بانوى پرافتخار و سرافراز وطن براى داعيه صلح ، ترقى و دموكراسى هميشه سر زبان انسانهاى وطندوست خواهد بود . راهت پر نور باد !

اشرف شهکار

 

یکی از بهترین ها رفت. در سوگ آن غریب غربت غرب، شریکم بپندارید. باری در پاسخ دوستی که پرسیده بود : « رفیق اناهیتا، چرا در این غربت غرب درمجالس نمی آیید؟ پاسخ داده بود : بسیار دوست دارم بیایم، اما وضع مالی ام اجازه سوار شدن به تاکسی را نمی دهــد و وضع جسمی ام اجازه سوار شدن به سرویس را. »

دوکتور واسع عظیمی

 

کميته فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان
با آه ، حسرت و افسوس بی پايان ، که باز در شهرستان پيکارجويان انقلابی، ناقوس های غم و اندوه به صدا درآ مدند و مرگ با بی رحمی تمام به دانشکده روشندلان هجوم برده و از زمره ی آموزگاران باخرد ـ باوفا و با صفای راه انسانيت ، گلوی يک انسان پاکنهاد ، آزاده و کان شرف را فشرده  و قلب با رقت  مملو از احساس و پُر از عاطفه ی انسانی شخصيت نستوه و پرآوازه ای را از تپش و حرکت باز داشته است.
اين بار دست ويرانگر مرگ ، از گلزار شيفتگان راه رهايی انسان زحمتکش، قامت استوار رفيق دوکتور اناهيتا راتبزاد ، سابق عضو دفتر سياسی کميته مرکزی حزب دموکراتيک خلق افغانستان ، موسس و رهبر سازمان دموکراتيک زنان افغانستان را شکست و در مدرسه  مدافعان آزادی ، دموکراسی ، ترقی ، صلح ، برابری ، پيشرفت و عدالت اجتماعی ، سوگ و ماتم آفريد.
درگذشت حما سه مقاومت و مدافع پيگير ، صديق و تسليم ناپذير آموزش انقلابی ، رفيق دوکتور راتبزاد را به همه رفقای عزيز، دوستان ، اعضای خانواده ی بزرگ و کليه ميهن پرستان و طرفداران ترقی ، عدالت و پيشرفت اجتماعی تسليت گفته به همه گان صبر جميل می طلبيم.
درباره ی زندگی نامه ، کارکردها و فعاليتهای سياسی و اجتماعی مانگار رفيق نستوه و گران ارج مان ، دوکتور راتبزاد ، در آينده مطالب بيشتری به اطلاع رفقا و دوستان رسانيده خواهد شد.
کميته فعالين ح. د. خ. ا


به عنوان یکی از رهروان راه پرافتخار مبارزات رفیق داکتر اناهیتا را سبز، خاطر اش را گرامی و جاویدان میخواهم. برای تمامی رهروان و مبارزان که به او و بخاطر آرمانهایش با افتخار مبارزه دادخواهانه نموده اند، تسلیت عمیق تقدیم میکنم.
بگذارید با سربلند و داشتن چنین افتخارات بزرگ راه و درفش افتخارات این زن شجاع و مبارز را زنده نگهداریم و به آینده گان ما به عنوان داستان های جاودانه رزم و پیکار بخاطر ملت و مردم غیور خویش انتقال دهیم .

حسیب  احمدی

 
دوکتور اناهیتا، زن بزرگ انقلابی معاصر افغانستان به جاودانگی پیوست.

با دریغ و درد بازهم داس اجل فرود آمد و پس از دروکردن سه شخصیت برجسته مبارزه راه رهایی زحمتکشان در کمتر از یکماه؛ بزرگترین شخصیت، رهبر، سازمانده و آموزگار زنان سرافراز ولی محروم و ستمدیده افغانستان را ازمیان ما بُرد.
زنده یاد اناهیتا راتبزاد؛ از ماندگار ترین چهره های تاریخ معاصر افغانستان و منطقه و جنبش چپ و مترقی جهان بوده در تاریخ، روان و فرهنگ نسل های متعدد امروز و فردای افغانستان زنده گانی و اثر گذاری خواهد داشت.
تصور میرود که با مرگ فیزیکی دکتور اناهیتا و زیر خاک رفتن پیکر نحیف شده او؛ آسمان برای تلالوی اندیشه ها و افتخارات و کارنامه های سرمشقی او؛ روشنتر و شفاف تر گردید و تأثیرات شخصیتی اش؛ اعتلا می یابد. سایت همایون ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی به رفقا و دوستان و بازماندگان روانشاد دکتور اناهیتا؛ از وارثان اندیشه ها و سنن مبارزات چپ و انقلابی می طلبد که بهتر تکان بخورند و به جهت نیل به آرمانهای بزرگانی همچون دکتور اناهیتا اردوی ورزیده یکپارچه را به وجود آورند

همایون  غازی زاد

 

مشعل راه اندیشه های فروزان اناهیتا راتبزاد فروزان و فروزانتر باد!

سید حکیم حکیم

 

د افغانستان د ښځو د غورځنګ د مخکښې لارښودې او مبارزې دوکتورس اناهیتا راتبزاد د مړینې له کبله خپل او د خپل کورنۍ ژور تاثرات د مرحومې کورنۍ، دوستانو او د عقیدې او لارې ملګرو او د هیواد ټولو ربړیدلو میرمنو ته وړاندې کوم. روح يې ښاد او نوم يې تل یاد غواړم.

ملک پرهیز

 

روان این بانوی فرهیخته که مشعل درخشان آزادی انسان زحمتکش را در سراسر زنده گی شان برافراشته نگهداشتند شادباشد ویادهایشان گرامی .

آصف الم

 


روان شان شاد ويادشان گرامی باد!

دکتور اناهیتاراتبزادمبارز آگاه قهرمان و شناخته شده تاریخ معاصر کشور مابود تاریخ زنده گی شان مملو ازافتخارات و خودگذری بوددکتور اناهیتاراتبزاد برای اکثریت خزبی ها ارزش ، مـــادر و مـــبارز واقعـــی رادشت من خودرا نیز در در این غم بزرگ شریک دانسته برای تمام مبارزین صدیق حزب دموکراتیک خلق افغانستان حوصله مندی وشکیبایی اروز مینمایم .

جمال ناصر سرلوړی

 

گرمترین تسلیت های خود را به مناسبت مرگ مادر مهربان جنبش زنان دموکراتیک افغانستان بانو دکتر اناهیتا راتب زاد پیشکش می دارم! برای مادر دیده فروبسته بهشت برین وبه بازمانده گان صبر ایوبی تمنا می دارم . بادرود

داکتر حمیدالله مفید

 

با دریغ ودرد واندوه بی پایان اطلاع یافتیم که دوکتور اناهیتا راتبزاد ،بنیان گذار نهضت دموکراتیک زنان افغانستان،مدافع سرسخت، مبارز نستوه وقهرمان راه آزادی وعدالتخواهی مردم زجر دیده کشور به جاودانگی پیوست.
روانش شاد ویادش برای همیشه گرامی وجاودان باد.بدین وسیله تسلیت عمیق قلبی خویش را به خواهر فرهیخته ومبارز جمیله جان ناهید،فامیل ،اقارب ،دوستان ،همرزمان وهوا داران داکتر اناهیتا راتبزاد ابراز داشته وبه بازماندگانش صبر وشکیبایی تمنا میداریم.
نورالدین همسنگر
یاسمین همسنگر

 

مادربزرگوارویکی ازبرجسته ترین شخصیت نهضت آزادی بخش زنان افغانستان وآزادی انسان ازیوغ استثمار٫زن نهایت مهربان٫زن معارف پرور٫زن پروردهنده الفت ومحبت زن آزاده ٫نخست زن فعال درپارلمان افغانستان ومادریکه همیشه صدای آزادی را ازاسارت و پیوستگی شعار میداد .این بانوی بزرگوارافغان همه عمرخویش را درمبارزه به خاطر برآورده ساختن حقوق مردم ومخصوصاّ زنها فدا کرد.بانو اناهیتا ره گزار خوب٫ آموزش دهنده آزدای و عدالت بود که امروز به جاودان گی پیوست. روحش شاد٫ یادش همیشه گرامی باد

حنیف عزیز

 

روحش شاد و نامش مانده گار باد.
صبر جمیل به بازمانده گان و همرزمانش!

نورسمش

 

چه خوب است با افتخار و سر بلند و با وجدان آرام ازجهان رفتن! اناهیتا زنی بود در میان زنان پر درد و پر سوز تر واز درد و رنج همنوعان خود از زمانیکه آگاهی یافت ولحظهء هم آرام نگرفت هرچه در توان و فکر و امکان خود راه بیرون از آن آلام میدید بقدر توان خود خستگی نا پذیر انجام داد و نو نهالان زیادی از آن بانوی گرامی بهره مند شدند و خود فعالان اجتماعی گردیدند و ثمرهء آن, جنبش زنان در وطن شکل گرفت و در پست های بسیار حساس دور از هر نوع ملوث شدن وبا پاکی و صداقت نام نیکو را کمائی کردند و از انجام اعمال حسنه خاطرات ماندگار بجا ماندند نام و یاد او در سینه تاریخ جاودان! نمیرد شخص نیکو نام هرگز + مرده آن است که نامش به نیکوئی نبرند. قلم و توان من کمتر از آنست که در مورد آن بانوی گرامی و قهرمان بنویسم!, طلب مغفرت برایش از خداوند کریم و منان داریم وابراز تسلیت به عضای محترم خانواده و جمله دوستان و عزیزان شان! روحش شاد و یادش در خاطره ها گرامی باد!

 ضیا بخشی

 

چراغ دیگر از روشنی ، دموکراسی و مبارزه حق بر باطل خاموش شد !
بلی خبر نبود و در گذشت بانوی مبارز اساس گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و عضو فعال رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان و نبود وی درد است برای جنبش مترقی و داد خواهانه کشور ما . وی از همان آغاز جوانی با درک از رنج ، درد و ظلم که بالای قشر زن صورت میگرفت خود را وقف مبارزه رهائی زن از قید ظلمت نمود . داکتر راتب زاد یکی از سر تاجان جنبش زنان کشور و زن مبارز بود که نذیرش تا اکنون دیده نشده است . در مورد سجایا و فعالیت این زن مبارز هر قدر بنویسم باز هم نمیتوان ادای دین نمود مگر وی زن بود مبارز ، وطن پرست و مردم دوست و برای سعادت مردم زحمتکش و بلخصوص زنان کشور از هیچ نوع ایثار و فدا کاری دریغ نورزید . روانش شاد و یادش گرامی باد .

شهاب الدین سرمند

 

وفات این زن مبارز نستوه جنبش ترقی خواه ، مادر مهربان یک ضایعه بزرگ علمی و سیاسی کشور بوده و من خود را درین اندوه بزرگ شریک دانسته مراتب تسلیت عمیق ام را به خواهر گرامی و مبارز محترمه جمیله جان ناهید برادرانم محترم انجنیر عبدالله ، کنشکا ، خانواده سوگوار و همرزمان گران ارج شان ابراز داشته بفامیل محترم شان صبر و شکیباهی و برای دوکتور مرحومه عفران رحمت الهی و جنت فردوس خواهانم
روان شان شاد و یاد شان گرامی باد

اشوک داس

 

با درد و دريغ فراوان امروز صبح طوفان مرگ يكي ديگر از رهبران و پيشكسوتان جنبش دادخواهي كشور. بنياد گذار و مؤسس سازمان دموكراتيك زنان افغانستان را از ما گرفت.
دكتور اناهيتا راتب زاد، اين زن مبارز و ازادي خواه ، بيشترين و شيرين ترين روز هاي حيات پر بارش را ، صادقانه در دفاع از ازادي و برابري ، سعادت و خوشبختي مردم كشور ما سپري نمود وتا اخرين رمق حيات بخاطر وحدت و همبستگي حزب مبارزه كرد.
حقا كه بنام مادر در بين اعضاي حزب از جايگاه خاصي برخوردار بود.
درگذشت ايشان را به خانواده بزرگ ح د خ ا تسليت گفته ، روح شان را شاد و روان شان را گرامي ميدارم.

داکتر حیدر عدل

 

با اندوه بزرگ اطلاع يافتم، که يکی از زنان مبارز و روشنفکر کشور، بنيان گذار سازمان نيرومند و انقلابی زنان مبارز و آزادی خواه افغانستان- دوکتور اناهيتا راتب زاد به ابديت پيوست. روح آن شاد و ياد شان گرامی باد! برای اعضای محترم فاميل و دوستان آن مرحومه عرض تسليت دارم.

سلیم صابری

روح زن مبارز نستوه و بنياد گذار جنبش زنان افغانستان شاد و يادش گرامي باد ! به تمام مبارزين حقوق زنان و عدالت اجتماعي تسليت عرض ميكنم

نسیم سحر

 

دراندوه سنگين نبود، زنده ياد داکتر اناهيتا راتبزاد شريکيم، به دوستان،هواخواهان وبازمادنده گانش شکيبايی ميخواهم.
راهش پر رهرو و يادش گرامی باد!

صدیق وفا

 

بادرد و دریغ که مادر بزرگوار، رفیق دکتور آناهیتا راتب زاد ؛ بنیا نگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان؛ و یکی از عزیز ترین رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان جهان فانی را وداع گفت. بدبنوسیله مراتب تسلیتم را خدمت تمام رفقآ؛ جمیله جان ناهید؛ رومان بریالی ؛ مریم بریالی و تمام ترقی پسندان میهن تقدیم داشته؛ روح آن زن آزاده و محبوب را شاد میخواهم. آرام بخواب مادر.

مالک لکنوال

 

درگذشت دوكتوراناهيتا راتب زاد این بانوی مبارز نستوه جنبش ترقیخواه کشوربدون شک غم بزرگ برای خانواده ٬دوستان ونیروهای ترقیخواه تلقی شده و بدون تردید یادتش وکارنامه های وطنپرستانه او برای دوستادارانش ماندگار وبرای فرزندان صدیق وطن رهنمودو افسانه خواهد شد .روح شان شادوخاطرات شان گرامی باد وبه تمام اعضای خانواده و رفقا ودوستان تسليت گفته و برای آنها صبر و شکيبائی آرزو مینمایم.

سالم فخری

 

رهبر جنبش زنان افغانستان و یکی از بنیان گذاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان، دیده از این جهان فروبست، روح شان شاد و یادشان گرامی باد! به همه رفقا و دوستان و خانوادۀ راتبزاد این ضایعۀ بزرگ جنبش دادخواهانه افغانستان را تسلیت میگویم و خود را در این غم بزرگ شریک میدانم.

ضیا الله عبادی

 

با دریغ این بار مرگ گلوی مبارززنی را فشرد که سراسر زندگی اش وقف انسان و انسانیت بود زنی سنت شکن جسور مهربان وبا وقف. شاید سالها ضرورت است تا تاریخ چنان قهرمان زنی را تجربه کند. سراسر زندگی وی مملو از افتخار و از خود گذری بود.برای جامعه روشنگری رفقا دوستان و خانواده دکتورراتبزاد این اندوه بزرگ را تسلیت میگویم. روحش شاد و یادش جاویدان.

نجیب یونسی

 

قلبِ مادر جنبش «چپ » افغانستان( دوکتور اناهیتا راتب زاد) از حرکت افتاد!
مادر سفر بخیر!

این جمله ساده نیست؛

که در واژه و ها و شعر،

احساسِ قلب خود؛

به مردم برون دهم...

مادر سفر بخیر!

هر چند بیتو خانه ی حزب ات خراب شد!

امروز مردم ات،

عزا دار رنج هاست،

تو رفته یی،

با کی بگویم غم خودم؟

با کی بگویم درد نبودت چه می کند؟

با جانِ جنبشی که ز تو زاده گشته بود؟

مادر سفر بخیر!

اشک های بی امانِ من و ما ...

همره ات!

نور سنگر

 

با آه وحسرت وافسوس بی پابان اطلاع يافتيم كه دوكتور اناهيتا راتب زاد، يكى از زنان نامدار و مبارز تاريخ معاصر كشور،زندگى را پدرود گفت و به جاودانگى پيوست!

بانوی شریف و قهرمان استوار شخصیت مبارزجنبش ازادی بخش زنان افغان و ایجادگر ساز مان دموکراتیک زنان افغانستان دکتورس اناهیتا راتب زاد که به خاطر رهایی زنان مهین از زیر یوغ هرنوع ستم نیمه ی عمر خود را سپری نمودند .
این ضایعه جبران نا پذیر را به اقارب دوستان و هوا خواهان شان تسلیت عرض میدارم یاد شان گرامی و راه شان با دوام .

هما اسپارتک

 

با دریغ که زمانش فرا رسید و دوکتور اناهیتا راتبزاد، یکی از با فرهنگ ترین، اندیشمند ترین و مبارز ترین بانویی از بانو های جنبش چپ کشور ، این ودیعه ی زشتی که نامش را مرگ گذاشته اند، باز پرداخت. یادش پیوسته گرامی. او مانند شمعی در راه روشنگری جنبش زنان سوخت و پیرامونش را روشن گردانید. من بار ها و بار ها پای صحبتش نشسته بودم . آخرین بار بسال ۱۹۹۸ با خانمم در جرمنی به خانه اش رفتم.تسلیت برای همه آنانیکه سر سپردگی این مبارز نستوه را پاس میدارند.

احمد شاه راستا

 

محترمه اناهیتا راتب زاد شیر زن مبارز جامعه ما توانست با مبارزات بر حق اش علم نهضت نسوان را شجاعانه در شرایط اختناق سلطنتی و جامعه سنتی بدوش حمل کند و راه را برای نسل های آینده کشور هموار سازد ؛ وفات این شیر زن مبارز ضایعه ای جبران نا پذیر تاریخ افغانستان محسوب میشود ؛ روح اش شاد و خاطرات و عملکرد های هایش جائدانه باد انا لله و انا الیه راجعون

نذیر ظفر

 

وقتی خبر وفات عزیز از دست رفته " اناهیتا راتب زاد"سابق عضو دفتر سياسی کميته مرکزی حزب دموکراتيک خلق افغانستان ، موسس و رهبر سازمان دموکراتيک زنان افغانستان  را شنیدم بسیار متاسف و متألم شدم زیرا افغانستان بزرگ زنی را که در ترقیخواهی, آزادمنی و میهندوستی ، شجاعت، و فهم سازماندهی، الگویی برجسته و شناخته شده جهانی و جنبش زنان و اساس گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود از دست داد .

بی مناسبت نخواهد بود تا تسلیت بگویم حادثه ی غمبار را به خانواده ی ایشان و همه عزیزانی که زنده یاد " اناهیتا راتب زاد" را از نزدیک می شناختند وبا نام شان آشنایی داشتند، حقیقتا نبوداین گوهر نایاب سیاسی  و اجتماعی خود ضایعه بزرگی است برای مردم ما و بخصوص برای زنان قهرمان وطن عزیز مان افغانستان.

 آری من" اناهیتا راتب زاد" را از نزدیک دیده ام، آنرا انسان رفیع ، شجاع ، وفا دار به عهد و پیمان، و زن بی بدیل و وارسته  ودر اخلاص و استقامت ، نمونه وگهریاب یافته ام. باید اذهان بدارم که در هر خصلت نیک و صفت ارزشمندی، که کرامت یک انسان به آن بسته است، سرمشق بود، باوصف کهولت و مریضی که دامنگیرش بود اما در حق رفقا ، دوستان و مخصوصآ دختر محترمه شان (جمیله جان ناهید ) که از اثر راکت های کور مخالفین بدنه اش تا امروز فلج است مانند مادرصدیق و پرستارعزیز در این عرصه خدمت صادقانه انجام داد .

مرگ بر هر یک از موجود زنده حق است و یکی پی دیگر رخ به سرای آخرت میداریم، اما "دکتورس اناهیتا راتب زاد " عزیز امروز نه سوک تو بلکه روز پر شکوه ، والهام بخش و پر حماسه‏ ای تو است،  زیرا زمان با نبض قهرمان و حماسه آفرین تو تپید و مکتبی شد ، که فارغ التحصیلان آن، در رشته انسان دوستی، اخلاص، تعهد، وفا، صلح و عدالت، سند خواهند گرفت وخواهند گفت که "دکتورس اناهیتا راتب زاد"از زبده ‏ترین معرفت آموختگان آن دانشگاه انسانیت بود و راه تو برای بسیاری از زنان افغانستان الگو و سرمشق خواهد ماند.

در اخیر در گذشت جانسوز اين یکی از روشنفکران دوران تشکیل احزاب سیاسی چپ در افغانستان، و مبارز دلیر،شخصیت توانا, مبارز برجسته, پیشگام سیاسی و انقلابی مردمی،  را بار دیگرتجدید نموده به خانواده ايشان و رفقای همرزم شان تسليت عرض مي نماييم و باور کامل داریم که نام این چهره تابناک مبارزات داد خواهانه کشور بعنوان زن ترقیخواه، میهن دوست در اوراق تاریخ کشور عزیز مان جاودانه خواهد ماند. یادش گرامی و روحش شاد باد.

بادرود های فراوان

 سراج اديب

مسوول وبگاه روشنایی

یکشنبه ۱۶ سنبله ۱۳۹۳ خورشیدی مطابق ۷ اګوست ۲۰۱۴ میلادی

 

ﺭﻓﻴﻖ اﻧﺎﻫﻴﺘﺎ ﺭاﺗﺐ ﺯاﺩ اﻭﻟﻴﻦ اﺳﺎﺱ ﮔﺬاﺭ ﺟنبش ﺯﻧﺎﻥ ﻛﺸﻮﺭ، ﻣﺒﺎﺭﺯ ﺳﻠﺤﺸﻮﺭ ﻭﺩﻟﻴﺮ ﻭﻃﻦ ﺭﻭاﻧﺖ ﺷﺎﺩ ﻭﻳﺎﺩﺕ ﺟﺎﻭﻳﺪاﻥ ﺑﺎﺩ.ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ ﺷﻤﺎ ﺿﺎﻳﻌﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﻭﺟﺒﺮاﻥ ﻧﺎ ﭘﺬﻳﺮی ﺑﺮاﻱ ﺟﺒﺶ ﭼﭗ ﻭﺑﺨﺼﻮﺹ. ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺘﻢ ﺩﻳﺪﻩ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎﺳﺖ.ﻭﻣﺎ ﺭا ﺷﺪﻳﺪﺁ ﻣﺘﺎﺛﻴﺮ ﻭﻏﻤﻨﺎﻙ ﻭﺟﮕﺮﺧﻮﻥ ﺳﺎﺧﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻭﻏﻢ ﺷﺮﻳﻜﻲ ﺧﻮﺩ ﻭﺳﺎﻳﺮ اﻋﻀﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻭﺧﺎﻧﻢ ﻋﺰﻳﺰﻡ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﮔﺎﻧﺖ؛ ﻭﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺑﺮاﻱ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻧﺠﻴﺐ ﺯﻧﺪﻩ ﻳﺎﺩ ﺑﺮﻳﺎﻟی ﻋﺰﻳﺰ، ﺩﺧﺖ ﻣﺒﺎﺭﺯ ﻭاﺩاﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺭاﻩ ﻭاﺭﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﻴﻖ ﺟﻤﻴﻠﻪ ﻧﺎﻫﻴﺪ ﻭﻓﺮﺯﻧﺪاﻥ ﻋﺰﻳﺰاﺵ، ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺯﻧﺪﻩ ﻳﺎﺩ ﺭﻓﻴﻖ ﻛﺎﺭﻣﻞ ﻋﺰﻳﺰ ﻭﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺭﻓﻴﻖ ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ ﻛﺎﺭﻣﻞ و ﺭﻓﻴﻖ ﻛﺎﻭﻩ ﻛﺎﺭﻣﻞ ﺭﻳﺲ ﺷﻮﺭاِ اﺭﻭﭘﺎﻳﻲ حﺰﺏ ﻣﺮﺩﻡ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻭﺳﺎﻳﺮ ﺭﻓﻘﺎی اﻋﻀﺎی ﺳﺎﺑﻖ ﺣﺰﺏ ﺩﻣﻮﻛﺮاﺗﻴﻚ ﺧﻠﻖ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻋﺮﺽ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﻢ ﺭﻓﻴﻖ اﻧﺎﻫﻴﺘﺎ ﺭﻭاﻧﺖ ﺷﺎﺩ ﻭﻳﺎﺩ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻫﻢ اﺭﻣﺎﻧﺖ ﺟﺎﻭﻳﺪاﻥ ﺑﺎﺩ.

یزدان ظفری

 

درچنان سیطرۀ ظلمت وسیاهی درشمار درفشداران آزادی زن یکی تند گامتر و پیش ازهمه و بیشتر ازديگران اين قلۀ صعب العبور را پیمود و او فرزند صدیق خلق "دوکتورس اناهیتا راتب زاد" از جملۀ اولین زنانی شد که به برداشتن پرده سیاه اسارت از سر و صورت مادران، بصورت قانونمند و هدفمندانه مبادرت ورزید. امروز ما را تنها گذاشت و رفت. روحش شاد و یادش گرامی باد!

هدایت حبیب

 

دریغا جنبش ازادی خواهی چپ افغا نستان یکی از رهبران نستوه ومحبوب خود را ازدست داد ۰ضا یعه شدن این بانو قهرمان و مبارز پر شور راه ازادی خلقهای افغانستان و بنیاد گزار نضهت زنان کشور جبران ناپذیر است ۰نام وکار نا مه های این بانو شجا ع ومبارز راه ازادی ، برابری وعدالت اجتماعی برای همیش زنده و ثبت اوراق زرین تار یخ افغانستان است۰روانت شاد راه ات ادامه دارد۰ تسلیت عمیق به فامیل و مبارزین حزب دمو کراتیک خلق افغانستان ۰

اصغر رحیمی

دا کتر صاحب انا هیتا راتب زاد این مادر مهر پرور وطنم این خسته ی ازچرخش نا به سامان روزگار این بانوی مبارز اموزش دهنده ی ازادی و عدالت نخست زن افغان در پارلمان افغانستان و بانوی که همیشه صدای ازادی و مبارزه به خاطر براورده ساختن حقوق مردم به خصوص زنان درد مند این سر زمین همه عمرش را فدا نمود من درین غم خودم را شریک دانسته تسلیت برای تمام مردم ترقی خواه سر زمینم عرض نموده نام این ازاده بانو را جاویدان میخواهم . و به تمام رفته گان راه ازادی انسان از قید اسارت و از زیر یوغ استثمار از ان جمله زنده یاد کار مل عزیز و به تمام شهیدان این راه از ان جمله داکتر صاحب نحیب الله درود فرستاده نام شان را جاویدان میخواهم و راه شان ادامه دارد .

نظیفه مستعد واعظی

 

برای جامعه روشنگری رفقا دوستان و خانواده دکتورراتبزاد این اندوه بزرگ را تسلیت میگویم. روحش شاد و یادش جاویدان!

اسمعیل جمشیدی

 

داکتر اناهیتا راتبزاد عزیز در اصل همیشه زنده اند،زنده در دل تاریخ،زنان ،مردم افغانستان و رفقا!
روح شان شاد و یادشان ګرامی باد!

آقا نورانی

 

با مزید تاسف از درگذشت مبارز خستگی ناپذیر آخرین عضو رهبری خط مشی اصولی ح.د.خ.ا. و یکی از بنیان گذاران حزب و جنبش دموکرایک زنان افغانستان، رییس سازمان صلح، همبستگی و وکیل شایسته مردم شهر کابل زمان رژیم شاهی و اولین زن افغان که مقام وزارت را عهده دار شده بود، عضو فعال در جنبش انترناسیونالیستی، دکتورس رفیق اناهیتا راتبزاد اطلاع یافتیم. به شما رفقای ارجمند و خانواده مرحومه به همه ی رفقا و اعضای رزمنده ح.د.خ.ا. تسلیت گفته ابراز همدردی نموده به امیدواری اینکه با نیرومندی کامل از تجارب و خبره های آن زن قهرمان و ضایعه جبران ناپذیر عبرت گرفته مبارزه رهایی بخش ملی و دموکراتیک را گسترش و ارتقا بخشیده و به تکامل و به پیروزی برسانند.

 

محمد طاهر نسیم، نثار بهین، وحید قدرتی و حشمت اورنگ

 

روحش شاد و یادش همیشه گرامی،
زن بزرگوار، آزاده و با شخصیتی بود .به همه ی فامیل و خانواده و دوستان و عزیزاتش تسلیت میگویم

 روحت شاد ، دلیر زن کشورم ، تاریخ نهضت زنان با نام تو رقم خورده است آرام بخواب .

زلمی رزمی

شیربانوی عزیز میهن ! تو زنده ای‌ و راهت ادامه دارد . نسلی را پرورش دادی و نسلهای بعدی از تو میاموزند و بر تو افتخار میکنند .

زاهد درویش

جــــاویدان بــاد نام و کـــارنامه هـــای شـــما رفیق مــبارز و زحمتکش ( رفیق دوکتور اناهیتا راتبزاد ) راه تو ادامه دارد ...،. شـــما در وجــود رفقای خــود جــاویدان و حـــیات هستید .

کبیر فقیری

 

اناهیتا راتب زاد نام آشنا برای مبارزین عدالت خواهی زن ، مادر وانسانی که بیشتر از ۵۰ سال عمر عزیزش را صرف مبارزه برای رهایی وآزادی انسان از بند اسارت و استثمار کرد.
مبارز جنبش برابری خواهی انسانی و عدالت اجتماعی ، دوشادوش سایر مبارزین رسالتمند عدالت خواهی ، بی هراس از زنجیر زندان علیه استبداد رزمید.
او را بسیاری از همراهانش مادر خطاب می کردند، این عنوان را درطی سالها مبارزاتش در برابر استبداد و پرورش فرزندانی در راه عدالت خواهی کمایی کرد.
مادر مهربان ، همفکر و هم سنگر همرزمانش!
روحش شاد 

محمد اسلم سلیم

با صد افسوس و دریغ خبر وفات داکتر صاحب اناهیتا راتبزاد ،بانو مبارز و انقلابی کشورم را که سالهای درازی برای حقوق حقه ای زنان ،زحمت کشان و ترقی کشور مبارزه میکردند خواندم که غم بزرگی سرپا وجودم را فرا گرفت .
بدینوسیله غم شریکی وتاثر عمیقی خودرا به همه اعضا خانواده بزرگ حزبم ح د خ ا، محترمه جمیله جان ناهید و فامیل های محترم شان عرض نموده ابراز تسلیت می نمایم.
روان دکتورس اناهیتا راتبزاد شاد و یادشان برای همیشه گرامی باد

سلیم علی زاده

مادرما دیگر در میان ما نیست ؛
من نمیتوانم باور کنم ،من نمیتوانم بنگارم وبیان کنم که دیگرمادر حزب ما آن حزب شهیدان وقهرمانان ح ـ د ـ خ ـ افغانستان ،این زن نستوهٔ ومبارز ،این شخصیت بی بدیل و نخستین بنیاد گذار شورای سراسری زنان افغانستان دوکتورس اناهیتا راتب زاد دیگر در میان ما نیست وتا ابد رخت سفر بست۰
من با شریک ساختن خویش درین غم واندوه بزرگ وضایعهٔ جبران ناپذیر جامعه سیاسی ،فرهنگی واجتماعی کشور روان پاک دوکتورس اناهیتا راتبزاد را شاد ،خاطرات وکارکرد هایش را گرامی وارمانهای پاک اش را جاویدان میخواهم ،به دوستان ،رفقا ،همفکران وبخصوص اعضای فامیل نجیب اش صبر جمیل آرزو دارم۰

 نظام سپنتا

 

 

 

 

 

 

زندگی سازمانی

كمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه كمیته حزبی كشوری هالند شام روز دوشنبه هژده ام مارچ...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور...
اشتراک اعضای سازمان حزبی کشوری هالند حزب آبادی افغانستان درمحفل یادبود از رفیق فقید نوراحمد نور روز شنبه تاریخ سوم ف...
شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان تشکیل جلسه داد   جلسه نوبتی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان  بتاریخ ۲۷ جنوری ۲۰۲۴...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افعانستان بمناسبت حلول سال نو عیسوی ۲۰۲۴   طوریکه  میدانیم جشن سال نو ترسایی  یکی...
جلسه بیروی اجراییه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان برگزار گردید   جلسه نوبتی بیروی اجراییه شورای اروپایی ح آ ا بتاری...

اسناد و گزارشات

اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوبه کنگره حزب...
   اساسنامه حزب آبادی افغانستان مصوب کنگره حزب کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷   بسم الله الرحمن الرحیم فصل اول...
مرامنامه حزب آبادی افغانستان...
   بسم الله الرحمن الرحیم مرامنامه حزب آبادی افغانستان  مصوب کنگره حزب، کابل ـ افغانستان، مورخ ۱۹اسد ۱۳۹۷       ...

آگهی های فوتی و پیام های تسلیت

اعلان فوتی...
بازگشت همه به سوی اوست   بی بی حاجی عارفه صدیقی خانم مسعود صدیقی ، بشیر احمد صدیقی ، شیر احمد صدیقی ، شبیر احمد صدی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی...
پیام همدردی حزب آبادی افغانستان به مناسبت وفات غلام فاروق قناعی   با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که رفیق غلام فار...
پیام غمشریكی کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان با درد و تألم فراوان اطلاع حاصل نمودیم كه درشهرجلال آباد كشورع...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان...
پیام غمشریکی و تسلیت کمیته حزبی كشوری هالند حزب آبادی افغانستان رفقا ودوستان گرامی، رهروان جنبش دادخواهی کشور، با...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور...
پیام همدردی شورای سراسری حزب آبادی افغانستان در امریکا به مناسبت درگذشت رفیق نوراحمد نور با درد و افسوس تمام خانواده...

شعر در بامداد

استقلال...
استقلال   لکه د ناوی پر مخ چی خط او خال ښه ښکاري وطنه داسی دی نوم د استقلال ښه خکاری دخپلواکۍ اعتبار په ابادۍ کی نغښ...
لـمــر...
لـمــر ای د سولی لمره وخیژه کابل باندی وژغوره وطن زمونږ دا لوی تحول باندی ډیر کلونه کیږی چی مرگی دلته جوپی کوی سان...
پخـلاینــه...
  ځئ چې پخلا شو دا اوږده مرورتیا څه فایده دومره خپګان دومره ناخوالې او ستړیا څه فایده د جنگ سر خانه سوله ښه ده ملي...

سیاسی

چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟...
چرا اردن جنبش حمایت از فلسطین را سرکوب میکند؟ حمایت از آرمان فلسطین، که در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده است،...
پیام تبریکی حزب آبادی افغانستان به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر   هموطنان مسلمان و زحمتکش ،   به آرزوی قبولی طاعات...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین در افغانستان...
زجـر وعـذاب روزمـره متقاعـدین درافغانستان   الف بهنام با رویکار آمدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ میلادی آنعده متقاعد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد...
بلگراد: تهاجم ناتو به یوگوسلاویا  راه را برای بحرانهای جدید بازکرد   میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان گفت، تجاوز ناتو...
‌شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد...
شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد   شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیش ‌نویس قطعنامه‌...
پیام حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روزجهانی زن   حزب آبادی افغانستان « روز جهانی زن »  این میراث پربهای پی...   گرامیداشت ازهشتم مارچ « روز جهانی زن » از دیرباز توسط  سازمان‌ های صنفی و سیاسی‌ مدافع حقوق و برابری زنان بصورت علن...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال...
اتهامات کیفری در کارلسروهه علیه اعضای دولت فدرال به دلیل « کمک و کمک به نسل کشی در غزه»   جمال اقرث در روز جمعه،...
گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم...
از زنده گی احزاب سیاسی جهان :    گفت ‌وگو با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم   پیترمرتنز، دبیرکل حزب کارگران...
المان از گذشته درس کافی نگرفت...
المان از گذشته درس کافی نگرفت!     ویکتوریا نیکی فوروا   رسانه‌ های المان گزارش دادند که دولت این کشوردر صدد است تا...
اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند...
حکم دیوان بین ‌المللی لاهه : اسراییل برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند سرانجام، پس از نزدیک به یک ماه که دولت افریقای ج...

دیدگاه

امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند...
امریکا دروغ می گوید، اسراییل بی اجازه امریکا هیچ اقدامی نمی‌ کند     کیتلین جانستون مینویسد : هر چه بیشتر به آن فکر...
جنایت در بیمارستان...
ارتش اسراییل سیستم خدمات صحی در غزه  را نابود می کند.  ویرانه های مجتمع الشفا شاهد جنایات جنگی است. کارین لوکفلد ز...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتبار است؟...
آیا محور مقاومت در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال کسب اعتباراست؟ جورجو کافیه رو برای دهه ها، عربستان سعودی...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان...
بیانیه مشترک روسیه و عربستان   درپس سفر ولادیمیر پوتین / رییس ‌جمهور روسیه به ریاض، امروز (پنجشنبه) بیانیه مشترکی صا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا...
دوران پُرتلاطم برای چپ در اروپا   فروپاشی سریع ایتلاف چپ « اتحاد نوین زیست ‌محیطی و اجتماعی خلق ـ NUPES » در فرانسه...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود...
اهداف استراتیژیک در ورای پاک سازی سرزمین موعود صمد ازهر سوالات زیادی در ارتباط با هجوم غیرمنتظره لشکر حماس در ۷ اکتو...
رییس جمهور کوبا: امریکا شریک تاریخی «بربریت صهیونیستی» است...
  شبکه تلویزیونی تله ‌سورگزارش کرد که میگل دیاز کانل ، رییس‌ جمهوری کوبا در واکنش به حملات شدید و بمباران بی رویه اسر...

فرهنگی و اجتماعی

اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه های امریکا...
  با گسترده ‌ترشدن جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی، دانشگاه‌های امریکا با چالش دشواری...
وطـن مــی...
د وطن پیغله وایی زما خو ته یادیږی وطنه که د جنت په منارو ولاړه یمه   وطـن مــی   له اغیارو یی اخیستی تاج د سر دی...
پیام تبریکیه شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان بمناسبت حلول سال ۱۴۰۳ هجری شمسی ،نوروز باستانی و روز  دهقان    ‎تجلیل ا...
نو روز...
  بيا قاصد د نوروز راغی، بيا دوران شو د مستيو بيا گلمخی ساقي وېشي، شنه صهبا د پسرليو د گلابو عطر ووري، د غوټيو له گ...
از تمنا ها بگو...
  مژده ی آور بما از رویش گلها بگو از وفـا از مهـربانی، شادی دلها‌ بگو دل به تنگ آمد درین ویرانه ی دیرینه پا آمــدی...
نوروز، بهار...
  یَنه کېلدی نوروز عالم گلگه تۉله کۉکسینی آچیب ینه کېلدی یم ـ یشیل بهار نوروز گلی ایفارین ساچیب ینه اېسدی سۉلیم شبا...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند...
تجلیل از « روزجهانی زن » درکشورشاهی هالند   بروز نهم مارچ ۲۰۲۴ درشهرارنهم کشورشاهی هالند طی محفلی که ازسوی شورای سرا...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند...
گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی هالند    بتاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان ا...
محترمه آنه خانلر، مونس آپه- سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم...
  محترمه آنه خانلر، مونس آپه - سینگللر، سیویملی قیزلر اسلام و علیکم ،   گوزه ل یورتیمیزگه برچه میز آرزیقیب کوتگن کوکل...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن...
پیام هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بمناسبت روز بین المللی زن روز جهانى زن را گرامى  ميداريم   امروز...
پیام تبریکی شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ ، روز جهانی همبستگی زنان   هشتم مارچ ، روز همبستگی ج...
هرکی بر زن می ستیزد...
  هرکی برزن می ستیزد...  میرسد روزی سریر ظلم ویران میشود گلزمـین شهرمـا رشک بهــاران میشود شام کابـوس سیاهـی از وطن...
زمـا ځمکـی...
              زما وطنه زما مړاوی سوزیدلی ځمکی د جنگ لمبو کی غوټیدلی جل وهلی ځمکی غلیم دی حسن او ښایست ولی سګر...
اعتراضات کشاورزان درهـنـد: « مارش به  دهـلی »...
اعتـراضـات کشـاورزان درهـنـد: « مـارش به دهـلی » توماس بیرگر، یونگه ولت پایتخت هند از سه روز گذشته به یک دژ تبدیل ش...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد...
جهان را تغیر بده چون به تغیر نیاز دارد !   امروز ۱۰ فبروری برابر است با سالگرد روز تولد برتولت برشت، نمایشنامه‌ نویس ،...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان...
به یاد رفیق نوراحمد نور، فروزان‌ ستاره‌ آسمان جنبش انقلابی افغانستان   نمی ‌دانم پس از مرگ ‌ام چه خواهد شد نمی‌ خوا...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش...
پیام انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت روز بین المللی آموزش   چهارشنبه  ۲۴ جنوری ، مطابق ۴  دلو  روز بین الم...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*...
درسوگ نبود زنده یاد نوراحمد نور*   مریم بریالی اولاً، می‌ خواهم تسلیت‌های عمیقم را به تک تک اعضای خانواده کاکا نور...